Главният изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск ще се опита по-късно тази седмица да представи компанията като разработчик на изкуствения интелект с фокус върху технологиите на бъдещето. Междувременно General Motors Co. демонстрира маниер от старата школа по време на деня на инвеститора във вторник: обиколки на фабрики, тест драйв, дълги презентации в конферентни зали, неудобни шеги (единственото общо с Мъск).
В някои отношения работата на Мъск е по-лека, тъй като се оказва, че на него му е простено, дори когато идеалистичните му визии за бъдещето се разминават с реалността и графика. Но GM има полза, макар и доста съмнителна, от скромните очаквания, пише в коментар за Bloomberg Лиъм Денинг.
Трябва да се отбележи, че колкото и неразвълнувани да изглеждат от обявената от главния изпълнителен директор на GM Мари Бара промяна в стратегията, инвеститорите нямат от какво да се оплакват тази година.
Бара пренареди дългосрочните планове миналата година след големи неуспехи в усилията на GM за електрификация и автономност. Обратните изкупувания на акции бяха предназначени да спечелят време за коригирането на плана на GM и компанията използва това доста добре.
Звеното за роботаксита Cruise е преработено, донякъде лишено от средства и пуснато да се развива по-бавно, за да се отговори на опасенията относно безопасността.
В областта на електрическите превозни средства фокусът на GM върху изграждането на специализирани вътрешни платформи – по-бавен подход спрямо стратегията на Ford Motor Co. – се отплаща. Концернът си върна второто място на пазара на електромобили в САЩ и очаква да продаде около 200 000 електрически коли тази година. Това е значително по-малко от очакваните от Tesla 1,7 млн. броя, но поне показва растеж.
С Chevy Equinox EV в портфолиото и предстоящия обновен Chevy Bolt, GM предлага достъпни електромобили на американския пазар, област, в която Tesla все още не се развива.
По-важното за традиционните автопроизводител е, че той вярва, че намаляването на печалбите му от електрификацията ще достигне своя връх тази година, предполагайки попътен вятър през следващата година и от 2 до 4 млрд. долара оперативната печалба.
Президентът на GM Марк Ройс се възползва от възможността да пренебрегне неотдавнашната новина относно тайния проект на Ford за достъпен електромобил, като каза, че GM не се нуждае от подобни PR методи, за да направи това.
Разширяването, тъй като GM увеличава капацитета на своите заводи за батерии, обяснява голяма част от това, включително ползите от федералните субсидии. Удивително е, че GM казва, че ще спечели около 800 млн. долара през 2024 г. от производствени кредити, дори на този относително ранен етап.
Добавете кредити за спестени парникови газове между 2 хил. долара и 4 хил. долара на електромобил — което представлява избегнат разход, тъй като GM няма да трябва да купува тези кредити — като това е приблизително 1,4 млрд. долара, еквивалентни на около 10% от пазарната прогноза за печалбата на GM преди лихви и данъци за тази година.
Законът за намаляване на инфлацията (IRA) цели да се справи с огромното предизвикателство да се електрифицира американската автомобилна индустрия. Но дори с цялата тази подкрепа GM действа предпазливо.
Трябва да се отбележи, че една от по-важните цели на GM не се отнася до броя на електромобилите, роботакситата или дори превозните средства като цяло, а до ограничаването на броя на акциите под границата от един милиард.
Пренебрегваният въпрос относно бързо свиващия се бизнес на GM в Китай подчертава екзистенциалното предизвикателство, породено от бързия възход на китайските автомобилни производители и тяхното господство в сферата на електромобилите.
Стратегията на GM за постепенно разширяване на предлагането на електромобили в различни ценови групи и паралелно обновяване на SUV гамата, която генерира голяма част от печалбата на групата, е достатъчно разумна. Това печели време за по-нататъшно намаляване на разходите за батерии, финансира крехкия мир със синдикатите и създава пространство за известно превъзходство.