fallback

Байдън насочва ново, мощно оръжие срещу китайските електромобили

Забраната на китайски софтуер в свързани автомобили и части за тях е поредният удар по амбициите на Пекин за глобално господство в автомобилния сектор

13:47 | 25.09.24 г.

Предложената от администрацията на американския президент Джо Байдън забрана на китайските технологии за свързани автомобили може да се окаже най-силното оръжие в ръцете на Вашингтон, който иска да отблъсне потока от евтини китайски електрически превозни средства, която преобърна световната автомобилна индустрия, пише Ройтерс.

Забраната на ключов китайски софтуер и определени части за свързани автомобили, предложена от Министерството на търговията на САЩ, е поредният изстрел на Белия дом срещу Пекин след налагането на 100-процентни мита върху вноса на изградени в Китай електромобили и премахването на пълната субсидия от 7500 долара, включена в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), за електромобили, в които има компоненти, произведени в азиатската страна.

За разлика от тези мерки, забраната на технологии за свързани автомобили ще се прилага дори за превозни средства, произведени от китайски фирми извън Китай - като например в Мексико или Европа, където тези компании планират да построят фабрики.

Китайският автопроизводител BYD заяви, че планира завод в Мексико. Въпреки че се подчертава, че фабриката ще обслужва само местния пазар, американските търговски групи са притеснени, като казват, че китайските електромобили могат да причинят „изчезването“ на автомобилните производители в САЩ.

Предложението на Байдън също така призовава за забрана на тестване или внедряване на китайски софтуер или автономни коли, което на практика създава търговска бариера, която може да защити американския лидер в сектора на електромобилите Tesla и други автомобилни производители, които се стремят да разработят роботаксита, смятат анализатори.

Илон Мъск, главен изпълнителен директор на Tesla, все повече се фокусира върху автономните технологии, друг сектор, в който компанията му е изправена пред силна китайска конкуренция.

Анализаторите предупреждават за евентуално отмъщение на Китай по отношение на търговската политика, което може да бъде насочено към бизнеса на Tesla в азиатската страна.

От Tesla не са отговорили на запитването за коментар на Ройтерс.

Представители на администрацията на Байдън определиха в понеделник заплахата от китайските превозни средства и внедрените в тях технологии както като заплаха за националната сигурност, която може да позволи шпионаж, така и като икономическа заплаха. Силно субсидираният електромобилен сектор на Китай е лидер както при батериите, така и при софтуерните технологии, включително в развлекателните системи и функциите, налични на арматурното табло.

В момента в САЩ се продават малко на брой произведени в Китай превозни средства – и нито един модел на китайска марка. Мерките на Белия дом от понеделник имат за цел да го запазят чрез затваряне на законови „вратички“, изтъкват представители на търговското министерство.

Планът на Байдън ще забрани китайския автомобилен софтуер от 2026 г., като забраната ще се отнася първо за превозните средства от моделната 2027 г. Забраната ще засегне китайските части от моделната 2030 г.

Администрацията се надява да финализира новите правила, преди мандатът на Байдън да приключи на 20 януари 2025 г.

Китайски държавни представители предупредиха преди това, че ще защитават интересите на страната.

„Китай се противопоставя на генерализирането от страна на САЩ на концепцията за националната сигурност и дискриминационните практики срещу китайски компании и продукти“, изтъкна говорителят на китайското външно министерство Лин Дзиен.

Китайското външно министерство отказа да коментира по-широко темата.

Междувременно Канада, чиято автомобилна индустрия е тясно свързана със САЩ, "категорично" обмисля подобна забрана, изтъкна финансовият министър на страната Кристия Фрийланд.

Опасения за сигурността

Американските политици изразиха опасения за сигурността относно китайската технология за автономни превозни средства, която се тества в САЩ.

По-рано тази година администрацията на Байдън добави базираната в Китай Hesai Group, чиито сензори LIDAR помагат на системите за автономно шофиране да създават триизмерни пътни карти - в списък на компании, за които се твърди, че работят с китайските военни.

Hesai, чиито клиенти включват оператори на автопаркове от роботаксита, включително звеното на General Motors Cruise и подразделението на Amazon Zoox, отхвърли обвиненията и сега съди правителството на САЩ.

В понеделник икономическият съветник на Белия дом Лейл Брейнард отбеляза, че Китай е „стрелял първи“ в търговската война, като е ограничил свободното движение на електромобилите на Tesla в Китай, позовавайки се на опасения за националната сигурност. Тези ограничения бяха премахнати по-рано тази година, след като китайски държавни представители установиха, че събирането на данни от Tesla отговаря на местните разпоредби.

Служителите на администрацията на Байдън изразиха опасения за националната сигурност, като предложиха забраната на автомобилните технологии, позовавайки се на съмнения, че поверителността на данните на шофьорите може да бъде нарушена или превозните им средства да бъдат управлявани дистанционно от чужбина. Но те също така признаха, че се стремят да защитят икономическата сигурност на автомобилните производители в САЩ.

„Ние сме силно фокусирани върху аспекта на конкуренцията и гарантираме, че нашите производители могат да се конкурират честно“, посочи Брейнард.

Белият дом заяви, че има достатъчно доказателства за злонамерен софтуер от Китай във важната американска инфраструктура, но не предостави доказателства, че Пекин използва автомобили за шпиониране.

Стремеж към засилване на американската продукция

Електрическите превозни средства и търговската политика са основни теми на президентската кампания в САЩ през 2024 г., като антикитайските мерки са приветствани както от демократи, така и от републиканци.

Републиканският кандидат за президент Доналд Тръмп прогнозира, че Китай може да доминира в производството на автомобили и се противопостави на политиките на Байдън за насърчаване на електрическите превозни средства. В понеделник Брейнард каза, че Байдън не иска китайските превозни средства да наводнят американския пазар.

„Когато американците избират електрически превозни средства, ние искаме да сме сигурни, че те избират американско превозно средство, а не китайско“, изтъкна тя.

Кампанията на демократа Камала Харис не коментира темата.

„Има китайски технологии в толкова много продукти, които пристигат в САЩ“, казва Сам Фиорани, вицепрезидент на консултантската фирма AutoForecast Solutions. „Ще бъде трудно да разберем къде да поставим ограничителната линия“, добави той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:53 | 25.09.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още