fallback

Проблемите на Volkswagen отразяват по-широките сътресения на автоиндустрията в Европа

Неизползваният фабричен капацитет в региона започва да се превръща във все по-голям проблем за концерните и създава предпоставки за работнически стачки

09:09 | 29.09.24 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Конфликтът на Volkswagen с влиятелните германски профсъюзи относно планираното съкращение на разходите и излишния производствен капацитет предизвика анализаторите да потърсят корените на проблемите на автомобилния концерн, пише Ройтерс.

Сложната структура на управление, погрешно преценените инвестиции в електромобили, лошите управленски решения, намаляващите приходи от Китай и осакатяващата бюрокрация на Германия са основните фактори за предизвикателствата, пред които е изправен вторият по големина производител на автомобили в света по пазарен дял.

И все пак преглед на Ройтерс на данните за използване на производствения капацитет в Европа за шест автомобилни производители показва, че Volkswagen едва ли е изолиран случай и вероятно има компании, които се сблъскват с по-сериозни проблеми в това отношение.

Френските Renault и Stellantis, например, отчитат по-ниски средни нива на използване на капацитета си в Европа от Volkswagen, изчислява Ройтерс, позовавайки се на данни, предоставени от GlobalData, които включват информация и за BMW, Ford и Mercedes-Benz.

Анализът включва и основните държави в региона, където са разположени голяма част от фабриките на концерните, като разделението тук е според разходите. Водещи са Франция, Германия, Италия и Обединеното кралство, където разходите за труд са по-високи от тези в Чехия, Словакия, Испания и Турция.

Тези данни показват, че има ясна тенденция към по-високи нива на използване на заводите в Централна и Източна Европа, където разходите са по-ниски, което предполага, че проблемите, пред които са изправени повечето от големите автомобилни производители, са главно на техните вътрешни пазари.

В цяла Европа използването на капацитета на фабриките, произвеждащи леки превозни средства, е било 60% през 2023 г., което е спад от регистрираните през 2019 г. 70%.

В страните с по-ниски разходи средната степен на използване се е понижила само леко до 79% от 83%, но в страните с по-високи разходи използването на фабричния капацитет е спаднало до едва 54% от 65% за 2019 г.

Степента на използване от около 70% се счита за минимум за рентабилност, в зависимост от автомобила, изтъква GlobalData. Около 80%-90% използван капацитет се считат за рентабилни, осигуряващи известна гъвкавост за смяна на модела и поддръжка.

За Volkswagen натискът от страна на германските синдикати и политици да произвежда електромобили в Германия – ход, предназначен да създаде нови работни места – се превърна в проблем, коментира Джъстин Кокс, анализатор от GlobalData.

Това решение означава, че автомобилният производител сега използва заводите с най-високи разходи за труд, за да изгражда скъпи електромобили, които не се продават достатъчно.

Каква част от производствения капацитет на европейските концерни остава неизползвана. Графика: Ройтерс

Германия предлага най-високите заплати за фабрични работници в автомобилната индустрия в международен план - 59 евро на час през 2022 г., става ясно от данни на германската автомобилна асоциация VDA.

За сравнение в Чехия почасовото заплащане на работник в автомобилен завод е 21 евро, а в Унгария – 16 евро. В Китай почасовото възнаграждение е около 3 долара на час.

В същото време продажбите на нови автомобили в Европа се охлаждат. Те паднаха с 18% през август до най-ниското си ниво от три години, докато търсенето на електромобили се сви с 44%.

„Призоваваме Volkswagen да пусне повече модели, които нормалните потребители могат да си позволят – евтина електрическа кола или евтин модел с двигател с вътрешно горене, който е устойчив“, посочва Щефан Солдански, представител на профсъюза в германския град Оснабрюк, където се намира един от най-слабо използваните заводи на групата.

Това съоръжение работи с около 30% от капацитета си, изтъква Солдански. Трите модела, които се произвеждат там - Porsche Boxster, Porsche Cayman и VW T-Roc Cabriolet – ще бъдат спрени до 2026 г., като профсъюзите все още не знаят какво ще се случи след това.

Съгласно настоящите трудови договори, ако работниците на Volkswagen останат без работа, те продължават да получават заплащане.

„Имаме нужда от идеи“, изтъква Солдански. „Не искаме бавна смърт“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:10 | 29.09.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още