Зеленият унгарски град Сегед, който се гордее с широките си булеварди, престижния университет и богато украсените бледожълти къщи близо до границата на страната със Сърбия, прилича повече на реликва от Хабсбургската империя, отколкото на мястото, където ще се развива автомобилната индустрия на бъдещето, пише New York Times.
На строителната площадка с площ от 3000 декара багерите вече са започнали да подготвят терена за това, което ще бъде първият европейски монтажен завод на водещия китайски автопроизводител BYD.
Времето е от решаващо значение. Европейският съюз (ЕС) е готов да реши до 30 октомври дали да увеличи митата върху електрическите превозни средства, влизащи в блока от Китай. Митата, които идват в допълнение към съществуващия 10-процентов налог върху автомобилния внос, ще варират от 9 до 35,3 процента и ще останат в сила пет години. Те са значително по-ниски от 100-процентовите мита, наложени от САЩ и Канада, но се подготвят, тъй като китайските производители на автомобили засилват натиска си в Европа, докато Китай търси решения на проблема със свръхкапацитета.
BYD се стреми да подобри репутацията си в Европа, като работи с дистрибутори в 19 страни, за да предложи електрически и хибридни модели и дори спонсорира Европейското първенство по футбол това лято.
„Те имат много амбициозни планове“, коментира Шандор Наги, заместник-кмет, отговарящ за градското развитие в Сегед, относно завода на BYD, който компанията планира да пусне в експлоатация следващата година. „И те очевидно имат много силен стимул с тези мита“, добавя Наги.
Китайска инвазия?
Други китайски автомобилни производители, нетърпеливи да убедят европейците, че техните коли предлагат добро изживяване при шофиране и са по-достъпни от моделите, произведени от европейските компании, също търсят начини да избегнат митата.
Китайската марка Chery обяви през април, че ще започне да произвежда електрически превозни средства в Барселона, в партньорство с Ebro EV Motors. Stellantis, чиито европейски марки включват Peugeot, Fiat и Opel, обяви през май, че ще си партнира с китайската Leapmotor за производство м на електрически превозни средства в Европа, което ще започне тази есен.
Zhejiang Geely Holding, която придоби шведския автомобилен производител Volvo Cars през 2010 г., също проучва евентуален производствен обект в Европа. Тя притежава шведската Polestar, произвеждаща своите автомобили в Китай. По-рано тази година компанията започна изграждането на SUV в завод в Южна Каролина, който ще се използва и за доставки към европейския пазар.
Страх по високите етажи на ЕС
Преместването в Европа идва в момент, когато дискусиите относно митата навлизат в решителен етап. Уан Уънтао, китайският министър на търговията, е на обиколка из европейските столици преди срещата в четвъртък в Брюксел с Валдис Домбровскис, еврокомисар по търговията и заместник-председател на Европейската комисия (ЕК).
Представители на ЕС смятат, че Китай представлява заплаха за европейската автомобилна индустрия, която представлява близо 7 процента от икономическото производство на региона. Те казват, че Пекин не е предложил решение, което да отговори в достатъчна степен на опасенията им, че годините на правителствена подкрепа са предоставили на китайските производители на автомобили несправедливо пазарно предимство пред техните европейски колеги.
Анализаторите смятат, че преместването на производството по-близо до европейския пазар ще бъде от полза и за двете страни: европейската автомобилна индустрия ще получи работни места и достъп до авангардни технологии, докато китайските производители ще избегнат митата и високите разходи за доставка.