Най-големият автомобилен производител в Европа по пазарен дял, Volkswagen Group, обяви миналия месец, че възнамерява да започне безпрецедентно закриване на фабрики в Германия, подчертавайки нуждата от стратегическа корекция на представянето му на глобалния пазар. Това е отговор на спада в търсенето на електромобили и растящото регионално присъствие на китайските електромобили.
Плановете за закриване на фабрики обхващат всъщност няколко държави: Германия, Белгия и Китай. Фактът, че Volkswagen обмисля затварянето на заводи в сърцето на своя бизнес, Германия, подчертава сериозността на предизвикателствата, пред които е изправена компанията.
В момента поне две германски фабрики на групата отчитат неработещи производствени линии.
Тук може да добавим и завода в Белгия, където се сглобяват модели за премиум марката Audi. По-рано тази седмица компанията призна, че засега не успява да намери купувач на съоръжението, в което работят около 3000 души.
Обектът в Брюксел, който миналата година успя да изгради около 50 хил. автомобила, също е изправен пред дългогодишни структурни предизвикателства, включително трудности при промяна на оформлението му поради близостта до града и високите логистични разходи.
Отделно, Volkswagen се готви да затвори завод в Нанкин, който управлява съвместно с китайския концерн SAIC Motor Corp. в отговор на забавянето в търсенето на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Съоръжението произвежда автомобили Passat и Skoda, разполага с годишен капацитет от 360 000 превозни средства.
Анализът на плановете за закриване на фабрики и миграцията в капацитета на Volkswagen разкрива следните причини: първо, данните за глобалните продажби на нови коли за първата половина на 2024 г. показват годишен темп на растеж от едва 3,3%. По отношение на електромобилите, въпреки годишния темп на растеж на глобалния пазар от 21,6% през първата половина на 2024 г., Volkswagen пропуска този скок.
Разглеждайки основния пазар на Volkswagen, Европа, годишният темп на растеж на електромобилите в региона е едва 1,6%. На китайския пазар, въпреки че годишният темп на растеж при продажбите на електромобили достигна 33,5%, основният импулс на растеж идва от местните марки.
Продажбите на автомобили на Volkswagen през първата половина на 2024 г. достигат едва 4,348 млн. броя, отбелязвайки най-слабото представяне на групата за последните две години. В сравнение с предишни периоди, когато продажбите надхвърлят 5 млн. броя, става ясно, че Volkswagen е изправен пред предизвикателството на свръхкапацитета.
По отношение на рентабилността Volkswagen претърпя значителни колебания през последните няколко години. Маржът на оперативната печалба достигна връх от 7,26% през първата половина на 2023 г., но след това започна да намалява, спадайки до 6,33% през първата половина на 2024 г.
Това отразява предизвикателствата пред Volkswagen по отношение на рентабилността, както и борбите му с пазарната конкуренция, натиска върху разходите и трансформацията към електрическа мобилност, които принудиха компанията да прибегне до затваряне на фабрики.