Ще забрави ли Германия как се правят коли? Само преди няколко години въпросът би прозвучал абсурдно. След тази седмица това изглежда логично. Темата касае и американските избиратели, тъй като компаниите от Детройт се сблъскват с подобни проблеми.
Въпросът е свързан с новината от тази седмица, според която Volkswagen обмисля закриване на три фабрики в Германия - първото затваряне на производствен капацитет за групата в рамките на страната – и съкращаване на 10 хил. работни места плюс намаляване на трудовите възнаграждения.
В сряда компанията представи тримесечен отчет, където печалбата преди лихви и данъци спада с 64% на годишна база и изглежда, че по всяка вероятно ще се размине с целта за рентабилността за годината, пише Wall Street Journal.
Някои биха обвинили политиките в Германия и/или провалите на управлението на Volkswagen, която мина през „Дизелгейт“, плащайки милиарди евро глоби и обезщетения. Решението ще бъде взето по възможно най-трудния начин, тъй като корпоративната структура на групата е сложна – основен акционер е Porsche SA, като 20% се държат от германската провинция Долна Саксония, а в Надзорния съвет половината места принадлежат на представители на профсъюзите.
Но прехвърляне на вината върху раменете на ръководството не е достатъчно обяснение за това защо Volkswagen навлезе в такава екзистенциална криза. Заличаването на производствения капацитет и работните места в Германия се дължи основно на европейските цели за електрификация на автомобилния сектор.
Насилственият преход на Европа може да струва 190 хил. работни места в германската индустрия до 2035 г., показва съвместно проучване на Германската асоциация на автомобилната индустрия и консултантската фирма Prognos. В своя пик през 2019 г. германският сектор осигурява работа на 958 хил. души. Приблизително една четвърт от прогнозираните загуби вече се е осъществила, тъй като преходът към електромобили набира скорост.
Производството на електромобили променя както мащаба, така и естеството на заетостта в сектора. Електромобилите изискват по-малко работници за производство в сравнение с традиционните автомобили, а също и различни типове работници. Производството на електромобили повече е свързано със софтуерното инженерство, отколкото с металообработването, например, което означава загуба на високоплатени работни места в промишления сектор.
Наистина стряскащото в този анализ и други като него е, че това е най-оптимистичният сценарий. Тези оценки предполагат здравословно търсене на електромобили, така че загубата на работни места е причинена от променящите се нужди от работна сила за нов продукт.
Реалността се оказва много по-мрачна. Слабото търсене на електромобили накара компаниите да понижат перспективите за печалбите и да съкратят разходите, преустановявайки работата по заводи, в които ще се изграждат електрически модели, докато закриват монтажни фабрики за коли с двигатели с вътрешно горене.
Правилата на Европейския съюз (ЕС) определят квота за продажби на електромобили като част от общите продажби на даден автомобилен производител. Главният оперативен директор на Stellantis Жан-Филип Импарато каза наскоро, че ако неговата компания не може да пласира повече електромобили на потребителите, вместо това ще произвежда по-малко конвенционални автомобили, за да поддържа нужното съотношение с електромобилите при продажбите.
Изхвърлените от индустрията автомобилни работници може би нямат опита да се реализират в друга част на икономиката, като Германия рискува да потъне в индустриална тъмна епоха. Последните показания при проучванията сред мениджърите на поръчките показват тревожни резултати, докато безработицата расте, все още бавно поради трудното взимане на решения за съкращения на персонала.
Политиката в областта на климата тук е основен виновник, тъй като наложеният от Берлин преход към възобновяема енергия налага производителите на всичко по-високи такси заради въглеродния отпечатък.
Зад всичко това се крият два фактора. Единият е лишаването от прехрана на отделните домакинства, когато техен член изгуби работата си. Другият представлява унищожен човешки капитал, тъй като 190 хил. души, които остават без работа в Германия, няма да предадат своите професионални знания на следващите поколения, тъй като такива няма да са нужни при новите технологии.
С други думи Германия ще забрави как да произвежда автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Нормалната икономическа еволюция се движи от нови индустрии, които тласкат потребителите и работниците далеч от умиращите сектори към нови възможности. Зеленият преход се случва внезапно и при предположение – направено от политици и активисти и практически от никой друг – че човек може да изтласка нежелаещите потребители и работната ръка от процъфтяващите в момента индустрии към работни места и форми на потребление, които не съществуват, но могат да бъдат предизвикани с достатъчно политическа воля.
Това е непопулярно сред потребителите и е разрушително за работните места и въпреки това може да се окаже необратимо, ако процесът се остави да продължи твърде дълго. Кризата във Volkswagen представлява за света предупредителна червена лампа.