Три вълни на промени в автомобилостроенето
Оформянето на Китай като водещ световен автомобилен пазар не е просто история за растеж и мащаб, водеща до евентуално глобално разширяване. Въпреки че този модел може да се види в миналото и при германските, японски и южнокорейски производители на автомобили, проблемите с мобилността се решават по различен начин в Китай и често включват различен пейзаж от доставчици на решения.
В края на XX век японските, а по-късно и южнокорейските производители на автомобили засилват присъствието си в международен план чрез изграждане на автомобили по-ефективно с подобрен контрол на качеството и ефективно управление на веригата на доставки.
Водена от развитието в Китай, световната индустрия сега преживява по-фундаментална промяна, при която бизнес моделът на индустрията се трансформира от технологиите.
Въпреки че електрификацията е може би най-значимата промяна, когато се гледа през призмата на традиционната индустрия, налице е много по-силно трансформираща сила, упражнявана от интернет икономиката на Китай, когато навлиза в бизнеса за обслужване на търсенето на мобилност.
Намираме сме в ранен етап на революцията при мобилността, предизвикана от навлизането на играчи от сферата на интернет и комуникационните технологии (ИКТ) в сектора на мобилността. Интернет населението в Китай достигна близо един милиард потребители към края на 2020 г., осигурявайки огромен пазар за ориентираното към услуги агрегиране на търсенето. На практика цялото население на Китай се обслужва от мобилни интернет платформи, които предоставят услуги, които включват движение на хора или стоки – като интернет икономиката инвестира активно, за да оптимизира икономиката на услугите, които се позовават на някаква форма на мобилност.
Сравнение на китайския автомобилен пазар между 2017 г. и 2023 г. Графика: CAAM
Предприемчиви частни предприятия изкристализираха от цифровата икономика, за да инвестират в иновации в мобилността. В резултат на това революцията в информационните и интернет технологиите, която започна в края на XX век, сега действа като ускоряваща сила за иновациите в мобилността.
Създаването и комерсиализирането на ориентирания към потребителите интернет трансформира устройствата, с които взаимодействаме ежедневно, в ориентирани към услуги, софтуерно дефинирани платформи.
Операторите на цифрови платформи, включително китайските интернет гиганти Baidu, Alibaba и Tencent, и производителите на интелигентни устройства като Huawei и Xiaomi инвестират мащабно, за да създадат интелигентни решения, които отключват нови повтарящи се потоци от приходи, свързани с мобилност, енергия и други онлайн и офлайн услуги.
Дигиталната икономика на Китай определя темпа за изцяло нов бизнес модел, ориентиран към услугите, където се създават търговски възможности за „нов вид игра“. Тази „нова игра“ е силно вградена в дигиталната екосистема и ще промени автомобила от устройство, генериращо приходи от продажбата, към устройство, генериращо приходи по множество начини през своя експлоатационен живот.
Компаниите от тази сфера често излизат от дигиталните екосистеми и имат опит в монетизирането на други софтуерно дефинирани смарт устройства и са високоефективни агрегатори на услуги, достъпни чрез тези интелигентни устройства.
Разрушителните сили, които произлизат от Китай и неговата автомобилна индустрия, не просто водят до промяна в технологията за задвижване. Подкрепата на публичния сектор, съчетана с предприемачеството в частния сектор и огромния мащаб на интернет икономиката, разтърсват традиционната автомобилна индустрия и прекрояват сектора в три вълни. Трите вълни на промени на автомобилния сектор се активират от технологиите и правят решенията за мобилност по-достъпни.
Живеем в епоха, в която големите данни се използват за предоставяне на персонализирани услуги, които често са достъпни чрез смарт устройства, захранвани от мобилен интернет. Тези технологии за интелигентни устройства сега се включват в хардуера, който транспортира хора и стоки, което ще революционизира бизнеса за тованачина, по който тези устройства за мобилност генерират приходи. Това започна с базирани на приложения решения за мобилност при поискване, които се разрастват бързо в Китай.
Автомобилният сектор в Китай напълно възприе умните електромобили, в резултат на което сме свидетели на бързо ускоряване на комерсиализацията на технологията на NEV и усъвършенстваните системи за подпомагане на водача (ADAS), което прави мобилността по-безопасна, по-икономична и частично освобождава водача от задачата да управлява превозното средство.
Това води до ерата на автономната мобилност при поискване – третият етап на промяна за индустрията, който се отнася до автоматизирането на транспортирането на хора и услуги чрез т.нар. роботаксита и робосовалки.
Разбира се, мобилността, управлявана от водача, ще съществува съвместно с такива устройства, но общите икономически предимства на интелигентните, автономни превозни средства ще предизвикат широкомащабно търговско внедряване.
Със своята голяма и комерсиално агресивна дигитална икономика, Китай ефективно трансформира традиционния продуктово-ориентиран бизнес на автомобилната индустрия в бизнес модел на интернет на мобилността (IoM), ориентиран към услугите.
Когато превозното средство е концептуализирано като смарт устройство, то събира информация за потребителите, всички хардуер и заобикалящата го среда. Всички данни, генерирани от превозното средство и потребителите, могат да бъдат качени в облак за анализи, за да предоставят по-добри услуги.
Като конфигурира превозните средства да бъдат интелигентни и взаимосвързани, Китай води света към интегрирането на интелигентни електромобили в по-широки екосистеми, като например управление на енергията. Тази интеграция не само служи като модел за глобалните пазари, но също така подчертава потенциала на интелигентните електромобили да играят решаваща роля в устойчивото управление на градските енергийни системи.
Тази революция на „Интернет на мобилността“ се развива по-бързо в Китай и в безпрецедентен мащаб, ръководена от подкрепящи правителствени политики и инвестиции.
С възхода на мобилния интернет интелигентните устройства се превърнаха в начин за повече от 1 милиард интернет потребители в Китай да получат удобен достъп до услуги, където се изисква мобилност.
Като ключови заинтересовани страни във веригата на стойност на мобилността, интернет компаниите упражняват трансформираща сила върху традиционната автомобилна верига на стойност. Подкрепените от интернет играчи поставят ориентираните към потребителя услуги за мобилност – не само продажбите и обслужването на хардуер – в центъра на своята верига за стойност, като същевременно приоритизират генерирането на приходи от услуги, които могат да бъдат доставени чрез техните активирани от приложения цифрови екосистеми.
Това поставя по-голям акцент върху конфигурирането на превозното средство с функции от ерата на интернет, които оптимизират способността на интелигентно свързано превозно средство да събира и обработва данни за превозното средство и потребителя, за да отключи нови повтарящи се потоци от приходи.
Подкрепени от най-голямата дигитална икономика в света, китайските автопроизводители предефинират премиум сегмента на пазара на автомобили, целящи да осигурят модернизирани потребителски изживявания в купето, често използвайки функции и технологии от ерата на интернет. Правейки това, те са в състояние да генерират повтарящи се приходи след продажба, свързани с тяхната цифрова екосистема.
Някои от китайските технологични компании изграждат и операционни системи за интелигентно свързано превозно средство. Примерите включват Harmony OS на Huawei, MiOS на Xiaomi, AliOS на Alibaba и др.
(Втората част на материала можете да прочетете тук)