IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Десетки хиляди работни места в германските доставчици на авточасти са застрашени

Редица компании, от Bosch и Continental до ZF и Schaeffler, се готвят да ограничат разходите, докато търсят начин да се справят с промените на автомобилния пазар

20:30 | 07.11.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Когато големите автомобилни концерни в Германия са в криза, това важи и за техните доставчици. По-рано тази седмица Schaeffler обяви, че се готви да съкрати хиляди работни места – и с това едва ли ще приключат сътресенията в компанията, пише германската медия t-online.

„Ако забавите структурните корекции, в някакъв момент ще бъдете принудени да предприемете радикални мерки“, изтъква изпълнителният директор на Schaeffler Клаус Розенфелд.

В Европа компанията ще премахне общо 4700 работни места, включително 2800 в Германия. Това са 3,1% от световната ѝ работна сила.

Schaeffler оправдава мерките със засилената конкуренция в лицето на Китай и бавния преход към електрически автомобили. Компанията в никакъв случай не е единственият потърпевш в Германия от тези предизвикателства. Лошите новини от индустрията вероятно ще продължат.

Много от съкращенията на работни места засягат доставчиците

Това е лоша новина за индустрията, но и за Германия и нейната икономическа жизнеспособност като цяло. Според Асоциацията на автомобилната индустрия (VDA) 273 500 души работят в германските доставчици на авточасти през 2023 г.

По отношение на продажбите Bosch е най-големият доставчик, следван от ZF Friedrichshafen и Continental AG. Schaeffler, от своя страна, придоби разработчика на задвижвания Vitesco само преди няколко седмици и по този начин намери място в топ 10 на най-големите доставчици в света с около 120 000 служители.

Сред другите германски производители на компоненти, които се борят с високите разходи, изпъкват Mahle, Brose и Eberspächer.

В продължение на десетилетия Германия разчиташе на славата си като място за производство на качествени автомобили и компоненти, но електрификацията доведе до нови производствени процеси и мащабни промени в индустрията.

Охлаждане на търсенето на електрически автомобили

Германското правителство обяви ясна цел страната да разполага с общо 15 милиона електрически коли до 2030 г., но това все още не е постигнато и перспективите тук стават все по-мъгливи. И докато глобалните продажби на електрически автомобили растат до рекордно високо ниво през септември от 1,7 млн. броя, данните за Германия остават сравнително скромни. През октомври в страната са регистрирани 35 491 електромобила, което е с 15,6% повече спрямо септември, но изостава с 4,9% от обемите през октомври 2023 г.

Към момента в Германия са регистрирани общо около 2 млн. електрически коли.

Намиране на баланс

Ситуацията за германските производители и техните доставчици остава помрачена. От една страна, те трябва да се подготвят за производството на електрически автомобили. В резултат на това някои работни места ще бъдат заличени или вече са. За разлика от конвенционалните коли с двигатели с вътрешно горене, при електрическите автомобили липсват сложните части за двигателя, трансмисията и изпускателната система, включително пречистването на отработените газове, и следователно изискват по-малко хора в производствената верига. В същото време обаче промяната често е съпътствана с големи разходи.

От друга страна, търсенето все още не се е увеличило до степента, която се очакваше през последните години. Това също означава, че много инвестиции все още не са се изплатили и изградените мощности не се използват пълноценно. И тук се появяват значително по-евтините електрически автомобили от Китай, които са субсидирани от държавата, което оказва допълнителен натиск върху индустрията в Германия и Европа.

Съкращения на работни места при всички основни доставчици

Всичко това има сериозни последици: консултантската фирма Horváth се е допитала до 50 доставчици на авточасти, включително 35 германски компании, за бъдещите им планове през второто тримесечие. 60 процента от германските респонденти заявяват, че се стремят към умерено съкращаване на работни места, за да намалят разходите.

Последваха и първите новини за подобни мерки. Доставчикът ZF Friedrichshafen обяви през лятото, че планира да съкрати от 11 000 до 14 000 работни места през следващите четири години. Bosch вече говори за свиване на работната сила със 7000 души.

Миналата седмица главният изпълнителен директор Щефан Хартунг заяви пред Tagesspiegel, че „не може да изключи възможността да се коригира допълнително размера на персонала“.

От 2023 г. насам Continental е премахнал 5000 работни места, като още 7000 се очаква да бъдат съкратени до 2028 г.

Сега Schaeffler се присъединява към този списък.

Посоката изглежда ясна. Ако през 2018 г. в германските доставчици работят 311 000 души, сега техният размер е намален до около 270 000 служители. Анализатори очакват броят им да продължи да намалява до около 200 000 към края на десетилетието.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:37 | 07.11.24 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още