Nissan Motor се превърна в особено примамлива цел за придобиване в Япония, като автомобилната компания обяви, че проучва сливане с Honda Motor. Междувременно стана ясно, че тайванският партньор на Apple, Hon Hai Precision Industry Co. – известен като Foxconn, също иска да се включи в наддаването с цел да придобие мажоритарен дял в производителя на Qashqai.
Акциите на Nissan поскъпнаха с 24% след новината, като това е най-големият ръст в борсовата история на компанията в рамките на ден.
Foxconn, която инвестира мащабно във фабрики за производство на електрически превозни средства, също се е обърнала към Nissan, за да придобие контролен дял, съобщават източници, запознати с темата, цитирани от Bloomberg.
Не е ясно дали Nissan е започнал преговори с Foxconn, или вече е отхвърлил предложението. Ситуацията е усложнена и от факта, че френската група Renault остава най-големият акционер в японската компания въпреки споразумението за постепенно свиване на дела.
Бурната активност около Nissan отразява напрегнатата корпоративна среда, в която най-големите компании в Япония действат, уязвими от опити за придобиване.
Honda обмисля няколко варианта, които могат да включват капиталово обвързване или създаване на холдингова компания, разкри вицепрезидентът на концерна Шинджи Аояма. Една от възможностите, които се разглеждат, е създаването на нова холдингова компания, под която да работят комбинираните бизнеси, разкрива междувременно източник, запознат с преговорите.
Сделката може също да бъде разширена, за да включи Mitsubishi Motors, която вече има капиталови връзки с Nissan, добавя източникът.
Сливането може да бъде реализирано още преди Коледа, на 23 декември, съобщава TBS.
Компаниите планират да подпишат меморандум за разбирателство за обсъждане на споделени дялове в нов холдинг, съобщи първи Nikkei.
Nikkei предполага, че интересът на Foxconn към Nissan е подкрепил усилията за сливане с Honda поради опасения, че японската компания може да се окаже уязвима от поглъщане от тайванската фирма.
Сливането между Honda и Nissan ефективно ще консолидира японската автомобилна индустрия в два основни лагера: единият, контролиран от Honda, Nissan и Mitsubishi, и другият, състоящ се от групата компании в Toyota Motor Corp.
Nissan и Honda са изправени пред предизвикателства в глобален план, включително в Китай, където и двете компании изпитват сериозни затруднения. Електрификацията на сектора, която се случва с различна скорост на различните пазари, също нарушава производствените и бизнес моделите, които доминират последните десетилетия.
Ако се обединят Honda, Nissan и Mitsubishi ще създадат бизнес, който ще се нареди на трето място по продажби в света, ако се вземат предвид данните за 2023 г. Само Toyota и Volkswagen ще са преди тях. От началото на годината трите японски компании са продали общо в световен мащаб около 4 млн. превозни средства, което е по-малко от регистрираните от Toyota 5,2 млн. автомобила.
Обединяването на силите ще позволи на Honda и Nissan да се конкурират по-успешно с Toyota у дома и в чужбина.
Toyota притежава дялове в Subaru, Suzuki Motor и Mazda Motor, създавайки мощна група от марки, подкрепена от отличен кредитен рейтинг.
„Има твърде много японски производители на автомобили и сливанията стават необходими, за да станем по-конкурентоспособни в световен мащаб“, посочва Хироки Ихара, анализатор в Tachibana Securities Co.
Подреждане на най-големите автомобилни производители в света по пазарна капитализация. Графика: Bloomberg
За Foxconn придобиването на контролен дял в Nissan не би било безпрецедентно. През 2016 г. подизпълнителят на Apple закупи две трети в производителя на електроника Sharp Corp., осигурявайки си редица предимства, включително добре позната марка потребителска електроника, капацитет за производство на LCD дисплеи и интелектуална собственост.
По отношение на пазарната оценка, евентуално обединение между Nissan, Honda и Mitshubishi ще създаде компания с капитализация от 57 млрд. долара, като изчисленията се базират на настоящите цени на акциите на компаниите. Такъв бизнес ще се нареди на седмо място в глобалната автомобилна индустрия, изпреварвайки имена като Porsche (56 млрд. долара), BMW (52 млрд. долара) и Volkswagen (48 млрд. долара).
Промяна в стратегията за Nissan и рокади в ръководството
Финансово затрудненият Nissan назначи миналата седмица Жереми Папен, който ръководеше бизнеса на концерна в САЩ, за свой главен финансов директор в мащабна рокада в ръководството. Това беше поредната стъпка в опита на третата по големина автомобилна компания в Япония да излезе от заформящата се криза.
Папен заменя Стивън Ма, който ще ръководи дейността на Nissan в особено неблагоприятния за компанията китайски пазар, където местните конкуренти засенчват чуждестранните играчи, пише Euronews.
Миналия месец Nissan обяви, че съкращава 9000 работни места, около 6% от глобалната си работна сила, и намалява общия производствен капацитет с 20%, след като отчете тримесечна загуба от 9,3 млрд. йени (58 млн. евро). За сравнение, през същото тримесечие на 2023 г. компанията записа печалба от 190,7 млрд. йени (1,2 млрд. евро).
Приходите от продажбите за тримесечието междувременно спадат до 2,9 трлн. йени (18,1 млрд. евро) от 3,1 трлн. йени година по-рано.
Главният изпълнителен директор Макото Учида намали заплатата си с 50%, за да поеме отговорност за слабите резултати и призна, че Nissan трябва да стане по-ефективен и да реагира по-бързо на пазарните настроения, нарастващите разходи и другите глобални промени.
През септември бързият борсов спад на Nissan Motor Co. привлече вниманието на един от най-влиятелните инвеститори активисти в Япония, добавяйки нова доза несигурност към плановете на автомобилния производител за възстановяване.
Фонд, контролиран от Effissimo Capital Management Pte, придоби дял в Nissan само дни след като компанията отчете разочароващ финансов отчет.
Големият въпрос сега е дали Учида, който обеща да добави 27 нови електрически модела до 2030 г., може да постигне обрат или ще бъде принуден да направи по-драстични промени.
Анализаторът Амир Анварзадех, от Asymmetric Advisors, сравнява избора на Учида с този, правен от бившия президент Карлос Гон, след като Renault спаси Nissan от финансов крах през 1999 г.
Гон осигури най-голямата печалба на Nissan в историята на компанията чрез премахване на някои неефективни доставчици и въвеждане на нови модели.
„Това бяха лесни избори през 90-те години и ще е необходимо чудо, за да се промени сегашната ситуация“, добавя Анварзадех.
Миналия месец Fitch понижи перспективата си за Nissan от „стабилна“ на „негативна“, визирайки представянето на концерна на северноамериканския пазар. Агенцията отбеляза още, че може да понижи рейтингите си, ако слабите резултати се задържат.
Проблеми на американския пазар
Основният проблем на концерна в САЩ е, че не предлага хибридни модели за американските потребители, които се насочват именно към това задвижване през последните години.
„Това очевидно е погрешна преценка на ръководството“, смята Джеймс Хон, анализатор в Macquarie Securities Korea. „Отговорът на Nissan на нарастващото търсене на хибриди е доста бавен“.
По отношение на своя разпадащ се съюз с Renault Nissan обяви още през септември, че ще изкупи обратно свои акции на стойност 79,9 млрд. йени (551 млн. долара) от французите, като част от споразумението за ребалансиране на съюза между компаниите.
Базираната в Йокохама компания ще придобие около 195,5 млн. акции, като сделката предоставя на Renault допълнителни средства за разработването на електрически превозни средства, докато европейските компании се сблъскват със силната конкуренция в лицето на китайските марки.
Миналата година Nissan и Renault решиха да променят устоите на своя алианс след години на ожесточени спорове между ръководствата.
преди 2 часа Като се наобединяват, накрая най-хубаво се фалира. :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар