Канадските автомобилни заводи са напът да произведат около 1,3 млн. превозни средства тази година, най-ниското ниво от десетилетия извън пандемията от коронавирус, тъй като фабриките на американските концерни в страната не работят на фона на забавянето в търсенето, изтъква мозъчен тръст, свързан с канадското правителство.
През 2018 г. канадските фабрики са произвели повече от 2 млн. коли и лекотоварни превозни средства. Но производството е намаляло до такава степен, че Мексико вече е втори по големина доставчик на превозни средства, продавани в Канада, докато канадските заводи падат на трето място, става ясно от доклад на Trillium Network for Advanced Manufacturing.
САЩ остават производител номер 1 в Канада.
Данните на Trillium хвърлят светлина върху щетите, нанесени на канадската автомобилна индустрия, тъй като базираните в Детройт производители на автомобили загубиха пазарен дял от азиатските си конкуренти и изостават в електрификацията.
Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп междувременно заплаши да наложи 25-процентни мита върху всички стоки, идващи от Канада и Мексико - ход, който допълнително би възпрепятствал сектор, зависещ от веригите на доставки, обхващащи трите северноамерикански търговски партньори.
Докато налагането на мита от страна на Тръмп виси над автомобилната индустрия, тазгодишният спад в производството на автомобили в Канада по-скоро е свързан с общо с охлаждането на търсенето на електрически превозни средства.
Единственият канадски монтажен завод на Ford Motor Co., в Торонто, Онтарио, не произвежда нищо, тъй като първоначално концернът планираше да премине към електромобили и сега трябва отново да променя стратегията си.
По-рано Ford заяви, че ще произвежда там голям електрически автомобил, след което отмени този план през април. Сега компанията изтъква, че ще произвежда пикапите F-Series Super Duty, но не и преди 2026 г.
Фабрика на Stellantis NV в Брамптън, Онтарио, направи последния си седан Chrysler 300C преди около година, въпреки че заводът е предназначен да заработи отново в бъдеще с модели на Jeep.
А заводът на General Motors Co. в Ингерсол, Онтарио, все още е активен, но работи с малка част от общия си капацитет, произвеждайки електрически микробуси за пазар, който не е особено привлечен от този сегмент.
САЩ се радват на 50% дял в Канада
Канадците са големи фенове на американските превозни средства: около 50% от колите и лекотоварните автомобили, продавани в страната, се произвеждат в американски заводи, измерено в долари, изчислява Trillium. Сега Мексико държи 15% от пазара.
Произведените в Канада автомобили са намалели до 9%, показва анализът на Trillium, а останалата част от пазара включва превозни средства от Япония, Германия, Южна Корея и други страни с по-скромно присъствие.
В същото време индустрията за авточасти в Канада все още се разраства, захранвайки фабрики в Северна Америка. Например Ford Motor Co. произвежда двигатели в югозападната част на Онтарио, които се използват за тежкотоварни пикапи, произведени в Луисвил, Кентъки.
„Ако наложите мита на Канада, вие налагате мита на Ford“, предупреждава Брендън Суини, управляващ директор на Trillium. „Това ще доведе до повишаване на цената на емблематични превозно средство като F-250 и F-350, които са силно желани от американския потребител“.
Независими канадски производители на части като Magna International Inc. и Martinrea International Inc. разполагат с много заводи в САЩ, Мексико и Канада и зависят от възможността за лесно изпращане на стоки през границите.
Евентуално прекъсване, предизвикано от Тръмп, е шанс за Канада и САЩ, като страни с по-високи заплати, да поискат реформи от Мексико, изтъква Суини. „Но автомобилната индустрия е толкова тясно интегрирана, че всички ще бъдат засегнати“.