fallback

Електрификацията превърна Honda от пазарен лидер в изоставащ

Най-големият производител на двигатели в света действа твърде мудно в прехода към електромобили

21:05 | 25.11.24 г. 2

Honda е най-големият производител на двигатели в света, които задвижват около 27 милиона автомобили, мотоциклети, генератори, дворни инструменти, самолети и други машини. По-голямата част от тях използват двигатели с вътрешно горене.

Компанията е доставчик на двигатели за редица големи отбори във Формула 1, производител е на някои от най-популярните автомобили в света и е създател на легендарни спортни автомобили.

Но сега японският концерн буксува в някои ключови региони, особено в Китай, и е предизвикан от ерата на електрическите превозни средства, които постепенно завладяват по-широкия пазар.

Honda сравнително бавно се електрифицира, като е зависима до голяма степен от своите партньори, за да не изостава още повече.

Това е интересен обрат за компания, която някога беше считана за една от най-иновативните в автомобилния свят.

Освен във високопроизводителния сегмент, Honda се наложи и при евтините коли, налагайки Civic.Тя показа на света NSX, който трябваше[j1]  да послужи като провокация за Ferrari, Lamborghini, Porsche и McLaren. Но NSX беше по-лек от тях и значително по-евтин, изтъква Карл Брауер, анализатор в iSeeCars.

„Те не бяха предизвиквани така от десетилетия и тогава изведнъж всички трябваше да преоценят какво е необходимо, за да се създаде способна спортна кола, защото NSX някак взриви всичко, което бяха измислили до този момент”, коментира Брауер.

NSX показа това, на което Honda беше способна по това време.

„Никой друг не би могъл да ги достигне“, посочва Джейк Фишър от Consumer Reports. „Сега, проблемът с Honda е, че ... тези невероятни ръчни трансмисии, които осигуряваха толкова приятно шофиране, вече не са толкова популярни“.

Тук е моментът, в който Honda изпада от лидер до изоставащ.

При електромобилите тя е далеч от амбициозния стартъп, който се бори с утвърдени конкуренти. Вместо това компанията заимства технология, разработена от други автомобилни производители. Първите два нови електромобила на Honda за американския пазар – Honda Prologue и Acura ZDX – са произведени от General Motors върху негова платформа.

Honda все пак разполага с план за разработване и производство на електромобили върху собствена платформа. Тя обяви, че влага 65 млрд. долара в задвижване и софтуер в световен мащаб, включително 11 млрд. долара в Канада и 3,5 млрд. долара за надстройки на съоръжения в САЩ.

Междувременно Honda се нарежда за 2023 г. на второ място сред най-големите производители на хибриди за американския пазар според обема на продажбите. Първи, разбира се, е Toyota.

В началото на ноември Honda отчете изненадващ спад от 15% на оперативната печалба за второто фискално тримесечие, тъй като японският концерн претърпя тежък спад на продажбите в Китай. Все пак компанията запази прогнозата си за оперативната печалба за цялата година в размер на 1,42 трлн. йени.

Honda обяви по-рано тази година, че съкращава работната си сила в съвместните предприятия с Dongfeng Motor и Guangzhou Automobile Group и спря производството в някои от заводите си в опит да оптимизира бизнеса си в Китай.

Компанията се справя по-добре в САЩ, отчитайки 9% ръст на продажбите на автомобили през първите девет месеца на 2024 г.

За да подкрепи своето представяне в глобален план, Honda задълбочи връзките си с друг японски концерн – Nissan Motor Co., като двете компании ще си сътрудничат при разработването на софтуер, батерии и други технологии, свързани с електрическите превозни средства, за да спестят разходи и да се конкурират по-успешно на пазари като Китай.

„Мисля, че светът ще се насочи много бързо към електрическите превозни средства“, коментира Грегъри Ноубъл, почетен професор в Института по социални науки към Токийския университет, който изучава азиатските и световните автомобилни пазари. „И не ми е ясно дали могат да се справят с това“, добавя той. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:05 | 25.11.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още