fallback

Защо политиките на Тръмп могат да препънат General Motors?

Най-големият производител на автомобили в САЩ е инвестирал повече в електромобили от своите местни конкуренти

19:30 | 03.12.24 г.
Автор - снимка
Създател

Може да изглежда, че планът на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп за премахване на ограниченията за автомобилните емисии и стандартите за горивна ефективност би бил от полза за General Motors, най-големият автопроизводител в страната по пазарен дял, който съответно генерира най-много емисии от всички играчи в сектора.

И все пак GM се оказа най-големият потенциален губещ от автомобилното сърце на САЩ, Детройт, от готвените от Тръмп промени в автомобилната политика.

Концернът може в крайна сметка да реализира умерени ползи от облекчените ограничения за замърсяване. Но GM е изправен пред сериозни заплахи от плановете на новата президентска администрация да прекрати субсидията за покупка на електрически превозни средства от 7500 долара и да наложи 25% мито върху вноса от Канада и Мексико.

GM е сред най-силно изложените компании и на двата фронта поради агресивните си инвестиции в електромобили и производството, част от което е изнесъл именно в тези две страни.

Засега компанията не коментира как политиката на Тръмп ще се отрази на нейния бизнес, но посочва, че ще бъде "конструктивен партньор" на администрацията по въпросите на автомобилната индустрия.

Тежкото положение на автомобилния производител подчертава по-широкото предизвикателство за индустрията при стратегическото планиране на екзистенциалния преход към чиста енергия.

Тръмп твърди, че понижаването на стандартите за замърсяване и прекратяването на субсидиите за електромобили ще „спаси“ индустрията на САЩ от убиващата работните места „цел за електромобилите“, наложена от президента демократ Джо Байдън. Но допускането на повече емисии няма непременно да позволи на GM да продаде повече от своите популярни пикапи - зрял бизнес, който вече напълно експлоатира. Пикапите и SUV-овете представляват повече от 40% от доставките на концерна през третото тримесечие на 2024 г.

GM също така не може да се откаже от своите инвестиции за милиарди долари, целящи напълно да електрифицират продуктовата му гама до 2035 г., коментират анализатори. Прекратяването на субсидиите за електромобили ще се случи в особено лош момент за GM, тъй като сега концернът разполага с широка гама от електрически модели - от луксозния Cadillac Lyriq до масовия Chevrolet Equinox, изтъква анализаторът на Morningstar Research Services Дейвид Уистън.

GM трябва също така да вземе предвид потребителските и регулаторните тенденции в световен мащаб, например в Китай, където електромобилите и хибридите сега съставляват половината от продадените нови автомобили. GM и всички други чуждестранни производители бързо губят дял на най-големия автомобилен пазар в света за сметка на местните марки, които са силно субсидирани от китайското правителство. Изпълнителният директор на GM Меари Бара каза през юли, че губещият бизнес в Китай, който някога е бил двигател на печалбата на групата, е станал „неустойчив“ на фона на липсата на преструктуриране.

Европа, пазар, където GM наскоро отново навлезе с изцяло електрическа гама, вероятно ще продължи политиките, насърчаващи бързото приемане на електромобилите

„Навлизането на електрическите коли е дългосрочна цел“, посочва финансовият директор на GM Пол Джейкъбсън.

Проблеми

Equinox EV на GM, неговият най-достъпен електрически модел, който се предлага на цена от 34 995 долара, е изправен пред загуба на субсидията от 7500 долара и също така ще бъде ударен от данъка върху вноса на Тръмп. Автомобилът се произвежда в Мексико, наред с малко по-големия и по-скъп Chevrolet Blazer EV.

Основният бизнес на GM с пикапи също може да бъде обложен с тежки данъци: около половината от над 750-те хиляди превозни средства, които GM очаква да внесе тази година от Мексико и Канада, представляват пикапи, задвижвани с бензин, сочат данни на консултантската фирма GlobalData.

Ръководителите на компаниите от индустрията и анализаторите посочват, че все още не знаят дали да приемат сериозно заплахите на Тръмп относно митата върху вноса от Канада и Мексико.

В крайна сметка част от тези мита ще засегнат американските вносители, включително производителите на автомобили. Американските компании трябва или да поемат новите разходи чрез намаляване на рентабилността или с повишаване на потребителските цени. Друг вариант е да изместят производството в други страни.

Екипът по прехода на Тръмп обяви по-рано, че неговите мита ще създадат работни места, ще повишат заплатите и ще защитят работниците от „нечестните практики на чуждестранни компании и чуждестранни пазари“. Екипът на Тръмп не коментира политиките му за автомобилните емисии и електрическите превозни средства.

GM произвежда най-много автомобили сред американските компании в Мексико и Канада, въпреки че митата може да засегнат тежко и Stellantis, показва анализ на банката Barclays. И двата концерна произвеждат повече от една трета от своите коли в Северна Америка в двете страни, които също са основни доставчици на автомобилни части за САЩ.

GM може да получи някои регулаторни облекчения, ако Тръмп разхлаби ограниченията за емисиите, въведени от администрацията на Байдън миналата пролет. Правилата на Байдън целят постепенното затягане на ограничения между 2027 г. и 2032 г., за да стимулират прехода към електромобили.

Загърбването на тези правила може потенциално да удължи живота на гамата бензинови пикапи на GM и да намали бъдещите разходи за съответствие с по-строгите цели; автомобилният производител трябва да купува регулаторни кредити от други производители, включително Tesla, тъй като неговата продуктова гама надвишава ограниченията за емисиите.

Но регулаторните рискове за GM остават високи. Бъдещите администрации след Тръмп биха могли да предприемат мерки срещу замърсяването, а Калифорния и повече от дузина други щати са наложили по-строги стандарти за емисиите от федералното правителство. Калифорния планира до 2035 г. всички леки коли да бъдат електромобили, плъгин хибриди или да се движат с водород.

Тази година GM изпревари Stellantis като автомобилния производител с най-високи средни нива на емисии на превозно средство на изминат километър, става ясно от регулаторни данни за 14-те най-големи компании, продаващи автомобили в САЩ.

Конвенционалните пикапи и SUV-ове определят текущата печалба на GM преди лихви и данъци, която се очаква да достигне над 14 млрд. долара тази година спрямо 12,4 млрд. долара за миналата година. А големите пикапи са особено трудни за електрификация.

Несигурно бъдеще

В исторически план GM инвестира по-агресивно в електромобили от конкурентите си в Детройт. И все пак електромобилите представляват едва 4% от продажбите на GM през третото тримесечие, в сравнение с 8% дял за по-широкия американски пазар.

GM обещава на инвеститорите, че неговият голям залог скоро ще се изплати със следващото поколение електромобили. В момента концернът продава 10 електромобила за американския пазар в сравнение с три за Ford и два за Stellantis.

Финансовият директор на Джейкъбсън призна през октомври, че GM е вложил много повече пари от някои конкуренти в разработката на електромобили.

Според него GM очаква да намали загубите си от бизнеса с електрически модели през следващата година с 2 млрд. долара до 4 млрд. долара.

GM иска да „се увери, че не обещаваме прекалено много“, изтъква Джейкъбсън. „В крайна сметка потребителят ще определи нашия обем на производство".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:11 | 03.12.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още