По-малкият пазарен дял на електрически превозни средства през 2025 г. вероятно ще затрудни опитите на Европейския съюз (ЕС) да постигне целите си за въглеродните емисии, тъй като по-широкото разпространение на електромобилите е един от ключовите начини, по които производителите на автомобили планират да постигнат тези цели, пише Euronews.
Перспективите пред електрическите превозни средства в ЕС продължават да се влошават, показва нов анализ на S&P Global. Изчислено е, че делът на електрическите превозни средства през 2025 г. вероятно ще бъде 21%. Това е значителна ревизия в посока надолу спрямо прогнозата на агенцията през първата половина на 2024 г., при която агенцията очакваше дял от 27%.
Това преразглеждане се дължи главно на променящите се пазарни условия, тъй като търсенето на електрически превозни средства се охлажда в световен мащаб.
По-малкият пазарен дял през 2025 г. вероятно ще направи много по-трудно постигането на целите на ЕС за въглеродните емисии за годината. Това е така, защото увеличаването на пазарния дял и продажбите на електромобили е един от ключовите начини, по които автопроизводителите планират да постигнат тези цели.
Други начини включват производителите, чиито коли отделят повече емисии да си партнират с тези, чиито превозни средства са по-зелени, както и промяна на стратегиите за продажба, за да се насочи вниманието към по-ефективни модели. Меката хибридна технология, която включва използването на малък електрически двигател, захранван от батерии, за да помогне на традиционния дизелов или бензинов двигател, също може да допринесе за постигането на тези цели.
„Без целенасочен план за действие в автомобилната индустрия рискуваме да изостанем от САЩ и Китай“, предупреждава Мартин Купка, чешки министър на транспорта. „Проверката на реалността показва, че ЕС трябва да разполага с по-гъвкава система за автомобилните производители, за да постигнат амбициозните цели за намаляване на въглеродния диоксид. Трябва да гарантираме, че индустрията използва печалбите, за да инвестира в нови решения, вместо да плаща санкции“, добавя той в изявление, публикувано на сайта на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).
От своя страна Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA, изтъква, че надвисналата криза в сектора изисква извънредни действия.
„Всички индикатори сочат към стагниращ пазар на електрически превозни средства в ЕС във време, когато е необходимо ускоряване. Освен непропорционалните разходи за отговаряне на по-строгите регулации за емисии в блока през 2025 г. излагат на риск успеха на цялата политика за декарбонизация на автомобилния транспорт“, посочва Де Врис. „Оценяваме, че няколко еврокомисари подчертаха регулаторната предвидимост и стабилност в изслушванията си, но стабилността не може да бъде цел сама по себе си. Производителите са инвестирали огромни суми и ще продължат да го правят. Европа трябва да запази курса към зелената трансформация, като приеме стратегия, която работи", добавя тя.
По-високите мита на ЕС върху изгражданите в Китай електрически превозни средства вероятно допълнително ще ограничат пазара на електромобили в региона. Това решение беше взето на фона на обвиненията, че китайското правителство силно субсидира местните компании, като по този начин им позволява да продават модели на значително по-ниски цени в ЕС от тези на своите европейски конкуренти.
Това от своя страна значително подкопава концерни като Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz и BMW.
Въпреки това, с прилагането на митата, тези електрически превозни средства вероятно ще станат доста по-скъпи, като по този начин ще обезсърчат кандидат-купувачите, особено след като последните все още се борят с кризата с разходите за живот в цяла Европа.
Това от своя страна вероятно ще направи още по-трудно постигането на целите за въглеродните емисии, както през 2025 г., така и по-късно през 2030 г.