IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китайски милиардер пренарежда колекцията си от автомобилни марки

Империята на Ли Шуфу е разклатена от слабото представяне на някои западни марки

13:06 | 05.12.24 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

След продължило десетилетие придобиване на различни бизнеси, китайският автомобилен магнат Ли Шуфу започна да рационализира своята глобална империя Geely, за да намали разходите. Като се има предвид, че неговата привързаност към инженерството обхваща както финансовия, така и автомобилния сектор, миноритарните акционери може да се озоват в ролята на пътници на високоскоростен влак.

Неговите планове за увеличаване на синергията и избягване на припокриването на продукти са логични. Но марките от империята му изискват значителни инвестиции, като някои от тях работят на загуба или са натрупали големи дългове, или и двете. Подкрепата за по-слабите активи, без да се ощетяват по-силните, е труден акт на балансиране, пише Bloomberg.

Zhejiang Geely Holding Group Co. казва, че „остава финансово дисциплинирана със здравословно съотношение на дълга“, добавяйки, че „няма планове да намалява съществуващите си дялове“, а стратегията ѝ „ще създаде стойност за всички инвеститори в дългосрочен план“.

Ли изминава дълъг път, откакто започва като фотограф в началото на 80-те години на миналия век, преди да се ориентира към производството на хладилници, мотоциклети и евентуално автомобили. След сравнително лесно и евтино придобиване и търпеливо „ремонтиране“ на западни автомобилни активи като Volvo Car AB и британската Lotus, докато инкубира нови електрически марки като Zeekr Intelligent Technology Holding Ltd. и Polestar Automotive Holding UK Plc, Geely обяви през септември планове за по-тясно интегриране на разрастващото се портфолио, продавайки общо 2,8 млн. автомобила миналата година.

Въпреки че тази конфедерация сега споделя фабрики и технологии, много от нейните марки са от малък мащаб; няколко са изложени на европейски и американски мита, както и на по-бавното от очакваното налагане на електрическите превозни средства на западните пазари. Листнатите в Хонконг акции на Geely и Zeekr се представят сравнително добре — последният остава на загуба, въпреки че  продажбите му са се увеличили с 85% през първите 11 месеца на тази година в сравнение със същия период на миналата година — но те също така се сблъскват с нов проблем - подкопаване на конкуренцията от един много ефективен, вертикално интегриран китайски продукт - BYD Co.

Миналия месец Zeekr заяви, че ще придобие контролен дял в Lynk & Co., производител на хибридни и електрически превозни средства, чието седалище е в Швеция, чрез закупуването на акции от Geely Holding и Volvo Cars (която основава Lynk през 2016 г. заедно с Geely Auto). Сделката оцени Lynk на около 2,5 млрд. долара, което е впечатляващо, като се има предвид, че марката губи пари. Междувременно Geely Auto ще увеличи дела си в Zeekr до 63%, като закупи 11% от Geely Holding.

В парично изражение победителите от това сложно разместване са Geely Holding на Ли, който получава около 1,3 млрд. долара приходи, и Volvo Cars, която ще си осигури 750 млн. долара. Ползите за Zeekr не са толкова очевидни: досега китайската марка наблягаше на премиум гамата си и на своя бизнес модел, докато Lynk има няколко фабрики и се фокусира върху средния ценови сегмент.

След сделката акциите на Zeekr поевтиняха с 30%, преди да възстановят повече от половината от изгубената стойност. Пазарната реакция показва, че Ли трябва да помисли внимателно, преди да слее други марки, и това не е единственият пример амбициите му да срещат съпротива на капиталовите пазари. През май първичното публично предлагане (IPO) на Zeekr в САЩ  генерира само 441 млн. долара, като голяма част от средствата идват от съществуващи инвеститори, включително Geely Auto.

Акциите на Volvo Cars, особено ценен актив за Ли, са близо до рекордно ниско ценово ниво. Заедно с липсата на мащаб на Volvo и слабото генериране на парични средства, „собствеността и управлението будят опасения сред редица инвеститори“, коментира анализаторът на Jefferies Financial Group Inc. Филип Хучоа.

Geely продаде дялове в някои бизнеси от началото на 2023 г., включително в Daimler Truck Holding AG и конкурента му Volvo AB. Със сигурност групата има къде да използва парите. Включвайки очаквания изходящ поток за 2024 г., Polestar е напът да "изгори" около 4 млрд. долара през последните три години. (Компанията е мажоритарна собственост на дъщерните дружества на Ли и Geely.)

Тъй като не се очаква приходите на Polestar да нараснат през 2024 г., шведският производител на електромобили предупреди за нарушаване на договор, който е в основата на синдикирани банкови заеми за около 1 млрд. долара, докато общият банков дълг на концерна достига 2,5 млрд. долара.

На теория кредиторите биха могли да изискват погасяването на заема в края на тази година, но Polestar обяви миналия месец, че заедно с Geely Holding е в „конструктивен“ диалог с банките, които остават „подкрепящи“.

Въпреки че Volvo Cars по-рано тази година обеща, че няма да предоставя допълнително финансиране на Polestar - донякъде в разрез с желанието на Geely за по-тясно сътрудничество - Volvo запазва 18% дял в този бизнес.

На други места в империята на Ли, компанията London EV Company Ltd. (LEVC), която прави електрическа версия на емблематичното черно такси, загуби повече от 100 млн. паунда през миналата година. Субектите на Geely са инжектирали около 170 млн. паунда от октомври 2023 г. в подкрепа на разширяването на LEVC, което включва продажба на електрически превозни средства в Китай; през март Geely трябваше да набере средства, тъй като наближаваше падежът на заемите на звеното в размер на 400 млн. долара.

Междувременно Lotus Technology Inc., собственост на Ли и Geely, загуби 667 млн. долара от началото на годината, след като понижи очакванията си за продажбите в отговор на заплахите от мита и слабото търсене на луксозни електромобили. Китайско-британската група сега очаква да достави само 12 хил. автомобила през 2024 г. в сравнение с първоначалната си прогноза за 55 хил. броя.

Не се очаква особено подобрение на представянето ѝ през 2025 г., тъй като компанията се ориентира към продажба на плъгин хибриди и електрически модели.

По-рано тази седмица Lotus обяви, че ще плати повече от 175 млн. долара за обратно изкупуване на акции, притежавани от южнокорейската фирма Meritz Securities Co., като по този начин ще прекрати задължението си да предоставя обезпечения, когато цената на акциите ѝ се понижи - акциите на бранда са загубили около две трети от стойността си след листването му чрез SPAC фирма през февруари.

Lotus все пак намери привлекателен начин да запуши финансовата дупка: миналия месец компанията емитира облигации за 500 млн. долара с падеж през 2029 г. Купувачът е Kershaw Health Ltd., наскоро създадена компания със седалище в Англия.

Достатъчно е да се каже, че империята на Ли има няколко проблемни „деца“ и силен финансов мотив да интегрира по-тясно различните си активи. Дали това ще проработи за другите инвеститори – остава неясно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:06 | 05.12.24 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още