fallback

Новото понижение на прогнозата на Volkswagen доказва, че групата е в упадък

Предупреждението подчертава размера на кризата в концерна, който се препъна в прехода към електромобили и загуби лидерското си място на пазара в Китай

17:51 | 30.09.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Второто понижение на перспективите за печалбата от Volkswagen AG в рамките на три месеца доказва едно нещо: най-големият производител на автомобили в Европа е в упадък, пише Bloomberg.

Германският концерн понижи в петък очакванията си за приходите, печалбата и паричния поток поради свиващото се търсене на своите автомобили. Сега компанията очаква да достави по-малко коли тази година, отколкото през 2023 г. - четвърти годишен спад на продажбите за пет години.

Предупреждението подчертава размера на кризата във Volkswagen, която се препъна в прехода към електрически превозни средства и загуби лидерското си място на пазара в Китай, където нейните марки, включително Audi и Porsche, отстъпват пред местните компании. В Европа главният изпълнителен директор Оливер Блуме се сблъсква с нови предизвикателства, включително с инвазията на китайските марки като BYD Co., както и с конфликт със синдикатите относно възможните съкращения на работни места и безпрецедентното затваряне на заводи в Германия.

И трите големи германски производителя на автомобили - Volkswagen, Mercedes-Benz Group AG и BMW AG – понижиха перспективите за печалбата по-рано този месец.

Спадът в Китай и засилващата се конкуренция от страна на производителите на електромобили, включително Tesla Inc., принуждават производителите на автомобили да правят отстъпки, намалявайки маржовете. Намаляващото доверие на потребителите води до охлаждане в търсенето на автомобили с двигател с вътрешно горене.

Volkswagen доминираше при продажбите на бензинови автомобили в Китай, но не успя да се справи с бързия преход към електрически модели на най-големия автомобилен пазар в света. Местни конкуренти като BYD взеха преднина с иновативни и достъпни модели. За да се опита да промени нещата, Volkswagen сега затваря заводи, установява партньорства с местни производители, включително с Xpeng Inc., и разработва нова марка електромобили, обслужваща по-младите купувачи.

Притежаваните от групата премиум марки, включително Audi и Porsche, са най-големият източник на рентабилност за Volkswagen през последните години, но и те започнаха да изпитват затруднения в Китай. Продажбите на производителя на 911 в азиатската страна се сринаха с 33% през първото полугодие, тъй като купувачите на луксозни стоки се въздържаха от покупки.

В четири от последните пет години глобалните доставки на Volkswagen се свиват. Графика: Bloomberg

„Ползите от мащаба на Volkswagen в Китай вероятно са достигнали своя връх, тъй като местните клиенти започват да залагат на тукашните марки“, коментира Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор, базиран в Хамбург, добавяйки, че „бруталната“ ценова война там вреди на рентабилността на Volkswagen.

Докато електрификацията в Китай е в разгара си, Европа изостава. Продажбите се охлаждат, след като редица страни, включително Германия и Швеция, намалиха или премахнаха стимулите за електромобили, хвърляйки Volkswagen, Stellantis NV и Renault SA в низходяща спирала при продажбите.

Китайските производители на електромобили се разшириха междувременно в региона, предлагайки на европейците по-достъпни модели.

Марките на Volkswagen за масовия пазар се намират в още по-лошо състояние. Едноименният бранд за леко коли и звеното за търговски превозни средства се представят значително под очакванията, а Skoda и Seat са заплашени от „влошената макроикономическа среда“, изтъква групата.

Volkswagen предупреди в петък, че глобалните му доставки ще спаднат до около 9 милиона броя за тази година, от 9,24 млн. броя през 2023 г. Преди това компанията прогнозира увеличение от 3%. Сега производителят очаква годишен марж на оперативната печалба от 5,6% - по-малко от прогнозираните през юли 7%, които бяха продукт на предходно низходящо коригиране на оценката. Очаква се нетният паричен поток в автомобилното звено на групата да се свие до по-малко от половината от нивото, което компанията предвижда в най-оптимистичния си сценарий.

Блуме обеща да направи Volkswagen по-конкурентоспособен чрез намаляване на разходите. Той се отказа от договорите за сигурност на работните места в Германия и обмисля за първи път да затвори фабрики в страната. Ръководителите на групата сигнализираха за растящия свръхкапацитет в два автомобилни завода, което ги насочва към продължителен конфликт с мощните германски профсъюзи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:51 | 30.09.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още