IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пътят към глобално разширяване на китайската автоиндустрия - Втора част

За да избегнат новите търговски бариери, китайските производители преминават от модела „Произведено в Китай“ към локализиране на производствените мощности

07:30 | 06.01.25 г. 3
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

(Първата част на материала можете да прочетете тук)

За разлика от Лас Вегас, това, което се случва в Китай, няма да остане в Китай. Поне не и това, което се отнася до бъдещето на мобилността. Всъщност „Произведено в Китай“ вече изглежда по съвсем различен начин, пише Уилям Русо в своя коментар за TechNode.

Вътрешният автомобилен пазар на Китай достигна своя връх по отношение на продажбите през 2017 г., отчасти в резултат на разнообразието от решения за мобилност. Това включва нарастване на продажбите на вторичния пазар, който предлага достъпна алтернатива на закупуването на нов автомобил. Освен това широкото приемане на решенията за мобилност по заявка предлага достъпна алтернатива на притежаването на автомобил за жителите на големите градове.

Въпреки че се отчита леко възстановяване на вътрешните продажби от 2020 г. насам, не се очаква голямо разширяване на търсенето на нови автомобили през следващите години. Бързото нарастване на търсенето на NEV от 2020 г. насам оказва значителен натиск върху компаниите, произвеждащи превозни средства с двигатели с вътрешно горене, което доведе до сериозен излишък на капацитет в Китай.

В резултат на това местните и чуждестранните производители на автомобили в Китай са изправени пред дилема: да намерят пазари извън Китай, където да продадат излишните превозни средства, или да затворят онези фабрики, които вече не са необходими за обслужване на вътрешния пазар.

Повечето автопроизводители избират да разширят агресивно износа от 2020 г. насам.

Както беше отбелязано по-рано, повече от три четвърти от този износ представлява бензинови автомобили, които вече не са предпочитани от китайските потребители. Въпреки че последните се насочиха към покупка на хибриди и електромобили, същото не може да се каже за потребителите в останалия свят, където все още преобладават бензиновите превозни средства с ограничено цифрово съдържание. Това дава възможност за пренасочване на китайския производствен капацитет към световните пазари.

Сценарият "Два свята"

Занапред виждаме, че автомобилната индустрия се движи към сценарий „Два свята“ до 2030 г. Производителите на автомобили от развитите страни като САЩ, Европейския съюз (ЕС), Япония и Южна Корея остават ангажирани с традиционните си предпочитания към продукти, технологии и бизнес модели и при тях промяната е бавна.

Очертава се обаче и втори лагер, воден от Китай. В него проблемите с мобилността се решават със споделени, свързани, електрически и интелигентни решения. Тези решения се доставят на достъпна цена чрез използване на ефективни вериги на доставка.

Сценарий "Два свята", където глобалният автомобилен пазар е разделен между развитите икономики и Китай. Графика: TechNode Сценарий "Два свята", където глобалният автомобилен пазар е разделен между развитите икономики и Китай. Графика: TechNode

Развиващите се пазари в региони като Югоизточна Азия, Централна и Южна Азия, Близкия изток, Африка и Латинска Америка вероятно ще гравитират около достъпните решения, които водещите китайски производители на автомобили могат да предложат. Бързото нарастване на търсенето на китайски автомобили в регионите на развиващите се пазари предлага доказателство, че това вече се случва.

Налице са и убедителни доказателства, че китайските автопроизводители могат да си осигурят и врата към навлизане в развитите пазари. Въпреки това САЩ и ЕС наложиха протекционистки мита, което принуди китайските компании да се дистанцират още по-бързо от „Произведено в Китай“.

Пътят към глобализацията

Изправени пред забавящ се вътрешен пазар и свръхкапацитет, китайските производители на автомобили бързо излизат на глобалната сцена чрез увеличаване на износа.

До края на юли тази година около един от всеки пет автомобила, произведени в Китай, е бил изнесен към други пазари.

Въпреки че износът на превозни средства е начин за разширяване на световните пазари, това не е най-ефективният бизнес модел. Митата и другите търговски бариери водят до значителни допълнителни разходи, принуждавайки компаниите да обмислят регионализиране на своето производство и в крайна сметка - на веригите си на доставки, за да се справят с тези предизвикателства.

Тъй като регионалното търсене се разширява, бизнес моделът се развива към повторно сглобяване на превозните средства в монтажни фабрики на местно ниво. При този модел готови автомобили се разглобяват в Китай и се транспортират до целевия пазар, където се сглобяват наново и се продават като местно произведени.

В крайна сметка глобалните компании действат на местно ниво, като създават заедно „геолокализирана“ хибридна екосистема. Този път е проправен от други компании в миналото, включително Volkswagen, Toyota и Hyundai.

Ролята на изграждането на стабилни регионални вериги на доставки и формирането на партньорства с дистрибутори ще нараства, тъй като компаниите се стремят да увеличат своя отпечатък на чуждестранните пазари.

Няколко китайски автопроизводители, водени от Chery, Great Wall, Geely и SAIC, инвестираха в изграждането на капацитет на други пазари още преди възхода на китайските NEV.

Глобален отпечатък на китайската автомобилна индустрия. Графика: TechNode Глобален отпечатък на китайската автомобилна индустрия. Графика: TechNode

Наскоро BYD, най-продаваната автомобилна компания в Китай и вторият по големина на пазарния дял производител на електромобили в света, направи значителна промяна към регионализиране на производството си в Тайланд, Унгария, Турция, Бразилия и Мексико.

Въпреки че митата са средство за защита срещу износа на произведени в Китай автомобили, те също така насърчават производителите да се придвижат по-бързо към глобализиране на производството и доставките.

През 2024 г. Китай произвежда близо една трета от всички автомобили в света, около две трети от всички електрически превозни средства и 70 процента от батериите за електромобили. Глобализацията на китайските производители е факт и променя играта на много нива.

С вътрешен пазар, който не предоставя възможност за растеж, автомобилните производители в Китай дадоха приоритет на износа, за да подобрят използването на производствените си мощности. В резултат на това 20% от превозните средства, произведени в Китай, се изнасят и сега страната вече е най-големият износител на коли в света, изпреварвайки Япония.

В същото време търсенето на NEV се разшири бързо и сега тези превозни средства представляват повече от една трета от всички коли, продадени в Китай , а китайските компании държат 80% от този сегмент.

Уникалната способност на китайските концерни да предлагат достъпни технологични решения доведе до пълно пренастройване на конкурентната среда.

В най-голямата цифрова икономика в света се появяват нови играчи, които гледат на автомобила като на смарт устройство. Това оказва пряко въздействие върху конфигурацията на продукта с автомобили, включващи функции от ерата на интернет, за да осигурят интересни и разнообразни цифрови изживявания.

Изправени пред нарастващо геополитическо напрежение и търговски бариери, водещите китайски марки вероятно ще се ориентират от износа на произвеждани на местно ниво продукти към глобализиране на производството и доставките.

Международните производители на автомобили сега са изправени пред предизвикателството как да се справят с възхода на китайските компании както в Китай, така и на пазарите по света.

Сега е моментът за действие за другите производители, техните доставчици и дилъри да използват глобалното си присъствие и възможности, като се ангажират с лидерите от Китай чрез сливания и придобивания, стратегически партньорства и съвместни предприятия за научноизследователска и развойна дейност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:33 | 05.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

3
rate up comment 3 rate down comment 0
Alex Silver
преди 1 ден
Вижте сами защо само с ограничителни мерки и безумни мита могат да реагират на технологичната експанзия на китайския автопром. NIO ET9 с двадесетина чаши шампанско минава по "легнали полицаи", без да разсипе и капка вино. За разлика от Майбах. https://youtube.com/watch?v=ONL3B5TPh44
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 0
aldy
преди 1 ден
Още през 2022 г. BYD надмина по продажби Теслата, въпреки че продаваше 90% от колите в Китай, а Теслата имаше пазар в целия свят. Да очакваме 200% мита навсякъде? Ахъм. Това е търговия, от която печелят и двете страни. А митата са жива политика. Но когато икономиката започне да служи на политиката, стават истински "чудеса", като спуканите гуми на локомотива на ФЕС.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 11
гъбко
преди 1 ден
Изнасят безработицата си навън ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още