Ще забрави ли Германия как се правят коли? Само преди няколко години въпросът би прозвучал абсурдно. След тази седмица това изглежда логично. Темата касае и американските избиратели, тъй като компаниите от Детройт се сблъскват с подобни проблеми.
Въпросът е свързан с новината от тази седмица, според която Volkswagen обмисля закриване на три фабрики в Германия - първото затваряне на производствен капацитет за групата в рамките на страната – и съкращаване на 10 хил. работни места плюс намаляване на трудовите възнаграждения.
В сряда компанията представи тримесечен отчет, където печалбата преди лихви и данъци спада с 64% на годишна база и изглежда, че по всяка вероятно ще се размине с целта за рентабилността за годината, пише Wall Street Journal.
Някои биха обвинили политиките в Германия и/или провалите на управлението на Volkswagen, която мина през „Дизелгейт“, плащайки милиарди евро глоби и обезщетения. Решението ще бъде взето по възможно най-трудния начин, тъй като корпоративната структура на групата е сложна – основен акционер е Porsche SA, като 20% се държат от германската провинция Долна Саксония, а в Надзорния съвет половината места принадлежат на представители на профсъюзите.
Но прехвърляне на вината върху раменете на ръководството не е достатъчно обяснение за това защо Volkswagen навлезе в такава екзистенциална криза. Заличаването на производствения капацитет и работните места в Германия се дължи основно на европейските цели за електрификация на автомобилния сектор.
Насилственият преход на Европа може да струва 190 хил. работни места в германската индустрия до 2035 г., показва съвместно проучване на Германската асоциация на автомобилната индустрия и консултантската фирма Prognos. В своя пик през 2019 г. германският сектор осигурява работа на 958 хил. души. Приблизително една четвърт от прогнозираните загуби вече се е осъществила, тъй като преходът към електромобили набира скорост.
Производството на електромобили променя както мащаба, така и естеството на заетостта в сектора. Електромобилите изискват по-малко работници за производство в сравнение с традиционните автомобили, а също и различни типове работници. Производството на електромобили повече е свързано със софтуерното инженерство, отколкото с металообработването, например, което означава загуба на високоплатени работни места в промишления сектор.
Наистина стряскащото в този анализ и други като него е, че това е най-оптимистичният сценарий. Тези оценки предполагат здравословно търсене на електромобили, така че загубата на работни места е причинена от променящите се нужди от работна сила за нов продукт.
Реалността се оказва много по-мрачна. Слабото търсене на електромобили накара компаниите да понижат перспективите за печалбите и да съкратят разходите, преустановявайки работата по заводи, в които ще се изграждат електрически модели, докато закриват монтажни фабрики за коли с двигатели с вътрешно горене.
Правилата на Европейския съюз (ЕС) определят квота за продажби на електромобили като част от общите продажби на даден автомобилен производител. Главният оперативен директор на Stellantis Жан-Филип Импарато каза наскоро, че ако неговата компания не може да пласира повече електромобили на потребителите, вместо това ще произвежда по-малко конвенционални автомобили, за да поддържа нужното съотношение с електромобилите при продажбите.
Изхвърлените от индустрията автомобилни работници може би нямат опита да се реализират в друга част на икономиката, като Германия рискува да потъне в индустриална тъмна епоха. Последните показания при проучванията сред мениджърите на поръчките показват тревожни резултати, докато безработицата расте, все още бавно поради трудното взимане на решения за съкращения на персонала.
Политиката в областта на климата тук е основен виновник, тъй като наложеният от Берлин преход към възобновяема енергия налага производителите на всичко по-високи такси заради въглеродния отпечатък.
Зад всичко това се крият два фактора. Единият е лишаването от прехрана на отделните домакинства, когато техен член изгуби работата си. Другият представлява унищожен човешки капитал, тъй като 190 хил. души, които остават без работа в Германия, няма да предадат своите професионални знания на следващите поколения, тъй като такива няма да са нужни при новите технологии.
С други думи Германия ще забрави как да произвежда автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Нормалната икономическа еволюция се движи от нови индустрии, които тласкат потребителите и работниците далеч от умиращите сектори към нови възможности. Зеленият преход се случва внезапно и при предположение – направено от политици и активисти и практически от никой друг – че човек може да изтласка нежелаещите потребители и работната ръка от процъфтяващите в момента индустрии към работни места и форми на потребление, които не съществуват, но могат да бъдат предизвикани с достатъчно политическа воля.
Това е непопулярно сред потребителите и е разрушително за работните места и въпреки това може да се окаже необратимо, ако процесът се остави да продължи твърде дълго. Кризата във Volkswagen представлява за света предупредителна червена лампа.
преди 31 минути Материалът е малко дъра-бъра, виновни били активистите и политиците. Всички ни лук яли ни лук мирисали! Значи от началото на 90-те се знае какво предстои с климата и парниковите газове. Знае се какво трябва да се предприеме. Знаят се последствията от мерките, като загуба на определен вид работни места. Ама един куп нововъзникващи! Има достатъчно програми за преквалификация! Никой не е вързан за точно определено работно място цял живот! Да се стягат в кръста и да учат! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 35 минути До: Minka Що? 10% висока безработица ли е? Нека малко работниците да се състезават за работни места. А не работодатели за работници! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 38 минути Германия като удари 10% безработица и ще се усети. отговор Сигнализирай за неуместен коментар