Тази година бразилските пристанища са задръстени от над 70 000 непродадени китайски електромобила, подчертавайки големите трудности пред китайските автомобилни производители в опита им да поддържат стабилен растеж, пише Bloomberg.
Компании като BYD Co. и Great Wall Motor Co. имат глобални амбиции, а Бразилия се превърна в решаващ пазар наред с други големи икономики, обръщащи се към протекционизма. Страната е шестият по големина автомобилен пазар в света и успехът на китайците там може да повиши перспективите им за целия регион.
Но след като превзеха прохождащия електромобилен сектор на Бразилия, китайските производители са изправени пред нарастващи предизвикателства. Пренасищането с автомобили по пристанищата произтича от опитите им да избегнат нови мита. Местните конкуренти отговориха с допълнителни електрически модели и инвестиции в капацитет. В същото време темповете на растеж на пазара се забавят.
„Меденият месец вече приключи“, коментира Алекзандър Зайц, председател на южноамериканското звено на Volkswagen AG, което продава автомобили в Бразилия от 50-те години на миналия век и произвежда някои от най-популярните си модели с двигатели с вътрешно горене в страната.
Глобалните приходи от продажби на BYD са напът да надхвърлят 100 млрд. долара тази година, като Бразилия играе важна роля тук. Това е най-големият чуждестранен пазар на компанията, докато BYD е изправена пред отпор от страна на правителствата в САЩ и Европа.
Продажби на китайските автомобилни компании в Бразилия. Графика: Bloomberg
През последното десетилетие Бразилия освободи електромобилите и хибридите от 35% данък върху вноса на превозни средства в опит да даде тласък на сектора. Това привлече китайските автомобилни производители и те по същество създадоха пазара за себе си, привличайки част от населението, наброяващо над 200 млн. души.
Утвърдените местни производители – всички филиали на западни компании като General Motors Co. и VW – до голяма степен пренебрегнаха електрическите и хибридните модели.
BYD представи първите си превозни средства в Бразилия през 2021 г. и ускори износа миналата година. Със своя най-евтин модел от едва 115 800 реала (19 100 долара), компанията бързо спечели пазарен дял, засенчвайки ценово конкуренцията. Местните производители отговориха, като намалиха цените на някои модели с до 30%.
Бразилските автопроизводители лобираха за връщане на данъците върху вноса и в крайна сметка намериха подкрепа в лицето на президента Луис Инасио Лула да Силва, който се върна на власт през януари 2023 г. Правителството на Лула започна да възстановява налозите година по-късно до ниво от 10% с планове постепенно да ги увеличи до 35% до средата на 2026 г.
В отговор BYD наводни Бразилия с превозни средства преди митата. В началото на ноември представител на компанията каза, че има 35 000 автомобила, престояващи на пристанищата.
Александър Балди, вицепрезидент на бразилското подразделение на BYD, заяви, че всичко това е част от плана за избягване на митата, за да се поддържат цените ниски.
Делът на електрифицираните коли от общите продажби в Бразилия почти се удвои до 7% през януари спрямо същия месец на 2023 г., като остава приблизително на това ниво оттогава, сочат данни на асоциацията на автомобилните производители в Бразилия Anfavea. През октомври автомобилните компании са продали около 2 млн. автомобила, като приблизително 140 000 са били напълно или частично електрически.
Намирането на нови клиенти в страната, желаещи да закупят електромобил, става все по-трудно на фона на бавното (и закъсняло) инсталиране на зарядни станции. Допълнително безпокойство представлява и пробегът, тъй като Бразилия има голяма територия, като разстоянията между населените места също са големи.
За да ускорят приемането на електромобилите и хибридите, BYD и Great Wall Motor ще станат по-агресивни към 2025 г. И двете компании планират да отворят фабрики в Бразилия.
Най-големите играчи на автомобилния пазар в Бразилия. Графика: Bloomberg
BYD вероятно ще направи това през март, когато първият му завод за електрически автомобили извън Азия ще започне работа. BYD инвестира 5,5 млрд. реала (1,1 млрд. долара), за да обнови бивш завод на Ford Motor Co., където ще изгражда по 300 000 автомобила годишно.
BYD също така обяви, че удвоява броя на дилърите в страната. Те ще популяризират нейния автопарк с около дузина модели. Планът включва това, което според компанията е първият хибриден пикап за пазара, който дебютира през октомври.
Междувременно Great Wall Motor, която се очаква да генерира приходи от продажби в размер на 28 млрд. долара тази година, ще започне местно производство през май в бивш завод на Daimler, част от план за инвестиране на 10 млрд. реала (1,6 млрд. долара) за около десет години.
„Китайците ще се опитат да завладеят тази страна от автомобилна гледна точка и ние трябва да решим как да им противодействаме“, изтъква Зайц от VW. „В края на краищата конкуренцията винаги е полезна, тя ни принуждава да преосмислим нещата“.
Утвърдени играчи, включително VW, Toyota Motor Co. и Renault SA, обявиха над 100 млрд. реала (20 млрд. долара) инвестиции в Бразилия до края на това десетилетие. По-голямата част от парите са планирани за разработване на хибриди, включително гъвкави решения, които комбинират електричество с двигател с вътрешно горене, задвижван от бензин и етанол - гориво, произведено на местно ниво от захарна тръстика.
преди 1 час До: wart На китайците вече всички им слагат мита, както се чете съвсем ясно и в статията, и когато се принудят да произвеждат колите си в заводи в ЕС, в Бразилия , и може би евентуално и в САЩ и се наложи да спазват същите екологични изисквания и да плащат същите заплати и осигуровки на персонала ,каквито плащат и конкурентите им, нещата доста ще се променят.Не случайно бързат като луди да хванат последния влак, зер продажбите им в Европа вече 5 месеца вървят надолу... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 час "Китайците ще се опитат да завладеят тази страна от автомобилна гледна точка и ние трябва да решим как да им противодействаме, изтъква Зайц от VW. В края на краищата конкуренцията винаги е полезна, тя ни принуждава да преосмислим нещата." Вие сте вече история или ще се качите на Китайският влак или ще бъдете премазани . Ерата на високите печалби за Запада приключи и мечтата на милиони хора се осъществи благодарение на Китай. отговор Сигнализирай за неуместен коментар