Автомобилните производители се подготвят за още мита от новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп, като мишените включват превозни средства, изграждани в Мексико и други страни. Междувременно секторът очаква републиканецът да отмени редица съществуващи политики, подкрепящи покупките на електрически превозни средства, съобщава Ройтерс, цитирайки представители на индустрията.
Тръмп каза по време на своята кампания, че планира да започне да отменя правилата за превозните средства на Агенцията за опазване на околната среда (EPA) и Министерството на транспорта в първия си ден на поста и обмисля намаляване или премахване на данъчните облекчения за електромобили и други стимули.
Тези регулаторни промени биха могли да дадат на автопроизводителите в САЩ по-голяма гъвкавост да създават по-печеливши пикапи и SUV модели с двигатели с вътрешно горене. Все пак компаниите повдигат въпроси относно това какво ще стане с вече направените инвестиции в монтажни заводи за електромобили и фабрики за батерии.
Организацията Zero Emission Transportation Association, която включва Tesla, Rivian, Lucid и LG Energy Solution, обяви, че е готова да работи с Тръмп. „Следващите четири години са от решаващо значение, за да се гарантира, че тези технологии ще бъдат разработени и внедрени от американски работници в американски фабрики“, изтъква асоциацията.
Американските транспортни асоциации призоваха Тръмп да замени по-строгите емисии на EPA за горивната ефективност с национални стандарти за емисии, които са „технологично постижими и отчитат оперативните реалности на нашата основна индустрия“.
Тръмп планира да отмени възможността на Калифорния да определя собствени правила за емисиите от превозните средства, както направи през 2019 г. В началото на своя мандат държавният глава Джо Байдън възстанови автономността на Калифорния. Тръмп също така ще реши какво да прави със субсидиите за развитие на зарядната инфраструктура за електромобили.
Той многократно заяви, че ще наложи мита от 200% или повече върху превозни средства, внесени от Мексико, и може да ги наложи и на азиатски и европейски превозни средства.
Тръмп иска да блокира вноса на китайски автомобили, но е отворен към идеята китайските производители на автомобили да произвеждат превозни средства в САЩ.
„Ще осигурим стимули и ако Китай и други страни искат да дойдат тук и да продават колите си, те ще трябва да построят заводи тук и да наемат наши работници“, изтъкна Тръмп пред Ройтерс през август.
Марк Уилямс, президент на Strategic Development Group, очаква митата да доведат до по-високи разходи.
Министърът на търговията на Южна Корея обяви в сряда, че очаква компаниите от неговата страна да инвестират повече в САЩ, ако Тръмп наложи по-високи мита.
Междувременно главният оперативен директор на японската Honda Шинджи Аояма посочи, е производственият капацитет на концерна в Мексико е около 200 хил. автомобила годишно, като 80% се изнасят за пазара в САЩ.
Ако САЩ наложат постоянни мита върху превозните средства, внесени от Мексико, според Аояма Honda ще трябва да помисли за пренасочване на производството.
Toyota произвежда пикапите Tacoma в два завода в Мексико като е продала повече от 230 хил. от тях в САЩ миналата година.
Запознат с плановете на компанията източник посочва, че потенциалните мита на Тръмп върху мексиканския внос може да накарат автомобилния производител да премести производството на автомобил като Tacoma в Сан Антонио, Тексас.