IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Колко бързо поевтиняват електромобилите на вторичния пазар?

Бързото развитие на технологиите осигурява по-голяма стабилност при динамиката в стойността на електрическите модели, когато се стигне до препродажба

11:11 | 25.11.24 г. 6
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Амортизацията е един от най-значимите разходи при личните превозни средства. В момента, в който една кола напусне салона на търговеца, тя започва да губи стойност и с течение на времето пробегът и износването допълнително намаляват цената ѝ при препродажба, пише Euronews.

Но как се представят електрическите превозни средства в сравнение с конвенционалните коли с двигател с вътрешно горене? В по-голяма степен ли запазват своята стойност, или се обезценяват по-бързо?

Какво представлява амортизацията?

Амортизацията се отнася до разликата между това, което първоначално сте платили, за да притежавате автомобил и неговата текуща пазарна стойност.

В цяла Европа повечето автомобили губят около 50% от стойността си през първите три години след първоначалната продажба, като темпът на амортизация се забавя към четвъртата до петата година.

Между осмата и десетата година много превозни средства са загубили по-голямата част от стойността си.

Какво влияе върху амортизацията?

Скоростта, с която една кола се обезценява, зависи от няколко фактора, включително от пробега, техническото състояние, търсенето и предлагането, марката и модела.

За електрическите автомобили важат и допълнителни фактори, като състоянието на батерията, технологичния напредък и правителствените политики.

Скорошно проучване в Италия установи, че националните фискални политики оказват значително влияние върху амортизацията, като влияят на покупните цени и остатъчната стойност на автомобилите.

Например, в някои страни Tesla Model 3 е с до 8524 евро по-евтин от Toyota Corolla поради наличните субсидии, докато в други може да бъде с до 6590 евро по-скъп.

Данъчната тежест между двата модела варира драстично, от едва 448 евро до цели 16 022 евро, в зависимост от специфичните данъчни структури в страната.

Тези разлики във фискалните стимули оказват значително влияние върху стойността на автомобила при препродажба в цяла Европа, подчертава Euronews.

Външни фактори като икономически спад или забавяне на производството също оказват влияние. Например, по време на пандемията от COVID-19 намаленото производство доведе до забавяне на доставките, което увеличи стойността на употребяваните автомобили.

Амортизация на електромобила

Електрическите автомобили исторически следват различна крива на амортизация в сравнение с конвенционалните аналози.

Първоначално електромобилите се амортизираха по-бързо, главно поради стремглавия напредък в технологията на батериите. С появата на по-нови модели с по-голям пробег и по-широки възможности за зареждане по-старите електромобили губят стойност по-бързо.

Няколко ключови фактора влияят върху амортизацията на колите с това задвижване, включително влошаването на състоянието на батерията.

Въпреки че новите електромобили обикновено предлагат гаранции до осем години или 160 000 км, опасенията относно продължителността на живота на батерията остават. Въпреки това данните от Recurrent - компания, специализирана в здравето и производителността на батериите - предоставят успокояващи изводи.

Проучване сред 20 хил. собственици на електромобили установява, че само 2,5% от батериите са били сменени извън сервизните акции на производителя. Това предполага, че разграждането на батерията се случва с много по-бавна скорост от първоначалните опасения, предлагайки на потенциалните купувачи по-голяма увереност в дългосрочната издръжливост на тези компоненти, които представляват голяма част от общата стойност на електромобила.

Вторият ключов фактор, който трябва да се вземе предвид, е технологичният напредък: по-новите модели продължават да осигуряват по-дълъг пробег и по-кратко време за зареждане, което удря допълнително стойността на по-старите електромобили.

Търсенето и предлагането също играе роля тук. Рязкото увеличение на продажбите на нови електромобили през последните години доведе до по-голямо предлагане на употребявани електромобили, особено такива, използвани от компании за споделена мобилност и служебни коли, което насища пазара и води до спад на цените.

Въвеждането на по-достъпни модели от Китай също допринася за тази тенденция, като допълнително увеличава натиска върху стойността при препродажба на употребявани електромобили.

И накрая, пренастройването на цените причинява някои проблеми. Скорошните намаления на цените от автопроизводителите за нови електромобили оказаха значително влияние върху пазара на употребявани коли. Въпреки че тези по-ниски цени са привлекателни за потребителите, те пораждат опасения относно дългосрочната стабилност по отношение на стойността на употребяваните електромобили.

Разлика в амортизацията

Данните от Autovista Group показват, че електрическите превозни средства се обезценяват по-бързо от автомобилите с двигател с вътрешно горене на няколко европейски пазара.

Тригодишните електрически превозни средства с 60 хил. км общ пробег губят по-бързо стойност от конвенционалните коли в страни като Австрия, Германия, Италия, Испания, Швейцария и Великобритания.

За разлика от тях, хибридните превозни средства демонстрират много по-голяма стабилност при стойността, подчертавайки нарастващите предизвикателства, пред които са изправени електромобилите на пазара на употребявани коли.

Доклад на DoneDeal от септември 2024 г. показва, че цените на употребяваните електромобили в Ирландия са спаднали с 15% на годишна база поради увеличеното предлагане и агресивните ценови корекции на производителите.

Как се представя пазарът на употребявани електромобили?

Въпреки тези предизвикателства, свързани с амортизацията, пазарът на електромобили втора употреба расте. Спадащите цени представляват възможност за купувачите, които вероятно не могат да си позволят нов автомобил, задвижван изцяло с електричество.

Тъй като технологията за батериите става все по-надеждна и общественото доверие в електрическите превозни средства расте, нивата на амортизация се подобряват, което прави електромобилите по-конкурентоспособни на пазара на употребявани коли.

Как ще се развие ситуацията със стойността на електромобилите?

Индустриалните анализатори прогнозират развитието на този въпрос въз основа на набор от фактори, включително производствени разходи за батерии, данъчно облагане, базирано на емисиите, схеми за пътно таксуване и държавни стимули.

Забраната за продажба на нови коли с двигател с вътрешно горене в Европейския съюз (ЕС) през 2035 г. също ще повлияе върху стойността на електромобила при препродажба.

Батериите представляват най-големия дял от производствените разходи на EV, формирайки приблизително 40% от общите.

Въпреки че батериите носят около 40% от производствените разходи при електромобилите, очаква се цените им да намалеят поради спадащите разходи за суровини и производствения капацитет, който надхвърля глобалното търсене на електромобили.

Макар електрическите автомобили в миналото да са се обезценявали по-бързо от конвенционалните коли, очакваният са разликата да намалее, когато пазарът на употребявани електромобили узрее и търсенето се увеличи.

В крайна сметка амортизацията на автомобилите зависи от това какво ще искат бъдещите купувачи - и тъй като електромобилната технологията продължава да се развива, вероятността електрическите коли да запазят стабилна стойността си за по-дълго време се увеличава.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:11 | 25.11.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

6
rate up comment 0 rate down comment 1
Pyramid
преди 4 седмици
До: cyclop Амортизацията зависи от това, колко си плащал през годините. Щото амортизацията НЕ Е износване, ами изплащане. Скоро няма да си купя електричка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 3
Ckъcaнa_Ушaнka
преди 1 месец
До: Solar Power, да ви е**б**а и у дребните и недребни тарикати .!.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 5
Solar Power
преди 1 месец
До: Naemate1Да много неща могат да се случат. Обикновенно вземаш данъчния бонус и после я препродаваш или пък вземаш с по-голям пробег.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 3
cyclop
преди 1 месец
...амортизацията на автомобилите зависи от това какво ще искат бъдещите купувачи...?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 16
Naemate1
преди 1 месец
Електрическите коли нямат първичен пазар, камо ли вторичен. Пълно е с върнати на няколко хил. километра. Ако ти харесва една кола ще я продадеш ли на 3хил км.?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 24
гъбко
преди 1 месец
При условие, че в мобилето няма електричка под 10 бона, и то 10 годишна, и то карана, и то със старите и малки батерии, без екстри, за каква обезценка говорим? Гледаш на сходни години некое от малките рена или дачия и си прецЕняш ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още