Чрез безжична връзка малка група хакери успява да проникне в системите на Tesla Model S, да отключи вратите на електромобила и дори да отвори багажника и да задейства чистачките, докато колата е в движение.
Демонстрацията е на експерти по сигурността в китайската технологична компания Tencent, като в крайна сметка Tesla успява да отстрани проблема, пише Telegraph.
Но когато новината се появява преди осем години, информацията е възприета като тревожен сигнал – тъй като автомобилите стават все по-свързани и в тях навлизат все по-авангардни технологии, контролирани от централизирани компютърни системи, расте и тяхната уязвимост.
Оттогава хакването на автомобили се превърна в редовен трик на конференции за киберсигурност. Но нараства страхът, че в един момент дори няма да е нужно хакване, за да се компрометира дадено превозно средство.
Какво ще стане, ако колите могат да бъдат контролирани не от киберпрестъпници, а от враждебни държави?
Миналата седмица администрацията на американския президент Джо Байдън предупреди за нарастващото разпространение на китайски компоненти в електрическите и разработваните автономни превозни средства, като очерта планове за забрана на компоненти, свързани с Китай.
Министерството на търговията на САЩ заяви, че планира да забрани китайските части за свързани автомобили и автоматизираното шофиране, заявявайки, че „зловреден достъп“ може да позволи на враговете „дистанционно да манипулират автомобили по американските пътища“.
„Автомобилите днес имат камери, микрофони, GPS системи и други технологии, свързани с интернет. Не е нужно особено голямо въображение, за да разберем как чуждестранен противник с достъп до тази информация може да представлява сериозен риск както за нашата национална сигурност, така и за неприкосновеността на личния живот на гражданите на САЩ“, изтъкна Джина Раймондо, министър на търговията в кабинета на Байдън.
За циниците този ход може да се разглежда като поредната стъпка в ескалиращата търговска война с Китай, който се готви да наводни световните пазари с евтини електрически превозни средства. Китайското външно министерство определи решението на Вашингтон като "дискриминационно".
Но експертите по сигурността казват, че има истински нарастващ страх, че Западът е все по-широко изложен на китайски компоненти в автомобилите, тъй като превозните средства стават по-умни и по-свързани.
Джеймс Луис, бивш служител в Центъра за стратегически и международни изследвания на САЩ, казва, че експертите, участващи в изготвянето на предложената забрана, са все по-загрижени за китайската намеса след разкритията от тази година, че подкрепяна от държавата хакерска мрежа, наречена Volt Typhoon, е манипулирала стратегически важна инфраструктура в САЩ в продължение на години.
„Констатацията, че китайците са атакували американска инфраструктура и са интегрирали в нея злонамерен софтуер, изигра важна роля във вземането на решението за забрана“, посочва Луис.
Китайските производители на електрически превозни средства стават все по-амбициозни по отношение на разширяването на западните пазари. Над едно на всеки пет електрически превозни средства, продадени в Обединеното кралство, се произвеждат в Китай, изчислява консултантската фирма Jato Dynamics.
Но анализът подценява влиянието на Китай, тъй като китайските компании доминират в производството на определени компоненти. Компании като Quectel, Fibocom и Sunsea не са нарицателни, но са най-големите продавачи на модули за клетъчен интернет на нещата (CIM), които сега се използват широко в автомобили за свързване към интернет и събиране на GPS данни.
преди 2 месеца Да. Шпио имат ни. Даже вчера комшийската електричка я видях, изправена на задни гуми, да скива в мазето на другия комшия и да му брои бурканите с туршията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар