В началото на октомври ръководството на Nissan Motor проведе редовна онлайн среща с шефа Макото Учида само за да чуе мрачно съобщение: състоянието на бизнеса на японския автомобилен концерн е по-лошо от очакваното и компанията трябва да съкрати работни места и част от своето производство.
Мениджърите слушаха как 58-годишният главен изпълнителен директор на Nissan описва влошаващата се финансова ситуация, която той отдава до голяма степен на слабите продажби и ниската рентабилност в Северна Америка и Китай, пише Ройтерс.
В сесията някои от мениджърите засипват Учида с въпроси относно отговорността за упадъка на компания, която само преди пет години можеше да се похвали с най-продавания електромобил в света.
Защо Nissan не предложи хибриден модел в САЩ, където клиентите сега се пренасочват към този вид задвижване? Защо компанията не хеджира залога си върху електромобилите, като направи хибридите достъпни в САЩ - най-големият ѝ пазар, каквато е стратегията в Япония?
Кой е отговорен за настоящата криза?
Тези въпроси придобиват все по-големи мащаби, докато Учида се затруднява да подобри положението на автомобилния производител - и да запази работата си. Публикувайки мрачни финансови резултати миналия месец, Учида се ангажира да съкрати 9000 служители, 20% от глобалния си производствен капацитет и разходи за 2,6 млрд. долара. Той също така обеща да съкрати наполовина трудовото си възнаграждение.
Учида е притиснат да постигне обрат, изтъкват източници, запознати с политиката на Nissan. Следващите няколко месеца ще бъдат жизненоважни за него и за бъдещето на Nissan.
Междувременно акционерите активисти тихомълком натрупаха дялове в автомобилния производител през последните месеци.
Избирането на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ през ноември само засилва несигурността. Бъдещият американски държавен глава обеща да наложи всеобхватни мита от 25% върху вноса от Мексико - страна, която е жизненоважен производствен център за Nissan и други автоконцерни. За Учида Тръмп представлява неизвестна в уравнението, появила се в най-неподходящия възможен момент, тъй като високите мита могат да принудят Nissan да намали производството в Мексико.
Мандатът на Учида съвпадна с мащабната промяна в автомобилния пейзаж, тъй като новите производители на електромобили предизвикват традиционните концерни. Най-големите имена в индустрията не са имунизирани от крах.
В Европа Volkswagen обяви, че се готви да затвори заводи в Германия, а изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес внезапно подаде оставка този месец. Производителят на Jeep загуби пазарен дял, тъй като Таварес се съсредоточи върху маржа, което оскъпи твърде много колите на групата за повечето потребители.
Учида, междувременно, заложи на електромобилното бъдеще на Nissan. Когато ценовите скокове при автомобилите се охладиха след пандемията, Nissan се оказа без хибриди в САЩ и трябваше да предложи стимули, за да подкрепи търсенето.
„Това, което се случва днес с Nissan, е причинена от човек катастрофа. Въпреки че не трябва да се изключват и смущенията в по-широката индустрия, това всъщност е случай на провал на управленската стратегия“, коментира Сейджи Сугиура, анализатор в Tokai Tokyo Intelligence Laboratory. „Това, което Учида трябва да направи сега, е да предаде щафетата на нов мениджърски екип“, добавя той.
Разказът за погрешните стъпки на Nissan и трудните избори, пред които сега е изправен Учида, включва информация, която не е била публикувана в медийното пространство, като разговора с мениджърите през октомври, подробностите за пропуснатата възможност при хибридите в САЩ и мотивите на Nissan за съкращения на производството. Този разказ се базира на интервюта с дузина индустриални представители, запознати с бизнеса на Nissan.
„Главният изпълнителен директор призна отговорността на ръководството за настоящата ситуация“, изтъкват от компанията, добавяйки, че Учида полага усилия, за да направи Nissan по-икономичен и по-устойчив, като същевременно повиши конкурентоспособността.
преди 2 часа А какво стана с Рено? Нали бяха заедно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар