Porsche Automobil Holding SE със сигурност знае как да драматизира. Миналата седмица холдинговата компания на семействата Порше и Пиех предупреди, че може да се наложи да регистрира до 22 млрд. евро обезценки на фона на спад в пазарната стойност на неговите дялове във Volkswagen AG и Porsche AG, които достигат съответно 31,9% и 12,5 на сто, пише Bloomberg.
Обезценката се дължи на счетоводството и преструктурирането на VW, като корекциите не са кешови. Независимо от това, инвеститорите на Porsche SE трябва да обърнат внимание на понижената способност на VW да изплаща дивиденти на фона на ожесточения конфликт с профсъюза IG Metall и свързаните с това преговори относно възможното закриване на фабрики и влошаващата се конкурентоспособност на автомобилния гигант в Китай.
Тези дивиденти са важни за фамилиите Порше и Пиех, които са натоварени с големи заеми, за да придобият 25% дял с право на глас в първичното публично предлагане (IPO) на Porsche AG през 2022 г. и се нуждаят от парите, за да изплатят дълга.
Въпреки че оцеляването на Porsche SE не е застрашено, както беше през 2008 г., когато дружеството се опита, но не успя да придобие много по-големия VW, семействата отново са в затруднено положение, отчасти заради самите тях. Но те не отстъпват.
„Управителният съвет на Porsche SE и семействата Порше и Пиех насърчават борда на VW да настоява за сериозни съкращения, те подкрепят солидно преструктуриране“, посочва Ханс Дитер Пьоч, главен изпълнителен директор на Porsche SE, цитиран от Bloomberg. „Убедени сме, че VW е в състояние да оразмери своя бизнес и че ще надделее в тази предизвикателна конкурентна среда“.
IPO-то на Porsche предостави на институционалните инвеститори начин директно да притежават дял в производителя на 911, докато Volkswagen изплати приблизително половината от приходите от IPO-то чрез специален дивидент в размер на 9,6 млрд. евро.
Акционерите на VW бяха свободни да използват възнаграждението, за да диверсифицират своите активи отвъд структурно предизвиканата автомобилна индустрия - което би било мъдър ход в ретроспекция.
Но семействата Порше и Пиех имаха други планове: Една от причините IPO-то да бъде структурирано по този начин беше да им помогне да придобият 25% дял с право на глас в Porsche AG.
Някога семействата притежаваха всички акции с право на глас на Porsche, но те се отказаха от това предимство през 2008 г., когато VW придоби автомобилния бизнес на Porsche.
Въпреки че историята не се повтаря, тя е много сходна. Семейният холдинг трябваше да отдели около 10 млрд. евро през 2022 г., за да придобие дял в Porsche, като това беше финансирано чрез заемане на приблизително 7 млрд. евро.
Холдингът плати 88,69 евро за акция с право на глас на Porsche AG – премия от 7,5% към цената на акцията без право на глас – което означава, че кланът Порше/Пих вече е на загуба от над 30%, докато продажбите на Porsche в Китай се сринаха, а стратегията му за електрификация буксува.
Холдингът успя да намали дълговата планина, но въпреки това той все още дължи 5,1 млрд. евро към края на септември.
На теория Porsche SE позволява на институционалните инвеститори да купуват акции на VW и Porsche евтино - защото холдингът има привилегията да купува при условия от 30% отстъпка спрямо нетната стойност на активите.
Холдингът инвестира в близки области като мобилност и индустриални технологии, където ръководството му има сериозен опит.
Но пазарната му стойност е намаляла до по-малко от 11 млрд. евро - лоша новина за семействата, които притежават половината от акционерния капитал.
Porsche SE получи 1,4 млрд. евро дивиденти от VW миналата година, но перспективите за следващите няколко години не са толкова розови. Концернът сигнализира, че дивидентът за финансовата 2024 година ще бъде по-нисък, тъй като автомобилният производител обикновено изплаща 30% от нетната печалба, която сега се очаква да намалее.
И ако VW реализира своя план за затваряне на заводи, високите разходи за преструктуриране могат да натежат допълнително върху печалбата.
Дивидентите сега се обсъждат в централата на VW във Волфсбург. Тъй като ръководството заплашва да свие производствения си капацитет и да съкрати хиляди работни места, акционерите ще трябва да направят жертви, твърдят представители на профсъюзите и политици.
Резултатът е, че способността на Porsche SE да финансира нови придобивания може да бъде ограничена, докато холдингът се стреми да намали дълга си.
Porsche SE започна да „се подготвя за различни сценарии на стрес, когато решихме да инвестираме в Porsche AG през 2022 г.“, изтъква главеният финансов директор на холдинга Йоханес Латвайн.
Дружеството е гъвкаво по отношение на по-нататъшни инвестиции, изплащане на дълг и дивиденти, като Porsche SE няма да увеличава нетния дълг, за да изплаща дивиденти, добавя финансовият директор.
В изявление от петък холдингът казва, че очаква да разпредели дивидент за финансовата 2024 година, но не предоставя подробности за размера. Към края на септември холдингът разполага с над 2 млрд. евро брутна ликвидност.
Окуражаващо е да се види как семействата Порше и Пиех подкрепят ръководството на VW, което предприема отдавна закъснели действия за справяне с раздутите разходи – макар това да е болезнено за работниците.