Белият дом твърди, че „лидерството на президента Байдън и рекордните федерални инвестиции“ са предизвикали бум при инсталирането на електромобилни зарядни станции. И все пак прекомерните регулации и щедрите стимули за определени общности превръщат програмата за зарядната мрежа в друга неефективна част от дневния ред на Байдън относно социалната политика, пише Wall Street Journal.
През 2021 г., съгласно законодателството за обновяване и разширяване на инфраструктура, Конгресът предостави 5 млрд. долара за пет години за финансиране на изграждане на национална зарядна мрежа за електромобили. Почти три години по-късно програмата е стимулирала изграждането на едва 69 зарядни станции.
Налице са множество оплаквания относно това, което Washington Post нарича „болезнено бавно внедряване по програмата“. Забавянията се дължат отчасти на разпоредбите, насърчаващи обединяването на синдикатите, както и на целта на администрацията на Байдън поне 40% от инвестициите в чиста енергия да са в полза за „общностите в неравностойно положение“, районите, които най-малко се нуждаят от зарядни устройства за електромобили предвид все още високите цени на тези превозни средства.
Законът за намаляване на инфлацията (IRA) от 2022 г. предостави данъчни стимули за изграждане на електромобилни зарядни устройства до 30% от разходите, при максимум 100 хил. долара за обект. Миналия месец Службата за вътрешни приходи (IRS) обяви, че всеки отделен порт се квалифицира като „артикул“.
За да получат пълния размер на субсидиите, компаниите трябва да спазват стандартите за служителите, включително обучение и чиракуване. Но IRS казва, че компаниите могат да избегнат наказания при нарушаване на тези стандарти, ако подпишат „проектни трудови споразумения“, които облагодетелстват профсъюзните работници и включват „мониторинг и администриране от синдикални служители“.
Скоро тези стандарти ще се прилагат дори за станции, които не получават държавно финансиране. Миналия месец правителството предложи нови стандарти за достъпност за зарядни станции, изискващи специални комуникационни функции и по-леки кабели. Правителството изчислява, че регламентът ще струва почти 1 млрд. долара през следващите седем години.
Тази година администрацията на Байдън обяви още 1,3 млрд. долара безвъзмездни средства за станции за алтернативно гориво, като тук критериите се фокусират върху всичко друго, освен върху самите станции. Кандидатите за безвъзмездни средства се оценяват по това дали използват трудови договори по проекти, дали използват „Инструмент за проверка на климата и икономическата справедливост“ и дали дават приоритет на „предприятия, притежавани от малцинства“ за договори и дали наемат „цветнокожи хора“.
Преди това администрацията освободи зарядните устройства от някои от изискванията от законодателството за насърчаване на търсенето на американски продукти. Но от този месец новоинсталираните федерално финансирани зарядни устройства трябва да се произвеждат в страната. Както казва администрацията, правилата от закона ще гарантират, „че преходът към чиста енергия се извършва от американското производство и добре платените синдикални работни места“.
Администрацията на Байдън превърна разходите за инфраструктура в клон на социалните услуги, като се фокусира повече върху подкрепата за облагодетелстваните общности, отколкото върху развитието на самата инфраструктура. Резултатът е нарастващ и оправдан цинизъм по отношение на държавните разходи за инфраструктура.