Упадък
След пет години и смяна на редица бизнес планове, Учида не успя да обърне спада, предизвикан от ареста на бившия председател на Nissan Карлос Гон през 2018 г. по обвинения във финансови злоупотреби. Гон, който избяга от Япония година по-късно, сега живее в родния Ливан и отрича обвиненията.
Nissan е разтърсен от сътресения, откакто наследникът на Гон Хирото Саикава се оттегли през 2019 г., след като призна, че е получил неправомерно заплащане. Миналата година напусна и главният оперативен директор Ашвани Гупта, последван и от други представители на ръководството. В по-късен етап Nissan започна разследване заради твърдения, че Учида е поставил Гупта под наблюдение. Nissan отказа да коментира резултата от разследването.
Финансовият директор Стивън Ма също смени отговорностите си и сега ще ръководи бизнеса в Китай.
Докато Tesla и BYD заграбват пазарен дял при електромобилите, Nissan трябва да се бори с преструктуриране на своя алианс с френската Renault. Неговият електрически модел Ariya трябваше да се конкурира с Model Y на Tesla, но реализирането му беше възпрепятствано от производствени проблеми.
Отделно, този модел не отговаря и на условията за федерална помощ от 7500 долара за покупка на електромобил в САЩ, тъй като всички обеми се изграждат в Япония и се доставят в Северна Америка.
Миналата година Nissan продаде 3,3 млн. автомобила, което е спад с около 40% спрямо обемите, отчетени през 2017 г. Цената на акциите ѝ се срина със 70% за по-малко от десетилетие, заличавайки стойност от около 30 млрд. долара.
Nissan, който представи първия електромобил за масовия пазар в лицето на Leaf през 2010 г., днес е по-известен с отстъпките, отколкото с интересните коли, коментира Кристофър Рихтер от CLSA.
Компанията загуби своята някога завидна позиция в Китай, защото не можеше да се справи с бързо променящия се пазар - проблем, с който се сблъскаха и конкурентите ѝ от други страни. Един от моделите на японците, хибридът e-Power Sylphy, се провали там, защото изглеждаше като бензиновата версия, а китайските потребители предпочитат футуристично изглеждащи хибриди, изтъква източник.
Nissan искаше да заложи всичко на електромобилите в САЩ и не виждаше нужда от хибриди на този пазар. От днешна гледна точка това се оказа грешна стъпка, тъй като търсенето на хибриди скочи поради високите цени на електрическите модели и ограничената зарядна инфраструктура.
Дори след като Nissan осъзна промените в настроенията спрямо хибридите, компанията реши, че тази тенденция е неустойчива и скоро ще замре.
„Това е извинение, но до този момент миналата година не бяхме в състояние да предвидим бързия растеж в търсенето на хибриди“, посочва Учида по време на пресконференцията относно последния тримесечен отчет през ноември.
Nissan продава хибридния e-Power в Япония от 2016 г. и планира плъгин хибридна версия за САЩ, която ще се появи до март 2026 г. Като цяло концернът иска да пусне 34 хибридни и електрически модела до 2030 г.
Корекции на капацитета
Nissan е създала специален проектен екип, за да изпълни плана си за възстановяване, като членовете му сега търсят места от бизнеса, които могат да бъдат съкратени, изтъкват анализатори.
Около 1000 служители в САЩ са се съгласили на ранно пенсиониране, като компанията обмисля и съкращаване на работни места в Тайланд.
Производственият капацитет на Nissan в Китай, който вече е намален, ще се нуждае от допълнителни съкращения, разкриват източници. Още две фабрики в Китай може да се наложи да бъдат затворени, докато британският завод в Съндърланд ще се размине със съкращения, тъй като наскоро беше модернизиран.
В жертва на свиването на капацитета може да се превърне и съвместното предприятие на Nissan с Mercedes-Benz в Мексико, COMPAS.
След години на мудни продажби на малките автомобили, които произвежда както за Nissan, така и за Mercedes, заводът в Мексико сега изкарва по около 50 хил. автомобила годишно в сравнение с капацитета от 230 хиляди, изтъква Сам Фиорани от AutoForecast Solutions. Затварянето му е „почти сигурно“, добавя той.
Mercedes заяви, че преразглежда своите продукти и портфолио предвид променящите се изисквания на клиентите. Nissan посочи, че се стреми да се адаптира към пазарните условия, за да гарантира, че заводът на COMPAS остава конкурентоспособен.
„Да изпълня дълга си“
Инвеститорите активисти се тълпят около Nissan. Базираната в Сингапур Effissimo Capital Management придоби 2,5% дял в Nissan към края на септември. Хонконгската Oasis Management също закупи дял.
Nissan вече е изместена от Honda като втори по големина производител на автомобили в Япония след Toyota. По-рано тази година Nissan и Honda се споразумяха да си сътрудничат в областта на батериите и развойната дейност, а ето, че сега обсъждат и потенциално сливане на двете компании.
Досега Учида не поставя под въпрос своето оставане като изпълнителен директор.
„Решен съм и съм ангажиран да изпълня задълженията си като главен изпълнителен директор“, заяви той на пресконференция през ноември.
преди 5 часа А какво стана с Рено? Нали бяха заедно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар