Проблемите за Continental AG придобиват все по-застрашителни мащаби. Един от най-големите доставчици на автомобилни компоненти в света обяви, че ще отдели своя губещ автомобилен бизнес и ще се върне към корените си като производител на гуми.
„Решението показва колко трудно е дори за големите германски компании да оцелеят в новия автомобилен свят“, коментира основателят и директор на базирания в Бергиш Гладбах Център за автомобилен мениджмънт Щефан Брацел в интервю за Berliner Zeitung.
Автомобилният анализатор прави паралели с Volkswagen AG, където проблемите са подобни, но много по-видими. Докато Continental се готви да съкрати хиляди работни места, други десетки хиляди служители в най-големия производител на леки коли в Европа протестират срещу плановете на ръководството за икономии, които биха могли да включват съкращения на заплатите и затваряне на фабрики.
Какво е състоянието на германската автомобилна индустрия? Експертите сега оценяват щетите от високите разходи за труд и енергия.
С плановете за отделяне на автомобилното подразделение Continental се сбогува с губещ бизнес, който напоследък почти не генерира печалба въпреки положителните тримесечни резултати. Мярката обаче няма да се осъществи без болка: до 2025 г. трябва да бъдат съкратени 7150 работни места и да се спестят 400 млн. евро годишно. Освен това трябва да бъдат намалени разходите за научноизследователска и развойна дейност, което според анализатори може да застраши иновационния потенциал на групата.
„Continental бързо трябва да запази хладнокръвие на фона на цялото това преструктуриране“, изтъква Валтер Шнеевайс, представител на профсъюза IG Metall.
Текущите проблеми са хвърлят в смут служителите и работническите съвети.
„Постоянното подобряване на нашата производителност е основата за позициониране на автомобилната индустрия на капиталовия пазар“, посочва Филип фон Хиршхайд, ръководител на автомобилното звено на Continental, защитавайки решението на ръководството.
Липса на ясни перспективи
Но критици като Фердинанд Дуденхьофер – основател на Центъра за автомобилни изследвания в Бохум – не виждат ясна визия за бъдещето за това как Continental иска да отговори на пазарните промени с иновации и нови продукти.
„Защо Continental не покаже как ще се развие след десет години?“, пита Дуденхьофер.
Той описва отделянето на автомобилния бизнес като симптом на по-дълбока криза в германската автомобилна индустрия.
„Да станеш по-малък не означава автоматично да станеш по-добър“, подчертава той.
Според Дуденхьофер Continental все още не е представила убедителна стратегия за това как иска да бъде успешна компания с иновативни продукти през следващите няколко години - особено в Китай, най-големият автомобилен пазар в света.
„Те нямат план как искат да направят това“, критикува той ръководството на доставчика. Сегашното отделяне е по-скоро признание, че групата е затрупана от предизвикателствата на индустрията.
Вместо да се фокусира върху растежа и инвестициите, групата се концентрира върху разрушаването на съществуващите структури, изтъква Дуденхьофер.
Брацел изразява подобни критики към Continental. „Решението показва колко е трудно да се утвърдиш като доставчик в новия автомобилен свят“, посочва той.
Преходът към електрическа мобилност и софтуерно дефинирани превозни средства променя фундаментално индустрията.
„Класическата верига на стойност, каквато я познаваме, се разпада“, коментира още Брацел.
Ролята на доставчиците расте, защото се създава повече стойност в превозното средство чрез софтуер – и това все повече се поема от самите производители или специализираните доставчици на софтуер, добавя още анализаторът.
Отделянето на автомобилния бизнес на Continental също не е гаранция за дългосрочна стабилизация.
„Continental се надява, че бизнесът с гуми може да поеме финансовото бреме на автомобилното подразделение”, но това звено почти не реализира печалба в миналото, изтъква Брацел.
За автомобилния експерт остава неясно как трябва да се компенсира този структурен недостатък.