fallback

Финансовият крах на Northvolt нанася нов удар върху амбициите на Европа

Най-малко осем компании са отложили или изоставили проекти за производство на батерии в региона само тази година

14:50 | 25.11.24 г. 6

Финансовият колапс на Northvolt нанася нов удар върху плана на Европа да създаде своя собствена индустрия за електромобилни батерии, предизвиквайки дебат дали трябва да се направи повече, за да се привлекат инвестиции, докато стартъп компаниите се затрудняват да наваксат изоставането си спрямо китайските конкуренти, пише Ройтерс.

Най-голямата надежда на Европа за силен местен конкурент на основните азиатски играчи в сектора подаде молба за защита от фалит в САЩ миналата седмица, след като преговорите с инвеститори и кредитори, включително Volkswagen и Goldman Sachs, за допълнително финансиране се провалиха.

Шведската компания е получила повече от 10 млрд. долара под формата на нов капитал, дълг и публично финансиране от основаването си през 2016 г.

Northvolt обяви в петък, че се нуждае от около 1,2 млрд. долара в рамките на процеса на преструктуриране, който се надява да приключи до края на март следващата година.

През последните месеци компанията сви бизнеса си и съкрати работни места в опит да подкрепи финансите си. Отделно, тя не успява да произведе достатъчно количества висококачествени батерии и загуби договор за 2 млрд. евро с BMW през юни.

Това остави амбициите на Европа да изгради собствена индустрия за батерии да изглеждат като далечна мечта.

През последните години Northvolt поведе надигащата се вълна от европейски стартъпи, инвестиращи милиарди евро, за да обслужват производителите на автомобили на континента, които са впрегнати в прехода към електрическа мобилност.

Но нарастването на търсенето на електромобили тази година се движи с по-бавни темпове, отколкото мнозина в индустрията предвиждаха, докато Китай трупа огромна преднина в развитието на технологиите, контролирайки 85% от световното производство на батерийни клетки, показват данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ).

Производството на батерии и клетки - частите, които съхраняват и преобразуват химическата енергия в електричество, е деликатен процес и извършването му в мащаб е предизвикателство за всеки производител.

Northvolt пропусна някои от своите цели и ограничи производството в завода си в Северна Швеция, което подчертава трудностите пред компанията и по-широката европейска индустрия, изтъква Ройтерс.

„Най-големият проблем е, че батериите не са лесни за производство и Northvolt не са задоволили изискванията за доставки на своите клиенти – това е проблем на управлението“, коментира Анди Палмър, основател на консултантската фирма Palmer Automotive. „Китайците технологично изпреварват Запада с 10 години по отношение на батериите. Това е факт“, добавя той.

Най-малко осем компании са отложили или изоставили проекти за производство на батерии в Европа само тази година, включително китайската Svolt и съвместното предприятие между Stellantis NV и Mercedes-Benz AG, ACC.

Мрежа от планирани и реализирани фабрики за електромобилни батерии в Европа. Графика: Ройтерс

През 2024 г. планираният капацитет за производство на батерии в Европа, който трябва да заработи до 2030 г. е намалял със 176 гигаватчаса, изчислява консултантската фирма Benchmark Minerals. Това се равнява на почти целия настоящ инсталиран капацитет в Европа, подчертава Ройтерс.

Някои представители на индустрията казват, че Европа трябва да направи повече, за да привлече и подкрепи местните проекти, за да могат да се конкурират с китайските съперници като Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) и BYD.

„Европа трябва да преосмисли как поддържа този прохождащ сектор, преди Китай да заграби цялата верига на стойност чрез интелигентно планиране“, предупреждава Джеймс Фрит от Volta Energy Technologies, която е специализирана в технологиите за батерии и съхранение на енергия.

При общо 5,8 млрд. долара дългове Northvolt дължи на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) около 313 млн. долара. Вицепрезидентът на ЕИБ Томас Острос казва, че компанията е била конструктивен партньор на Northvolt, но трябва да защитава интересите на ЕИБ и Европейския съюз (ЕС).

„Остава фактът, че Европа има стратегически интерес в европейската индустрия за електромобилни батерии и ще следим много внимателно развитието ѝ. Но е твърде рано да се каже какъв ще бъде резултатът“, посочва Острос.

Шведското правителство многократно заяви, че не планира да придобие дял в Northvolt.

В петък напускащият поста главен изпълнителен директор и съосновател на Northvolt Петер Карлсон каза, че е „силно притеснен“, че Европа се отказва от мечтата си да се конкурира с Китай.

Той изтъкна, че Европа ще съжалява след 20 години, ако отстъпи сега.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:50 | 25.11.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още