Под ръководството на председателя Джон Елкан Stellantis, която притежава 14 марки, включително Fiat, Jeep и Ram, реагира бързо, за да разруши наследството на бившия си главен изпълнителен директор и да възстанови отношенията си с дилъри, партньори от индустрията, правителства и работници, пише Ройтерс.
Карлос Таварес внезапно подаде оставка на 1 декември, почти 18 месеца преди изтичането на договора му, на фона на разширяващия се разрив между борда и основните акционери на четвъртия по големина производител на автомобили в света.
Докато търси нов главен изпълнителен директор, Stellantis се управлява от временен изпълнителен комитет, председателстван от Елкан.
След като понижи перспективите си за печалбата в края на септември и се сблъска с раздути запаси, Stellantis сега не може да си позволи да се отклонява от плановете на своето временно ръководство.
48-годишният Елкан е част от семейство Аниели, основало италианския производител на автомобили Fiat преди повече от век. Той също така председателства Ferrari и управлява Exor, семейната холдингова компания на Аниели.
Новият подход ще бъде тестван във вторник, когато представители на автомобилния производител ще се срещнат с италианския министър на промишлеността Адолфо Урсо и местните профсъюзи, за да се опитат да договорят дългосрочен план за производството в Италия.
Компанията - единственият голям автомобилен производител в страната, може да обещае да разшири производството и да защити работните места в замяна на по-добри производствени условия и държавна подкрепа за електрификацията на индустрията, облекчавайки напрежението с Рим.
Източник на Stellantis, пожелал анонимност, заяви, че сега е подходящ момент за подписване на сделка.
По-малко от седмица след напускането на Таварес Stellantis обяви, че ще се присъедини отново към лобистката група Европейска асоциация на автомобилните производители (ACEA). Тя напусна организацията в началото на 2023 г. въз основа на решение на Таварес, който избра независима лобистка стратегия, без да се консултира с борда, изтъква друг източник.
Автомобилният производител планира да се присъедини към предложенията на групата, посочи миналата седмица Жан-Филип Импарато, главен изпълнителен директор на Stellantis за Европа.
Таварес се противопостави на призива на ACEA за облекчаване на междинните цели на Европейския съюз (ЕС) за намаляване на въглеродните емисии, при които производителите на автомобили рискуват глоби от няколко милиарда евро.
Позицията му не беше подкрепена от асоциациите на европейските дилъри на Stellantis, които заложиха на предложението на ACEA.
Но на срещата на европейските търговци на Stellantis, проведена в Амстердам дни след оставката на Таварес, настроението се оказа различно.
„Сътрудничеството със Stellantis... е силно и ние сме уверени, че можем да се изправим пред бъдещи предизвикателства с нашия партньор“, посочват дилърите в съвместно изявление.
Алберто Ди Тано, председател на италианската дилърска група Intergea, заяви, че е твърде рано да се видят конкретни промени, но е уверен в напредъка.
„Изглежда, че компанията иска да се представи като по-малко централизирана и да даде повече автономия на структурите в страната, включително в отношенията с дилърите“, изтъква той.
Възстановяване на отношенията
Таварес, ветеран в индустрията, който ръководи Stellantis от създаването ѝ през 2021 г. чрез сливането на PSA и Fiat-Chrysler, беше аплодиран заради увеличаването на оперативните маржове.
Въпреки това дилъри от двете страни на Атлантическия океан се оплакаха, че покачващите се цени на моделите сред марките за масовия пазар в крайна сметка са загубили подкрепата на засегнатите от инфлацията клиенти.
По-рано този месец Stellantis върна пенсионирания Тимъти Кунискис, за да ръководи Ram, една от най-важните ѝ марки в САЩ, където продажбите буксуват.
Индустриалните анализатори тълкуват решението като стъпка към подобряване на отношенията с дилърите в САЩ, източникът на печалба на групата.
Кевин Фариш, лидер на дилърския съвет на Stellantis, посочва, че Елкан се е срещнал с техния изпълнителен съвет в САЩ в началото на декември, за да обсъдят как автомобилният производител може да възстанови отношенията си с дилърите.
Според Елкан Антонио Филоза, назначен за ръководител на бизнеса в Северна Америка през октомври, ще има правомощията да реагира на пазарните условия.
Влиянието на Елкан
След като на 2 декември акциите на Stellantis паднаха до най-ниското си ниво от юли 2022 г., след новината за оставката на Таварес, те се възстановиха с ръст от над 18%.
Цялата автомобилна индустрия ще се възползва от един по-мек подход на ЕС по отношение на правилата за въглеродните емисии, включително относно потенциалните глоби за междинните цели за 2025 г., изтъква Андреа Скаури от Lemanik, акционер в Stellantis с малък дял.
„Таварес отрече това да е проблем“, добавя той.
Друг източник каза, че Елкан посвещава по-голямата част от времето си на Stellantis.
Според него председателят е избрал временен ръководен екип, вместо да заеме позицията на изпълнителен директор, както направи, когато Ferrari остана без главен изпълнителен директор в края на 2020 г.
„Идеята му беше да има по-колегиално управление по време на тази фаза, с по-голям фокус върху висшия мениджмънт, неговата роля и умения, в сравнение с предишния централизиран стил при Таварес“, добавя източникът.