fallback

От САЩ се задава ново главоболие за европейския автомобилен сектор

Стачките в източните американски пристанища хвърлят сянка върху транспортирането на готови автомобили и части от Европа към САЩ

21:25 | 01.10.24 г. 1
Автор - снимка
Създател

След като се сблъскаха със силната конкуренция в лицето на китайските марки и с охлаждащото се търсене на електромобили, сега европейските автомобилни концерни се подготвят за негативните ефекти от стачните действия на работниците в пристанищата на източното крайбрежие на САЩ, пише Ройтерс.

По-дълго прекъсване на дейността на пристанищата може да засегне сериозно индустрията в по-широк план, ако доставките на автомобили  и компоненти бъдат преустановени, предупреждават анализатори.

Пристанищните работници започнаха първото си мащабно спиране на работата от близо 50 години във вторник (1 октомври), прекъсвайки потока на около половината презокеански кораби на страната.

Синдикатът на Международната асоциация на крайбрежните работници, представляващ 45 000 пристанищни служители, преговаря с работодателската група на американския морски алианс (USMX) за нов шестгодишен договор.

„Източното крайбрежие привлича много автомобили, особено пристанището на Балтимор“, изтъква Стив Хюз, главен изпълнителен директор на HCS International, която съветва автомобилния сектор по въпросите на корабоплаването. "Ако (стачката) обхване седмици, това ще бъде трагедия", добавя той.

През последните 12 месеца стачкуващите пристанища са обработили вноса на автомобили на стойност 37,8 млрд. долара, отбелязва Хюз. И това не включва авточастите, които се използват както в производството на превозни средства, така и на пазара на резервни части, допълва той.

„Ако погледнете кола на General Motors, сега ще намерите всякакви европейски и азиатски части в нея“, изтъква Хюз.

Асоциацията на производителите на автомобили и оборудване, търговска група за доставчици на автомобили, призова президента на САЩ Джо Байдън и неговата администрация да принудят двете страни да се върнат на масата за преговори.

Недостигът на части може да накара някои автомобилни производители да намалят производството, въпреки че анализатори посочват, че някои може тихо да приветстват това. Stellantis, например, има много големи запаси от превозни средства и може да вземе преднина пред своите конкуренти при неблагоприятен развой на преговорите.

Анализаторът на Barclays Дан Леви казва, че 70% от вноса на авточасти в САЩ се случва през засегнатите пристанища, въпреки че компаниите вероятно са натрупали определен обем от запаси, тъй като рискът от стачка е бил предвидим от известно време.

„Всичко това е много, много инфлационно“, посочва Хюз.

Европейските производители на автомобили, много от които използват стачкуващите в момента пристанища, ще бъдат най-силно засегнати, коментира от своя страна Леви.

„Европейските (автопроизводители) разчитат силно на Балтимор за внос и на югоизточните пристанища (т.е. Чарлстън) за износ, тъй като по-голямата част от тяхното производство в САЩ е в този регион“, добавя той.

BMW AG заяви, че наблюдава ситуацията отблизо и работи за минимизиране на всяко въздействие, докато Volvo Cars (обяви, че разработва планове за действие при извънредни ситуации.

Европейският внос представлява почти половината от продажбите на германските автомобилни производители в САЩ през последните години, като Volvo Car е още по-силно зависима в това отношения, изтъква Леви. Въпреки това, на фона на по-високите запаси от обичайното, компаниите може и да са подготвени за подобна ситуация, ограничавайки негативното въздействие от стачните действия.

Производител на камиони Volvo изтъква, че компанията е складирала части и обмисля пренасочване на доставките, за да минимизира въздействието и не очаква никакво въздействие в краткосрочен план.

Производителите на автомобили в Детройт всъщност могат да се възползват до известна степен от това, тъй като намалените запаси в индустрията биха могли да ограничат ценовия натиск, изтъква Леви. Концерните, включително General Motors и Ford, по-вероятно ще бъдат засегнати от вноса на части, тъй като по-голямата част от техния внос на превозни средства става чрез сухопътен транспорт от Канада и Мексико.

„Внимателно следим ситуацията и разполагаме с планове за действие в извънредни ситуации“, посочва GM. „Ще продължим да работим за смекчаване на всяко значително въздействие върху нашите операции и ще направим корекции, ако е необходимо“.

Автомобилният производител отказа да предостави подробности за това как използва пристанищата или естеството на своите планове за действие при извънредни ситуации.

Ford заяви, че наблюдава ситуацията, но добави, че е твърде рано да се спекулира за потенциални въздействия.

Азиатските производители на автомобили най-вероятно ще усетят ограничено въздействие, според Леви.

Toyota Motor Corp. натрупа допълнителни запаси от превозни средства през последните няколко седмици, за да спечели време и следи преговорите отблизо, заяви в интервю вицепрезидентът на японската група за Северна Америка Джак Холис.

Mazda каза, че пристанищата на Балтимор и Джаксънвил, Флорида, са важни за японския автомобилен производител, но запасите са достатъчни, за да отговори на краткосрочното търсене.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:03 | 01.10.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още