fallback

Мексико трябва да балансира между китайските инвестиции и заплахата „Тръмп“

Страната търси решение как да процедира с инвеститорите от Китай преди старта на преговорите за преглед на споразумението за свободна търговия със САЩ и Канада

09:32 | 07.12.24 г.

Китайският производител на електрически превозни средства BYD финализира плановете си за фабрика в Мексико - тласък, който ще тества търговските политики на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп и апетита на мексиканското правителство за конфликт с новоизбрания президент, пише Wall Street Journal.

Представители на BYD казват, че компанията се стреми да постигне сделка с властите в Мексико за изграждане на фабрика близо до един от автомобилните хъбове в централната или северната част на страната.

Плановете поставят Мексико пред дилема, усложнена от  заплахата на Тръмп да наложи мито от 25% върху вноса на мексикански стоки. Страната вече е основен център за производство на автомобили и като цяло приветства чуждестранните инвестиции заради работните места, които носят. BYD, която си съперничи с Tesla за първото място при продажбите на електромобили в света, би се разглеждала като златна възможност за Мексико за привличане на голям чуждестранен инвеститор.

Но мексиканските власти се страхуват, че евентуален завод на BYD ще изпрати грешно послание до Тръмп и търговските ястреби около него, които вече намекнаха, че Мексико иска да се превърне в задната врата за китайските компании, които да продават своите продукти на американците. Новоизбраният президент на САЩ също така се прицели в Мексико заради имиграцията и контрабандата на фентанил.

Мексико твърди, че не се стреми да бъде канал за китайски стоки и са предприети действия по отношение на нелегалната имиграция. Страната трябва да убеди САЩ и Канада в това, когато през следващата година започнат преговорите за удължаване на споразумението за свободна търговия между трите страни, постигнато по време на първата администрация на Тръмп.

„Понастоящем инвестициите от Китай трябва да се анализират с изключително внимание“, коментира Едуардо Солис, консултант, който в миналото ръководи Асоциацията на автомобилната индустрия в Мексико. „Мексико трябва да се представи с визитка, на която пише: надежден партньор на Северна Америка“, категоричен е той.

По-рано Тръмп заплаши да наложи мита от 200% върху китайските автомобили, ако се произвеждат в Мексико. Безпокойството на Мексико относно китайските инвестиции е друг пример за това как изборът на Тръмп вече принуждава правителствата и компаниите да преосмислят своите стратегии. Канадските власти се опитват да изолират Мексико, за да се сближат по-тясно с Тръмп.

BYD отдавна иска да предложи своите превозни средства на потребителите в САЩ, както направиха японските и южнокорейските концерни като Toyota и Hyundai преди него. Но засега компанията се сблъсква с непреодолими бариери.

Вносът от Китай остава блокиран, след като по-рано тази година администрацията на Байдън наложи мита от около 100% върху произведените в азиатската страна електромобили. Опитът да се построи монтажен завод в САЩ като тези на японските и южнокорейските автомобилни производители несъмнено ще срещне твърда съпротива, предвид антикитайските настроения в САЩ

BYD разполага с фабрика за електрически автобуси в Ланкастър, Калифорния, от над десетилетие и е най-големият производител на електрически автобуси в Северна Америка с годишен производствен капацитет от около 1500 превозни средства. Но тази област не е толкова политически чувствителна, колкото колите, продавани на потребителите. 

Последните планове на BYD предвиждат компанията да построи завод в Мексико, първоначално за обслужване на мексикански и други латиноамерикански купувачи, докато чака промяна в политическите ветрове, които биха позволили износ за САЩ, изтъкват източници, запознати с темата.

Изграждането на завод в Мексико би изисквало участие както от щата, в който се намира обектът, така и от правителството, и тук възникват проблеми.

Няколко мексикански щата отказаха стимулите, които се предлагат на BYD, за да привлекат инвестицията, като местни данъчни облекчения и по-евтина вода, добавят източниците.

Споразумението USMCA, подписано от Мексико, САЩ и Канада през 2018 г., превърна Мексико в четвъртия по големина износител на леки превозни средства в света, доставяйки близо 2,6 милиона автомобила в САЩ за миналата година.

Увеличеният дял на Мексико на вносния пазар на САЩ означава по-голям контрол, като основната спорна точка в преговорите за USMCA ще бъде „как да се защити северноамериканският търговски блок от влиянието на Китай“, изтъква JP Morgan.

Министърът на финансите на САЩ Джанет Йелън посети Мексико в края на 2023 г., за да обсъди планове за механизъм за проверка на инвестициите, който ще даде на Мексико по-голям контрол върху китайските инвестиции. Тази тема вероятно ще бъде част от прегледа на USMCA.

Мексико заяви, че опасенията на САЩ и Канада са неуместни и липсват доказателства, че страната се превръща в задна врата за китайските стоки към Северна Америка. Мексикански официални лица също така отбелязват, че много повече китайски инвестиции отиват в САЩ и Канада, отколкото в Мексико. Всякакви мерки за блокиране на Китай трябва да бъдат справедливо разпределени между членовете на USMCA, тъй като американските производители на автомобили, работещи в Мексико, също внасят много части и превозни средства от Китай, подчертават мексиканските официални лица.

През последните няколко години BYD се разшири значително, превръщайки се в най-добрия китайски производител на електрически превозни средства и най-продаваната автомобилна компания в Китай.

Концернът обособи фабрика за автомобили в Тайланд и изгражда първия си завод в Латинска Америка в Бразилия .

Засега BYD навлиза в Мексико чрез износ на коли, произведени в Китай. През май компанията представи своя плъгин хибриден пикап Shark за мексиканския пазар. Това беше първият път, когато производителят на автомобили дебютира с нов модел в страна, различна от Китай.

Пътят на BYD да продава евтини вносни електромобили на мексиканците става все по-труден, след като правителството наскоро въведе мита, вариращи от 15% до 20% за електромобили, произведени в страни, с които няма споразумение за свободна търговия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:32 | 07.12.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още