IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Кризата с електромобилите предизвиква призиви за разделяне на автомобилния Франкенщайн

Проблемите в Stellantis заплашват да изкипят след внезапното напускане на Карлос Таварес

14:34 | 03.12.24 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В Италия Stellantis води словесна война с правителството на премиера Джорджа Мелони относно решението на компанията да премести производството на марката Alfa Romeo в Полша.

Министрите от администрацията на Мелони обвиниха компанията, че се опитва да заблуди потребителите с „италиански звучащото“ име Milano на произведен в друга страна модел, който по-късно беше преименуван на Junior.

Спорът се превърна в трън в очите на Джон Елкан, глава на семейство Аниели. Той е предупредил лично Мелони за предстоящата оставка на Таварес, съобщава Bloomberg.

Междувременно Stellantis разкритикува целите за продажби на електрически превозни средства в Обединеното кралство и наскоро обяви затварянето на своята фабрика за микробуси в Лутън.

А в Северна Америка – традиционно най-големият ѝ пазар – Таварес беше обвинен от представителството и местните синдикати, че е оставил марки, включително Chrysler, Dodge, Jeep и Ram, в „анемично и отслабнало състояние“ след масовите съкращения на работната сила и производството.

През септември Stellantis беше принудена да започне сервизна акция, отнасяща се до 194 хил. превозни средства Jeep, за да се справи с рисковете от пожар, включващ компонент на батерията.

На всичкото отгоре Stellantis, подобно на съперници като Renault и Volkswagen, се затруднява да поддържа пазарен дял на глобалния пазар, докато евтините китайски марки напредват в сегмента на електрическите превозни средства.

„Карлос беше атакуван в Италия, защото компанията се смяташе за по-силно фокусирана върху Франция. Тогава той беше атакуван от американците, след като Jeep по същество се провали“, отбелязва Палмър.

Мнозина сега смятат, че Stellantis ще се сблъска с нови проблеми в опита да си стъпи на краката отново, притисната от толкова много марки.

Преходът към електромобили принуждава производителите, които са прекарали десетилетия в усъвършенстване и аутсорсинг на своите вериги на доставки, да върнат производството обратно в своите обекти, балансирайки между различните регулаторните подходи в Китай, Европа и САЩ.

Освен това много европейски компании просто не могат да се конкурират с вертикално интегрираните китайски съперници по отношение на производствените разходи.

Ето защо Volkswagen е разтърсван в момента, като кризата може да доведе до освобождаване на десетки хиляди работници и затваряне на фабрики в Германия за първи път в историята на групата.

На фона на това който и да поеме управлението от ръцете на Таварес е длъжен да помисли за закриване или отделяне на някои от марките, които в момента стоят и гният в кошницата на Stellantis, изтъква Муньос от Jato.

„Очаквах компанията да направи това, когато беше създадена“, добавя той. „В момента няма място за толкова много марки, защото пазарите са наситени и идват китайците“.

В крайна сметка, казва Муньос, най-голямото наследство на Таварес ще бъде създаването на Stellantis – въпреки че остава въпросът дали групата ще оцелее през следващата фаза на развитие.

„Мисля, че скоро ще трябва да има някои големи промени“, посочва Муньос.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:35 | 03.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 7 rate down comment 0
aldy
преди 6 часа
Ква криза, кви 5 гроша? До 2030 г. сичкото транспорт требе да е на електро. Има, няма ток, това е решението на "зелените тикви".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още