fallback

Достъпните европейски електромобили пристигат на пазара

След първата вълна от електромобили преди повече от десет години, сега европейските компании запретват ръкави да преборят китайската конкуренция

19:03 | 28.10.24 г. 6

Renault Zoe, BMW i3, Nissan Leaf бяха пионерите сред електрическите автомобили. Те следваха логиката на разума: тези модели се стремяха да преодолеят неприятния проблем с пробега с лека конструкция и икономичност, докато моделите на Tesla разчитат на огромни батерии. Както виждаме днес, електрическата кола вече се е утвърдила като добра перспектива, но все още има върху какво да се поработи, пише германското издание Der Standard.

Поради ниските нива на енергийна плътност в батериите, тогавашните електромобили се очертаха като провал. Tesla промени тази нагласа, като интегрира успешно електрическата кола в колелото на хамстера на безмилостната пазарна икономика. Zoe, i3, а също и Leaf вече са история по отношение на технологиите – въпреки че предлагат много интересни подходи в детайли (Zoe с високоефективно AC зареждане, i3 с олекотена конструкция, Leaf с батерии без управление на температурата).

Бързо развитие на технологията

Новите електрически автомобили вече имат напълно различно ниво на технология, особено по отношение на батериите. Пробегът е по-голям, производителността расте, докато времето за зареждане намалява. Издръжливостта на батериите също се подобрява.

И докато технологиите за електромобили и свързаните с тях зарядни станции продължават да се развиват, тези при двигателя с вътрешно горене остават относително изчерпани след 160 години история.

Фактът, че след първата вълна от луксозни електрически автомобили вече има нови модели в долния край на ценовата стълбица, може да се разглежда като наистина добра новина.

За да поддържат високи маржове, много производители на автомобили се фокусираха върху продажбата на премиум модели. Това, заедно с премахването на субсидиите в редица страни, включително Германия и Швеция, тласна нагоре средната цена на електромобилите в Европа до над 45 хил. евро от началото на годината. Това прави електрическите модели недостъпни за много европейци, които са ударени от по-високите разходи за живот.

Renault е в челните редици на регионалния устрем към по-достъпни електромобили, като групата представи на автомобилното изложение в Париж електрически модели, включително Renault 4, който се очаква да се предлага на цена от 35 хил. евро. Компанията показва и своя нов Renault 5 на цена от 25 хил. евро, електрическа версия на бензиновата класика от 70-те години на миналия век, който е известен със своята икономичност.

Междувременно Stellantis залага на съвместния си бизнес с китайската Leapmotor, за да намали цената на своите електрически автомобили. Моделите, представени в Париж, включват Leapmotor B10, компактен SUV, насочен към по-младите шофьори, който се очаква да подбие конкурентните модели по цена. Приемът на изложението може да определи следващите стъпки в стремежа на Stellantis да произвежда превозни средства в завод в Полша, съвместно предприятие с Leapmotor.

Марката Citroën – която през 1948 г. помага за въвеждането на достъпни автомобили във Франция с модела 2CV – планира да покаже достъпен електромобил в Париж, включително новия C3 Aircross, който определя като „най-достъпния компактен SUV“ на пазара.

От своя страна Volkswagen ще разчита на бюджетната марка Skoda, която пусна в продажба плъгин хибридния SUV Elroq на цена от около 33 хил. евро.

Предстои да се види дали тези компании ще устоят на китайската конкуренция, която вече чука на вратата на европейския пазар с достъпните си модели. Решаващ фактор ще бъдат митата, които Европейската комисия възнамерява да наложи върху вноса на изграждани в Китай електрически модели до края на месеца.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:03 | 28.10.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още