Акциите на европейските автомобилни компании са толкова непопулярни в момента, че инвеститорите продължават да намаляват експозицията си спрямо тях, въпреки че мащабът на проблемите в индустрията доведе до рекордно ниски пазарни оценки, което обикновено би представлявало голям стимул за бъдещите купувачи, пише Ройтерс.
Подиндексът на Stoxx 600 за акциите на автомобилните производители и техните доставчици е сред най-зле представящите се компоненти на общоевропейския бенчмарк от началото на тази година. Анализаторите прогнозират спад от 13,6% за 2024 г., което е обрат в сравнение с годините непосредствено след пандемията, когато спънките във веригата на доставки дадоха на производителите на автомобили пространство да повишават цените.
Инвеститорите вярват, че големите съкращения на разходите стават неизбежни в условията на спад, предизвикан от сложната технологична промяна, ожесточената конкуренция от страна на китайските играчи и все по-осъзнатите потребители.
Европейските концерни казват, че икономиите от мащаба са ключови, особено за марките за масовия пазар като Volkswagen, която се сблъсква с профсъюзите заради безпрецедентни планове за затваряне на германски фабрики, отчасти поради засилващата се китайска конкуренция и нарастващите разходи за труд и енергия.
Акциите на европейските автоконцерни сега се търгуват с почти 60% отстъпка спрямо по-широкия пазар, отразен от Stoxx 600, на база цена-печалба.
Все пак проучване на Bank of America показва, че автомобилите са най-слабият сектор сред регионалните инвестиционни фондове, които контролират 284 млрд. долара.
„Този токсичен коктейл, който виждаме – слабост в Китай, цени, които падат от пиковите нива, ръст на обема, който е излишен, по-високи разходи за труд – оставя място за някои от тези акции лесно да поевтинеят с още 10-20%, ако нещата се влошат“, коментира Ролф Гантер от UBS Global Wealth Management.
Предстоят ли още тревожни сигнали?
Акциите на Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Renault и Stellantis са поевтинели в диапазона 29-50% от тазгодишните пикове до многогодишни дъна при някои от тях.
„Западната автомобилна индустрия е изправена пред огромно предизвикателство поради предимството на китайците и хората не искат да харчат толкова пари за електромобили, колкото само преди няколко години“, посочва Жил Гибу, анализатор в AXA Investment Managers.. „Или можете да повишите цените и да оправдаете премията пред клиентите, което означава, че марката ви я заслужава, или трябва да намалите разходите – няма друга възможност“, добавя той.
Продажбите на автомобили в Европейския съюз (ЕС) се сринаха с повече от 18% през август на годишна база. Продажбите на изцяло електрически превозни средства спаднаха с 44%, водени от резкия отлив в Германия и Франция, най-големите пазари на електромобили в блока.
Капанът на оценката
Търсенето на електромобили се охлади до точката, в която няколко големи автомобилни производители забавиха плановете си за електрификация, като по-рано този месец шведската Volvo Cars отмени целта си да притежава изцяло електрическо портфолио до 2030 г.
„За електрическите автомобили трябва да разрешите основния проблем, който първо е производството на електричество и системи, които правят този проект осъществим“, изтъква Карло Франкини, ръководител на отдела за институционални клиенти в Banca Ifigest. „Автомобилите не са нещо, на което да залагате в момента. Намаляването на експозицията определено не е лоша идея“, добавя той, посочвайки, че не смята, че домакинствата сега дават приоритет на покупките на автомобили.
Оттеглянето от електрификацията носи своите рискове. Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео наскоро предупреди, че европейските производители на автомобили, които надвишават тавана за въглеродните емисии на ЕС през 2025 г., могат да бъдат изправени пред близо 20 млрд. долара глоби поради забавяне на търсенето на електромобили.
Секторът се намира по средата на търговски спор между ЕС и Китай, като първият налага мита върху китайските електромобили, позовавайки се на прекомерни и несправедливи субсидии от страна на Пекин, които изкривяват пазара.
Потенциалното завръщане на бившия президент на САЩ Доналд Тръмп в Белия дом също може да разпали отново търговската война с Китай, която би имала последици за европейските автопроизводители.
„Трудно е да се каже дали вече сме достигнали дъното на негативните новини за сектора: дори ако оценката е изкушаваща, тя може да се окаже капан при липса на възстановяване“, коментира Киара Роба от Generali Asset Управление. „Секторът трябва да бъде подкрепен с пълна трансформация на веригата на доставки, производството и зарядната инфраструктура, за да се подпомогне мобилността и да се засили търсенето на електромобили“, добавя тя.
преди 1 месец А аз мисля че, за успех, им е време да со преразгледат философията, да спре да им дреме за акциите и да инвестират В МЪДРИ решения. Иначе, вятърът на промяната ше ги отвее. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: Az_Kochoименно , или да правят като Тесла , или да направят път на можещите мултинационални компании , нищо че повечето са регистрирани в Китай отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Производителите в сащ и Европа трябва да разберат отново, след като са забравили, че конкуренцията и конкурентноспособността е ключова за всеки пазар. Да погледнат към Тесла и да направят като нея. Мъск предпочете да реинвестира в производство, да свали цените за сметка на потъването на акциите на компанията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар