За Northvolt AB, шведската компания, която се превърна в мрачен пример за бъдещето на електрическата мобилност в Европа, пътят към колапса започна през юни, когато BMW AG отмени поръчка за няколко милиарда евро поради забавяния в графика.
Тогава малцина анализатори отчетоха значението на този ход, който на практика стартира обратно отброяване, което ще завърши с подаването на молба за защита от фалит около шест месеца по-късно. Northvolt изпитваше затруднение да поддържа финансирането, но тъй като германската автомобилна индустрия изпадаше в отделна криза с разходите, стана ясно, че поръчките ще се изпарят.
Производителят на електромобилни батерии отговори на загубените приходи, като понижи плановете си за разширяване и съкрати работни места. По времето, когато последният опит за излизване от кризата се провали, инвеститорите, които бяха вложили 10 млрд. долара в Northvolt, откриха, че тя е останала само 30 млн. долара в брой.
Подаването на молба за защита от несъстоятелност на Northvolt в САЩ, което беше обявено в четвъртък, бележи един от най-сериозните неуспехи за европейската индустрия срещу по-евтината и по-пъргава китайска и южнокорейска конкуренция. На следващия ден съоснователят и главен изпълнителен директор Петер Карлсон, който само преди година изтъкваше възможността Northvolt да реализира първично публично предлагане (IPO), подаде оставка и предупреди, че Европейският съюз (ЕС) рискува да изостане в глобалния преход към чиста енергия.
Компанията се нуждае от около 1,2 млрд. долара, за да финансира новия си бизнес план, посочи Карлсон, като каза пред журналисти, че „ще съжаляваме след 20 години, ако не оглавим прехода“ към чисти технологии.
В допълнение към BMW и Volkswagen AG, в списъка с основни инвеститори на Northvolt влизат още звеното за управление на активи на Goldman Sachs, най-големият датски пенсионен фонд ATP, фондовете на Baillie Gifford & Co. и редица шведски предприятия.
Financial Times съобщи в събота, че фондовете, управлявани от Goldman Sachs Asset Management, са готови да отпишат почти 900 милиона долара в края на годината.
Сега шведската компания е изправена пред задачата да се преструктурира, като в края на този процес трябва да изкристализира един по-фокусиран бизнес.
„От самото начало те трябваше да обявят много мащабни планове, за да бъдат привлекателни за финансистите“, коментира Робърт Хейлър, старши мениджър в Porsche Consulting, част от звеното за спортни автомобили на Volkswagen, най-големият инвеститор в Northvolt. „Но наистина е трудно да се разширят“ в различни сегменти „по едно и също време“, добавя той.
Сега стана ясно колко зле финансовите експерти на Northvolt са преценили ситуацията преди година. Миналата есен компанията покани инвестиционни банки да участват в планираното IPO, което можеше да оцени производителя на батерии на 20 млрд. долара.
Около шест месеца по-късно листването беше отложено. Скоро след това подразделението за камиони на VW Scania се оплака, че Northvolt се сблъсква с проблеми с разширяването на производството, а след това BMW прекрати поръката за 2 млрд. евро.
Съоснователят на Northvolt Петер Карлсон. Снимка: Bloomberg
След многократните забавяния производителят на батерии едва ли ще може да произведе обемите, от които се нуждае BMW, преди 2026 г. - почти три години след първоначалната целева дата, разкрива източник, запознат с въпроса.
Приблизително по това време неуспехът да се приключи кръгът на финансиране блокира достъпа на Northvolt до зелен заем за 5 млрд. долара, обявен през януари.
Дори тогава имаше шанс Northvolt да реализира плановете си за нови заводи в Германия, Швеция и Канада. В края на юни Volkswagen, който притежава 23% от Northvolt, беше готов да се намеси, разкрива източник. Представител на VW отказа коментар по темата.
Но германският автомобилен гигант се сблъска с отделна криза. До края на лятото, на фона на стагнацията при продажбите на електромобили в Европа и охлаждането в Китай, Volkswagen обяви, че готви безпрецедентно затваряне на фабрики в Германия.
На фона на планираните мащабни съкращения на работни места във VW, финансирането на Northvolt беше изключено и през август германската група се оттегли от плана за дялово участие.
Германският автомобилен производител, който оценяваше дела си в Northvolt на повече от 730 млн. долара към края на 2023 г., след това се отказа да се ангажира с повече покупки на батерии, разкриват източници, запознати с въпроса този месец.
Все пак работата по споразумение за мостово финансиране продължи, като то беше близо до реализиране през октомври. Спешната помощ от 300 млн. долара трябваше да включва акционери, кредитори и клиенти, но преговорите се провалиха.
„В този последен кръг на финансиране VW всъщност ни каза, че не са в състояние да продължат да ни капитализира“, разкрива Карлсон в петък.
Дълговете на Northvolt включват конвертируем заем от 330 млн. долара от Volkswagen, който трябва да бъде изплатен през декември 2025 г., става ясно от наличната документация, свързана с фалита.
В опита си да успокои акционерите и клиентите Northvolt отмени планираното разширяване на основния си завод в Шелефтео в Северна Швеция и през октомври смени управителя на фабриката. Но Карлсон признава, че е действал твърде бавно.
„Вероятно трябваше да натисна спирачката по-рано по някои от пътищата за разширяване“, посочва той.
Властите в Швеция и Германия междувременно отхвърлиха вероятността за директна държавна намеса за спасяване на компанията.
Германският министър на икономиката Роберт Хабек, който през юни предложи Northvolt да построи втора фабрика в неговата страна, посочи, че е „предпазлив оптимист“ за бъдещето на компанията.
Все пак Scania CV AB остава ключов клиент на Northvolt и ще предостави 100 млн. долара финансиране при 16% лихва. Northvolt също ще има достъп до около 145 млн. долара парично обезпечение. Строящите се заводи в Германия и Канада не са засегнати от фалита, въпреки че компанията казва, че тези проекти ще бъдат отложени.
Northvolt също се подготвя за сценарий, при който не успява да набере средства за бъдещето си развитие. Документи, подадени в американски съд, показват, че концернът планира да „оцени потенциалните възможности за продажба на някои или всички активи и е ангажирал Hilco Global да асистенция при организиран процес на ликвидация, ако е необходимо“.
преди 30 минути ...Така де, причините са ВЪТРЕ В УПРАВЛЕНИЕТО И ВЪВ ВЗЕТИТЕ ОТ НЕГО РЕШЕНИЯ. Останалото, са.песни и танци с дайре около огъня. Авторите на статията и истинските виновници много биха се радвали причините да се потулят и вината да се прехвърли върху второстепенни неща. НЕ МОЖЕ дампроизвеждащ недомислици цял живот и все друг да ти е виновен. А, когато са яли кюфтетата, не са ревали, нали. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 36 минути "Същинският колапс на Northvolt започна с оттеглената поръчка на BMW. Шведският концерн оценява и възможността за продажба на всички свои активи, ако се стигне до ликвидация". НЕ Е ВЯРНО: Същинският колапс започва от избора на концепция за батерии, които да правят. Точно, както и ПЪРВА причина за 100% от разводите, СА СКЛЮЧЕНИТЕ БРАКОВЕ с неправилен човек и едва след това, с допълнителните предпоставки. Също така, спомагат за фалита ВСИЧКИ, които са можели да ги насочат да ме питат, а не са. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 46 минути ГАРАНТИРАНО: За 21 дни ще правите жесток секс като порнозвезда - ще увеличите трайно пениса си със 7 см и ще започнете да получавате ерекция за 3 секунди (твърда като стомана, колкото дълго искате),прочетете повече тук---- https://come.ac/Menstill отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 часа "блокира достъпа на Northvolt до зелен заем за 5 млрд. долара" - да си прекалено зелен и също вредно , защото е неустойчиво . Трябва да се имат предвид множество цели , ако искат да са смислени . отговор Сигнализирай за неуместен коментар