fallback

Намесата на влиятелен активист инвеститор бележи нова ера на смут за Nissan

Липсата на интересни нови модели и хибриди в продуктовото портфолио на концерна е основна причина за отлива при продажбите

21:00 | 13.11.24 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Бързият борсов спад на Nissan Motor Co. привлече вниманието на един от най-влиятелните инвеститори активисти в Япония, добавяйки нова доза несигурност към плановете на автомобилния производител за възстановяване, пише Bloomberg.

Фонд, контролиран от Effissimo Capital Management Pte, придоби дял в Nissan само дни, след като компанията отчете спад на печалбата и продажбите, когато представи своя финансов отчет. Освен това концернът предупреди, че ще съкрати 9000 работни места и 20% от глобалния си производствен капацитет, за да овладее разходите.

Големият въпрос е дали главният изпълнителен директор Макото Учида, който обеща да добави 27 нови електрически модела до 2030 г., може да постигне обрат или ще бъде принуден да направи по-драстични промени.

Анализаторът Амир Анварзадех, от Asymmetric Advisors, сравнява избора на Учида с този, направен от бившия президент Карлос Гон, след като Renault спаси Nissan от финансов крах през 1999 г.

Гон осигури най-голямата печалба на Nissan в историята на компанията чрез премахване на някои неефективни доставчици и въвеждане на нови модели.

„Това бяха лесни избори през 90-те години и ще е необходимо чудо, за да се промени сегашната ситуация“, добавя Анварзадех.

Последните новини бележат нова фаза на смут и несигурност за  Nissan.

Автомобилният производител търси правилния път към възстановяване след изгонването на Гон, въпреки че Учида вече обяви един кръг от съкращения на разходите.

Акциите на Nissan поскъпнаха съществено, след като Effissimo, базиран в Сингапур хедж фонд, който купува акции на изпаднали в затруднение компании, беше идентифициран като купувач на 2,5% дял чрез посредници. Фондът се фокусира върху Toshiba Corp. преди няколко години, като главният изпълнителен директор на конгломерата подаде оставка през 2021 г., след като фондът го обвини в нарушение на акционерите.

Учида се ангажира да елиминира 9000 служители в световен мащаб и да съкрати една пета от производствения капацитет на Nissan, въпреки че не предостави подробности за графика и начина на реализиране. Целта на Nissan да продава допълнително 1 милион автомобила годишно до 2027 г. сега изглежда непостижима, като се има предвид, че липсата на нови интересни модели е в основата на кризата. Постигането на тази цел би било предизвикателство, признава самият Учида, който загуби половината от заплатата си миналата седмица.

„Явно е проблем това, че Nissan пусна само един или два модела в Япония и Северна Америка през последните две години“, коментира Коджи Ендо, ръководител на отдела за акции и управляващ директор на SBI Securities Co.

През последните няколко години Toyota Motor Corp. и Honda Motor Co. напълно обновиха своята водеща моделна гама в Северна Америка. Последната значителна продуктова промяна на Nissan бяха Pathfinder и Frontier, които се появиха на пазара през 2021 г. Компанията планира да пусне нов хибриден модел през фискалната 2025 г., както и плъгин хибридна версия на Rogue.

В резултат на това Nissan остава без хибрид за американските потребители, които се насочват именно към това задвижване през последните години.

„Това очевидно е погрешна преценка на ръководството“, смята Джеймс Хон, анализатор в Macquarie Securities Korea. „Отговорът на Nissan на нарастващото търсене на хибриди е доста бавен“.

В Китай, където Nissan някога беше пазарен лидер, присъствието му намалява, като продажбите през април до септември спадат с 14,3% на годишна база. През юни автомобилният производител заяви, че ще спре производството в завода в Чанджоу, тъй като местната конкуренция и агресивната ценова война удрят продажбите му.

Nissan очаква да произведе около 3,2 млн. автомобила през фискалната година, която приключва в края на март 2025 г. - почти 7% по-малко от предходната година.

Всичко това доведе до 70% намаление на насоките за оперативната печалба на Nissan за периода до 150 млрд. йени (970 млн. долара).

„Проблемът със застаряващата моделна гама и липсата на хибриди вероятно няма да бъде решен скоро и не е ясно защо Nissan вярва, че може да подобри дейността си толкова бързо“, изтъква Джули Бут, анализатор в Pelham Smithers Associates.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:39 | 13.11.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още