IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Кой е достатъчно смел да оглави ръководството на Stellantis?

Председателят на групата Джон Елкан има трудната задача да намери заместник на Карлос Таварес

21:30 | 02.12.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Джон Елкан (вляво) и Карлос Таварес (вдясно). Снимка: Bloomberg L.P.
Джон Елкан (вляво) и Карлос Таварес (вдясно). Снимка: Bloomberg L.P.

Карлос Таварес отдавна определя епохалните предизвикателства на автомобилната индустрия като дарвинистка борба, която може да бъде преодоляна само чрез стриктно намаляване на разходите и постоянно обновяване на продуктовата гама. В неделя бордът на директорите на Stellantis NV заключи, безмилостният подход на изпълнителния директор се е превърнал повече в пречка, отколкото в помощ за дългосрочните перспективи на автомобилния производител. Сега председателят Джон Елкан ще поеме временно управлението, докато групата търси наследник на Таварес, пише Bloomberg.

Но въпреки че Таварес допускаше някои грешки и се превръщаше в най-лошия си враг, ролята на шеф на този автомобилен производител се оказа дяволски трудна. Намирането на заместник, който да ръководи компанията майка на Jeep и Peugeot, плюс дузина други марки, през технологичен катаклизъм, регулаторен хаос и възхода на китайската конкуренция, няма да е лесно.

66-годишният Таварес има блестяща кариера, кулминираща в успешната трансформация на Peugeot и Opel и след това в надзора на сливането им с Fiat Chrysler през 2021 г. До оттеглянето си той умело изпълняваше ролята на индустриален гуру, останала свободна след смъртта на Серджо Маркионе през 2018 г.

Ускорената трансформация на Stellantis след сливането беше зашеметяваща - Таварес получи общо трудово обезщетение от 36,5 млн. евро по-рано тази година след рекордните финансови резултати. Уместно е Таварес да поеме отговорността за срива на рентабилността на компанията в Северна Америка и сериозното влошаване на отношенията с ключовите акционери.

Като ръководител на холдинговата компания на семейство Аниели Exor NV, най-големият акционер в Stellantis, Елкан вероятно е трябвало да действа по-рано, за да възстанови хармонията в групата, преди редица представители на ръководството да потърсят работа другаде. Главният финансов директор Натали Найт беше предложена като жертвеното агне през октомври, когато предупреди за разминаване в прогнозите на компанията и реалното ѝ финансово представяне за 2024 г.

Таварес вероятно все още щеше да изпълнява досегашната си работа, ако Stellantis не беше забуксувал в Северна Америка, като увеличи твърде много цените и предложи твърде много пикапи и SUV модели, а в последствие не успя да реагира достатъчно бързо, когато търсенето се охлади.

Въпреки че натискът върху автомобилната индустрия изисква трудни решения - както Volkswagen AG призна със закъснение, обявявайки, че планира да закрие заводи в Германия - битката със синдикати, дилъри, доставчици и правителства не е начин да се управлява един бизнес.

Таварес няма да е последният изпълнителен директор, който не успява да се справи с предизвикателството. От производителите се изисква да изпълняват плашещите цели за емисиите, но много западни шофьори не са готови да купят превозни средства на батерии. Междувременно ключовият определящ фактор за успеха през следващите години ще бъде софтуерната компетентност, а не хардуерът. Рискът от грешки и неправилно разпределение на капитала е голям. Добавете търговските войни и възхода на изключително конкурентните китайски съперници като BYD Co. към микса и вероятно ще разберете защо някой би искал да управлява западен автомобилен производител, независимо от потенциала за доходоносно възнаграждение като това, което получаваше Таварес.

Вероятно не е съвпадение, че някои от най-дълго управлявалите шефове в автомобилната индустрия са далновидни създатели на електрически превозни средства като Илон Мъск на Tesla, така че поздравления за Мари Бара за това, че издържа повече от десетилетие начело на General Motors Co.

Елкан избра аутсайдер, когато един от другите ценни активи на Exor, Ferrari NV, се нуждаеше от нов шеф през 2021 г. - миналото на Бенедето Виня е в полупроводниците, а не в луксозните или спортни коли. Но все пак управлението на Ferrari, която продава около 14 000 автомобила годишно и ги произвежда изцяло в Италия, е приказка в сравнение със Stellantis, който произвежда над 400 пъти повече превозни средства.

След като е наблюдавал създаването на този левиатан, обхващащ цялото земно кълбо, сега Елкан трябва да намери някой, който да го опитоми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:40 | 02.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още