Най-големите производители на автомобили в Европа отдавна използват автомобилното изложение в Париж, за да представят интересни дизайни и нови технологии. Тази година обаче акцентът е различен: цената.
Тъй като шофьорите са отблъснати от високата цена на електрическите превозни средства, Stellantis NV, Renault SA и Volkswagen AG планират да покажат своите нови достъпни електромобили на събитието, което започва в понеделник (14 октомври).
Тяхната цел е да сложат край на спада при продажбите, който започна миналата година, когато правителствата оттеглиха стимулите за електромобили и се обявиха за забавяне на процеса на постепенно загърбване на двигателя с вътрешно горене, пише Bloomberg.
Залогът е голям за успеха на новите модели. Китайските конкуренти, водени от BYD Co., печелят пазарен дял в региона с по-евтините си предложения. И ако европейските производители не успеят да продадат повече електромобили, те ще бъдат заплашени глоби в размер на общо 15 млрд. евро за неспазване на по-строгите регламенти за емисиите при автомобилите.
„Настроението около електромобилите в момента не е положително – няма достатъчно добре развита зарядна инфраструктура, налице е ценова волатилност, но ще видим“, заяви главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. „Наистина правим всичко възможно“.
Renault е в челните редици на регионалния устрем към по-достъпно електромобили, като групата представя електрически модели в Париж, включително Renault 4, който се очаква да се предлага на цена от 35 000 евро.
Компанията показва и своя нов Renault 5 на цена от 25 000 евро, електрическа версия на бензиновата класика от 70-те години на миналия век, който е известен със своята икономичност.
Шоуто може да отбележи повратна точка за европейските автомобилни компании, които доскоро не успяваха да произвеждат евтини електромобили. Проблемите при разработването на софтуер, високите разходи за труд и скъпите компоненти като батерии измъчват индустрията.
За да поддържат високи маржове, много производители на автомобили се фокусират върху продажбата на премиум модели. Това, заедно с премахването на субсидиите в редица страни, включително Германия и Швеция, тласна нагоре средната цена на това задвижване до над 45 000 евро от началото на годината. Това прави електрическите модели недостъпни за много европейци, които са ударени от по-високите разходи за живот.
Китайска конкуренция
Европейските традиционни компании се изправят срещу няколко китайски марки, които искат да се разширят в региона въпреки решението на Европейската комисия (ЕК) да наложи мита върху изгражданите в Китай електромобили, които ще важат пет години.
BYD също пристига в Париж със своите електрически и плъгин хибридни модели, включително такива за масовия пазар, конкуриращи се с френските и германските автомобили, както и с Model Y на Tesla Inc.
В опит да демонстрира своите технологични способности BYD също ще покаже Yangwang U8, луксозен SUV, който ще се предлага на цена от около 1 милион юана (141 509 долара).
Базираната в Гуанджоу Xpeng Inc., която си партнира с Volkswagen, ще представи своя нов седан P7+, версия на P7 с по-дълго междуосие при цена от 50 000 евро, която ще се конкурира с по-скъпите модели от среден клас на BMW и Mercedes.
Stellantis
Френско-италианската група използва китайската Leapmotor, за да намали цената на своите електрически автомобили. Моделите, представени в Париж, включват Leapmotor B10, компактен SUV, насочен към по-младите шофьори, който се очаква да подбие конкурентните модели по цена. Приемът на изложението може да определи следващите стъпки в стремежа на Stellantis да произвежда превозни средства в завод в Полша, съвместно предприятие с Leapmotor.
Марката Citroën – която през 1948 г. помага за въвеждането на достъпни автомобили във Франция с модела 2CV – планира да покаже достъпен електромобил в Париж, включително новия C3 Aircross, който определя като „най-достъпния компактен SUV“ на пазара.
Брандът също така ще изложи градския автомобил Citroën ë-C3 на стойност 23 300 евро, чийто доставки започнаха с месеци закъснение в средата на септември поради проблеми със софтуера. Версията за 19 999 евро ще бъде пусната на пазара през първата половина на следващата година, обяви изпълнителният директор на марката Тиери Коскас. „Възможно е да се доближаваме до повратна точка“ в търсенето на електромобили, тъй като цените падат, заяви той пред журналисти в кулоарите на изложението.
Моделите са от съществено значение за Stellantis, която преминава през труден период. Натискът върху главния изпълнителен директор Карлос Таварес нараства след катастрофалното понижение на прогнозата за печалбата за годината от миналия месец и слабото представяне на марките на групата в САЩ.
Volkswagen
Германският автомобилен концерн, чиято електрификация се сблъсква с букет от проблеми, включително софтуера и високите разходи на вътрешния пазар в Германия, няма да покаже електрически автомобили в Париж. Вместо това групата залага на нови модели, включително Elroq, плъгин хибриден SUV, който беше пуснат на пазара от Skoda по-рано този месец на цена от около 33 000 евро - приблизително същата като тази на неговия аналог с двигател с вътрешно горене.
VW също ще представи концептуален автомобил ID GTI, изцяло електрическа версия на легендарния Golf GTI.
Истинският тест за способността на групата да представи захранвана с електричество „народна кола“ може да бъде ID.2all. Пазарният дебют на модела, който ще се предлага за 25 000 евро, се очаква до края на следващата година.
BMW
Дори производителят на луксозни автомобили BMW AG ще покаже по-достъпен модел в Париж, както и няколко модела Mini, произведени в Китай, наред с по-скъпи, ориентирани към производителност версии, включително John Cooper Works Electric и по-голяма версия Aceman с 5 врати.
Йохен Голер, член на управителния съвет на BMW, отговарящ за продажбите, каза, че автомобилите са предназначени да се харесат на по-младите шофьори, които искат да преминат към електрически модели.
Германската компания също така ще покаже електрическа концепция за своето следващо поколение базов SUV, Vision Neue Klasse X. BMW обещава 30% по-бързо зареждане и до 800 километра пробег.
Renault
Марката Dacia ще представи Bigster, по-голям SUV, насочен към справяне с растящите цени в сегмента.
Освен R4 и R5 — Де Мео нарече последния модел „най-добрия малък електромобил в света“ — Renault показва прототип на електрическо Twingo, което се предполага, че ще струва по-малко от 20 000 евро, когато се появи на пазара през 2026 г.
„Най-накрая започваме да виждаме по-малки превозни средства и по-достъпни електромобили“, изтъква Серж Гашо, директор на изложението в Париж. „Все още има разлика по отношение на достъпността с китайските електромобили по отношение на разходите, но тази разлика се стеснява“, добавя той.