fallback

Как Грузия се превърна в доставчик на употребявани американски коли за Русия

Страната има голям пазар за коли втора употреба, които внася от САЩ и ремонтира, след което пренасочва към други пазари като Казахстан, Киргизстан и Армения

11:08 | 14.10.24 г.

Грузия се превърна в център на международния пазар на употребявани автомобили. Превозните средства се доставят предимно от САЩ и изглежда, че много от тях се озовават в Русия, пише BBC.

В покрайнините на Рустави, индустриален град на 20 км югоизточно от столицата на Грузия Тбилиси, има обширна зона с открити паркинги. Голяма колкото 40 футболни игрища, тя е домакин на хиляди превозни средства за продажба.

Тук можете да намерите почти всеки автомобил, който сърцето ви пожелае – от модели на Mercedes, Porsche, Jaguar, Toyota до електрическите коли на Tesla. Всички са тук.

Един от най-големите паркинги е собственост на Caucasus Auto Import (CAI), компания, която купува употребявани автомобили от търгове в САЩ. Превозните средства често са толкова сериозно повредени при инциденти, че са отписани от американските застрахователни компании.

CAI казва, че нейният „екип от експерти“ в САЩ взима колите лично и след това организира износа им с контейнеровоз на 10 000 км разстояние до пристанище на черноморското крайбрежие на Грузия. Впоследствие повредените автомобили биват поправени от грузински механици.

„Нашата компания допринесе много за обновяването на грузинския автопарк“, казва Давид Гулашвили, заместник-изпълнителен директор на CAI. „Когато започнахме нашия бизнес през 2004 г., грузинската автомобилна инфраструктура се състоеше изцяло от коли от Съветския съюз, като [съветските марки] „Лада“ и ВАЗ“.

Той казва, че компанията му е отговорила на „голямото търсене на автомобили, произведени на Запад“. Днес във фирмата работят около 600 служители.

Миналата година Грузия е внесла автомобили на стойност 3,1 млрд. долара. След това изнася превозни средства на стойност 2,1 млрд. долара, главно за бивши съветски републики в Кавказ и Централна Азия. Автомобилите всъщност са вторият по големина на стойността на износа сектор в Грузия след добива на медна руда.

На огромния автомобилен пазар в Рустави любопитни клиенти търсят да сключат сделка. Всяка кола има картон, поставен от вътрешната страна на предното стъкло, на който са изписани цена, обем на двигателя и дата на производство.

Алишер Тезикбаев е дошъл тук чак от Казахстан. Той и група негови приятели разглеждат сектора с коли на Toyota.

„Реекспортираме автомобили от Грузия от около три години и половина. Изпращаме коли до Казахстан и организираме автотурове, когато клиенти идват в Грузия, за да изберат кола за себе си“, казва Тезикбаев, който публикува видеоклипове за своите 100 хиляди последователи в Tik Tok.

Грузия изнася употребявани американски и европейски автомобили за северната си съседка Русия. Но износът официално спря в резултат на нахлуването на руските войски в Украйна през 2022 г.

През септември 2023 г. грузинската данъчна служба обяви, че в съответствие с тогавашните последни западни санкции срещу Русия, ограничава реекспорта и транзита на автомобили, внесени от САЩ или Европа към Русия и Беларус. А грузинските политици отдавна отричат страната да е съучастник в подпомагането на Русия да избегне търговското ембарго.

И все пак скорошно разследване на грузинското медийно издание Ifacti разкрива многобройни вратички, използвани от армия търговци на автомобили от двете страни на руско-грузинската граница.

Давид Гулашвили настоява, че компанията му вече не търгува с Русия. „От първия ден на войната ограничихме всякакъв вид трансакции от Русия, всякакъв вид износ за Русия. Няма да видите нито една кола, изнесена от Caucasus Auto Import за Русия”, категоричен е той.

Гулашвили обаче добавя, че няма съществуващ механизъм за проследяване на крайната дестинация за реекспортирани автомобили, отиващи в други страни.

И след нахлуването на Русия в Украйна има рязък ръст на износа на употребявани автомобили за Казахстан, Киргизстан и Армения – всички те са членове на водения от Русия митнически съюз.

Това означава, че превозно средство, регистрирано във всяка от тези страни, може да бъде закарано в Русия с минимални такси.

Данни от националната статистическа служба на Грузия подсказват, че колите наистина отиват в Русия. В него се посочва, че през 2022 г. Грузия е изнесла 7352 употребявани автомобила за Казахстан, докато през 2023 г. броят им е бил 39 896 коли, което представлява повече от петкратно увеличение.

Докато геополитическите сътресения продължават, основният успех на силната търговия с употребявани автомобили в Грузия може да се обясни с нейното географско положение. Тя има достъп до Европа през черноморските си пристанища и до Централна Азия през Баку, столицата на съседен Азербайджан, който има излаз на Каспийско море.

Друг ключов компонент е достъпната цена на труда, когато става въпрос за поправка на внесени повредени автомобили.

„Тези автомобили, които са повредени в САЩ, в повечето случаи няма икономическа полза да се възстановяват в същата страна“, изтъква Гулашвили, добавяйки: „Това е така, защото разходите за човешки ресурси, разходите за обслужване са много по-високи, а съдебните разходи за връщането на тези автомобили на пътя отнемат много време и са много скъпи процеси“.

По думите му в САЩ реконструкцията на кола и връщането ѝ на пътя отнема шест месеца и около 5000 долара.

„Необходими са 1000 долара и един месец в Грузия, за да се поправи същата кола“, изтъква той.

В голям склад в покрайнините на Тбилиси Заза Андреашвили се надвесва над автомобилен двигател, фиксиран към специализирана стойка. Механикът посочва цилиндрите, които току-що е почистил.

„Двигателят е сърцето на автомобила. Точно като при хората, ако сърцето ви спре да работи, вие умирате. Същото е и с колите, ако двигателят спре да работи, колата умира”, посочва той.

Андреашвили ремонтира автомобилни двигатели от близо 30 години. „Учехме се от книги, по това време нямаше интернет“, разказва той.

В съседство до неговата работилница Рома и неговият чирак Борис са специализирани в каросерийни ремонти. Рома, в кафява тениска с надпис „САЩ“ отпред, казва, че ремонтира коли от 50 години.

„Колите на Mercedes имат най-добрия метал, Volvo и Toyota също са добри, но при някои автомобили каросерията е толкова тънка, че е като лист хартия“, обяснява той.

Въпреки че повечето автомобили, внасяни в Грузия, работят с бензин и дизел, Гулашвили казва, че наблюдава бързо растящо търсене на електрически и особено на хибридни превозни средства.

„Около 30% от колите, които доставяме в момента, са хибридни. Не са напълно електрически, но са хибридни като Toyota Prius. Темпът на растеж е огромен, 300 – 400% на тримесечна база“, изтъква той.

Най-големият пазар за препродажба на коли на Tesla, добавя Гулашвили, е Украйна, където неговата компания има 100 служители.

„Много е скъпо и е много рисковано, но все пак се опитваме да постигнем сцепление там. Също така внасяме много пикапи в Украйна, които се използват за борбата срещу Русия“, добавя Гулашвили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:08 | 14.10.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още