IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пътят към глобално разширяване на китайската автоиндустрия - Първа част

Интернет икономиката на Китай успява да оформи пазар, уникален по своята природа, задвижващ днес световния автомобилен сектор

09:10 | 02.01.25 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Макар автомобилите, задвижвани с двигател с вътрешно горене, да са изобретени в Германия в средата на 80-те години на XIX век, комерсиализацията на превозните средства се случва няколко десетилетия по-късно, в началото на XX век в САЩ. Хенри Форд, Алфред Слоун и Уолтър П. Крайслер водят големите автомобилни производители в Америка от първоначално фрагментирана среда на стартиране.  До 1950 г. САЩ произвеждат над три четвърти от всички автомобили по света, а Детройт е центърът на световната автомобилна индустрия, припомня Уилям Русо, бивш ръководител на Chrysler за Китай, в коментар за TechNode.

След Втората световна война Германия и Япония се превръщат в центрове за производство на автомобили, първоначално за да обслужват вътрешните си пазари. Инерцията обаче решително се измества към Източна Азия през втората част на XX век, когато шоковете в доставките на петрол разтърсват световната икономика. В резултат на това потребителските предпочитания по света се насочват към производителите на малки, достъпни и по-икономични автомобили, произведени от японски и по-късно южнокорейски автомобилни концерни.

Toyota и нейната система за икономично производство с акцент върху качеството, непрекъснатото подобрение и управлението на веригата на доставки представляват екзистенциално предизвикателство пред историческото господство на автомобилните производители в САЩ. До 1990 г. Япония изпревари САЩ и стана най-голямата страна в света по отношение на автомобилостроенето.

През следващото десетилетие САЩ временно възвръщат позицията си на най-голям производител на автомобили, тъй като германските, японските и южнокорейските автомобилни производители преминават от експортно ориентиран модел към по-глобализирано производство и доставки.

През XXI век Китай се превръща в двигател на растежа на големите автомобилни производители, като допринася за почти целия ръст в производството и обемите на продажбите на автомобилната индустрия от 2000 г. насам.

Глобално производство на автомобили от 1950 г. до 2023 г. Графика: Международна организация на автомобилните производители Глобално производство на автомобили от 1950 г. до 2023 г. Графика: Международна организация на автомобилните производители

Международните производители на автомобили идват в Китай, за да продават продуктите си на увеличаващото се население, като едновременно се възползват от мащаба и предимствата на разходите, за да увеличат своите маржове. Днес почти една трета от всички автомобили, произведени в света, са изградени именно в Китай.

Глобалното търсене на нови автомобили обаче не е в крак с нарастването на производствения капацитет. Глобалните продажби на нови превозни средства достигат своя връх през 2017 г. – 96,1 млн. нови коли. Продажбите в Китай през 2017 г. също достигат връх от около 30 млн. броя, което представлява малко над 30% от световното търсене на нови превозни средства.

Глобални продажби на автомобили през последните 20 години. Графика: Международна организация на автомобилните производители Глобални продажби на автомобили през последните 20 години. Графика: Международна организация на автомобилните производители

Пик на продажбите и възход на колите, използващи нов вид енергия

Китайският автомобилен пазар се промени драстично от 2017 г. насам, като продажбите на нови автомобили намаляват с около 2% на обща годишна база. През този период търсенето също се измести в полза на превозните средства, задвижвани с нов вид енергия (NEV), които са се повишили с около 48% на обща годишна база.

Налице е драматичен обрат при растежа заедно с промяна в потребителските предпочитания.

Продажби на автомобили в Китай от 2014 г. до 2023 г. Графика: CAAM Продажби на автомобили в Китай от 2014 г. до 2023 г. Графика: CAAM

Вътрешните продажби на превозни средства, задвижвани с двигател с вътрешно горене, са намалели с близо 11 млн. броя, докато продажбите на NEV са нараснали със 7,5 млн. броя през този период.

Изправени пред това внезапно забавяне на продажбите на вътрешния пазар и промяната в потребителските предпочитания, производителите на автомобили се обръщат към износа като начин за възстановяване на растежа. За периода износът е нараснал от 1,1 млн. до 4,9 млн. превозни средства. Над три четвърти от този износ представляват превозни средства, задвижвани с бензин, които вече не са първото предпочитание за китайските потребители.

Последна актуализация: 12:55 | 02.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още