Въпреки че популярността на електрическите превозни средства нараства, инфраструктурата, която отговаря за тяхното зареждане, в повечето случаи е недостатъчно развита, пише Euronews.
Всяка година батериите стават все по-мощни, но наличността и надеждността на зарядните станции остават основни предизвикателства пред пазара, индустрията и потребителите.
През 2023 г. в Европейския съюз (ЕС) има повече от 630 00 обществени зарядни станции, като 61 на сто от тях са разположени само в три държави – Германия, Франция и Нидерландия, изчислява Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
По това време по европейските пътища се движат около три милиона електрически превозни средства.
„Трябва да имаме инфраструктура, това е дискусията за кокошката или яйцето. Тя продължава вече 5-10 години“, изтъква Клас Елиасон, основател на разработчика на софтуер за зарядни станции Metergram.
„Изграждаме ли инфраструктурата или чакаме първо търсенето да нарасне? И мисля, че верният отговор е, че имаме нужда и двете неща да растат паралелно“, добавя Елиасон.
Представители на индустрията за зареждане на електромобили казват, че секторът на ще расте.
Надеждност на зарядните станции
Доклад, публикуван наскоро от финландска компания, работеща в областта на решенията за зареждане, казва, че всяко трето плащане при използване на подобна станция се оказва неуспешно.
Грешките в комуникацията между зарядните устройства и софтуера, често зависими от 4G технологията, обикновено се дължат на повреди.
Експертите предупреждават, че има риск първите потребители, приели електромобилите, да се върнат към моделите с двигатели с вътрешно горене, ако тези проблеми не бъдат решени.
Зарядните станции обикновено изискват регистрация в приложение, което често е различно за определена мрежа.
По-новите приложения работят с модела plug and pay (зареди и плати), при който потребителят може да плати лесно, за да зареди колата си с едно докосване на своята карта.
Цели на ЕС
През 2023 г. Съвета на ЕС официално прие Регламента на ЕС за зарядната инфраструктура за алтернативни горива (AFIR) в подкрепа на електрификацията, необходима за постигане на предложеното 55-процентно намаление на емисиите на въглероден диоксид при леките автомобили.
Регламентът предвижда бързите зарядни устройства с мощност от 50 kW или повече да стимулират картовите плащания, докато QR кодовете могат да се използват и за зарядни устройства с по-ниска мощност.
ACEA изчислява, че до 2030 г. ще са необходими 8,8 млн. зарядни станции при текущия темп на растеж на пазара на електромобили.
Европейската комисия (ЕК) смята, че е необходимо в блока да има около 3,5 млн. зарядни станции до края на десетилетието, което ще изисква годишен темп на инсталиране на 410 000 зарядни устройства, близо три пъти повече от темпа на инсталиране за 2023 г.
Целта обаче не е обвързваща за участниците на пазара, като например производителите на зарядни устройства и мрежовите оператори. Вместо това отговорността пада върху страните членки на ЕС, които са длъжни да включат тези цели в своите национални закони и политики.
„За държавите членки това означава преди всичко, че те трябва да предоставят проект на политическа рамка, национална политическа рамка, до края на декември тази година“, изтъква Герд Лойтнер, партньор в CMS Berlin.
AFIR гласи, че от 2025 г. на всеки 60 км по главните транспортни коридори на ЕС трябва да бъдат инсталирани бързи зарядни станции с мощност най-малко 150 kW. В действителност едва само една на всеки осем обществени станции в ЕС предлага бързо зареждане.
преди 7 часа ДА СЪЗДАДАТ ПЪРВО ПО-ДОБРИ ЕЛЕКТРОМОБИЛИ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар