Заплахата на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп да наложи 25-процентни мита върху вноса на стоки от Мексико и Канада предизвика трусове в американската автомобилна индустрия, която силно зависи от двете страни за части и производство.
Перспективата за мита „е като пожар за автомобилната индустрия“, изтъква Патрик Андерсън, главен изпълнителен директор на Anderson Economic Group, консултантска фирма, базирана в Мичиган. „Вероятно няма нито един монтажен завод в Мичиган, Охайо, Илинойс и Тексас, който да остане незасегнат от тези мита“, добавя той.
Списъкът с популярни превозни средства, произведени в Мексико или Канада, е дълъг. Тя включва пикапи Ram, произведени от Stellantis в Салтило, Мексико, и микробусите на Chrysler, произведени в Уиндзор, Онтарио. General Motors произвежда пикапи Chevrolet Silverado и електрически версии на SUV моделите Equinox и Blazer в Мексико, където Ford също прави своя пикап Maverick.
Всички тези превозни средства и много други ще станат значително по-скъпи, ако Тръмп, който спечели щата Мичиган с обещания да запази работните места в автомобилната индустрия, изпълни заплахата си. По-високите цени на автомобилите биха имали значителен ускоряващ ефект върху общата инфлация.
Мексико и Канада също така са основни доставчици на компоненти за почти всички автопроизводители в САЩ, включително Tesla, чийто главен изпълнителен директор Илон Мъск е един от най-големите поддръжници на кампанията на Тръмп и се очаква да играе важна роля в неговата администрация.
Тръмп каза, че митата ще останат в сила, докато Мексико спре потока от незаконни мигранти и наркотици към САЩ. Но митата могат да доведат до увеличаване на миграцията, ако някои мексиканците, които работят в автомобилната индустрия и за които се твърди, че са около един милион, загубят работата си, предупреждават анализатори.
Тази перспектива очевидно разтревожи трейдърите на Wall Street. Акциите на General Motors поевтиняват с около 8 процента в първите часове от редовната търговия в Ню Йорк, докато тези на Stellantis изтриват близо 5% от стойността си. Книжата на Ford се понижават с близо 2%.
Митата „ще предизвикат катастрофа за автомобилната индустрия в САЩ“, посочват анализатори от Bernstein в бележка до клиенти. Те обаче добавят, че се съмняват, че Тръмп ще осъществи заканата си.
„Като се имат предвид широкообхватните негативни последици за промишленото производство в САЩ, очакваме, че това е малко вероятно да се случи в действителност“, изтъкват анализаторите.