IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китай отговори на европейските мита: Ще сглобява своите електромобили в ЕС

BYD строи завод в Унгария, докато други китайски концерни разширяват присъствието си в региона чрез съвместни предприятия

20:30 | 19.09.24 г. 10
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

„Не мисля, че има корпоративна логика от гледна точка на рентабилността да смяташ, че можеш да снабдяваш глобалния автомобилен пазар от фабрики в Китай“, коментира Якоб Ф. Киркегаард, старши сътрудник в Peterson Institute for International Economics.

Китайските марки представляват 3,7% от всички електрически превозни средства, продадени в Европа през 2023 г., в сравнение с 0,4% четири години по-рано. Очаква се този брой да нарасне през следващите пет години.

През юли Турция обяви, че BYD ще построи монтажен завод там, като производството на електрически и хибридни автомобили ще започне през 2026 г. Турция не е член на ЕС, но търговските ѝ споразумения с блока гарантират, че колите, произведени там, няма да бъдат обект на мита.

В Сегед BYD се иска да увеличи производството през следващите няколко години, създавайки хиляди нови работни места.

Компанията вече работи усилено, за да стане достатъчно известна в цяла Европа, установявайки връзки с автомобилни дилъри. На Европейското първенство по футбол в Германия BYD представи колите си в 10 различни града, като логото ѝ често се появяваше на рекламните табло по време на мачовете.

Какво става с Германия?

Германия е най-голямата икономика в Европа и най-големият пазар за автомобили тук. Но също така страната има особена притегателна сила за Китай. Водещите автомобилни производители в Германия - Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz - помогнаха за развитието на автомобилната индустрия в азиатската страна чрез съвместни предприятия, създадени с китайски компании в началото на 90-те години на миналия век.

Но германските потребители остават консервативни и дълбоко лоялни към своите марки. Решението на Берлин да намали рязко субсидиите за закупуване на електрически превозни средства доведе до почти 37% спад на новите регистрации на този вид задвижване през първите седем месеца на годината в сравнение със същия период на 2023 г.

Сега китайските производители на автомобили се опитват да се наложат и там. Миналата седмица няколко марки показаха най-новите си модели на търговския панаир във Франкфурт, който обикновено е фокусиран върху доставчиците на автомобилни части.

„Дори някои в Европа да се обърнат срещу нас, ние никога няма да се обърнем срещу европейския пазар“, изтъква Виктор Ян, вицепрезидент на Geely.

Интересът към Европа не е само от автомобилните производители. Повече китайски доставчици навлязоха в региона през последните няколко години, за да бъдат по-близо до монтажните предприятия, които купуват техните продукти, коментира Маартен Оте, ръководител на отдела за връзки с инвеститорите за Централна и Източна Европа във фирмата за логистични и индустриални имоти CTP.

Автомобилни концерни като BMW, които разчитат на части, произведени от китайски компании, са притеснени за разходите и рисковете, свързани с доставката на стоки от чужбина, и се стремят да направят своите вериги на доставки по-достъпни и сигурни, добавя Оте.

Правителството на унгарския премиер Виктор Орбан обеща стимули в подкрепа на проекта на BYD, но все още не е разкрило сумата.

Някои анализатори направиха паралели между ситуацията в Европа и подхода на Вашингтон през 80-те години към Toyota и Honda - японски марки, които инвестират мащабно през това време в изграждане на капацитет в САЩ.

Но въпреки опитите за изместване на отношенията от сътрудничество към конкуренция, Китай остава вторият по големина търговски партньор на Европа след САЩ, с двустранна търговия на стойност 739 млрд. евро през 2023 г.

По време на посещение в Китай миналата седмица испанският премиер Педро Санчес, чиято страна е втора по големина в Европа по производство на автомобили, призова Брюксел да преразгледа позицията си за митата, твърдейки, че преследването на търговски бариери би било вредно.

„Нямаме нужда от друга война, в този случай търговска война“, посочи Санчес. „Мисля, че трябва да изградим мостове между Европейския съюз и Китай“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:25 | 19.09.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

9
rate up comment 0 rate down comment 2
grainis
преди 1 месец
Урсулка само ги чака да се набутат пекинезите да построят завода в Унгария, та да им прасне зверски мита и върху частите дето ще ги внасат за да си сглобяват таралясниците. През 2026 на пазара излиза първият ОФОМОБИЛ - ofomobile.alle.bg задвижван от Ванкелов-тип ротационен двигател - liquidpiston.com , захранван със зелено OFO-гориво на цена под 0,20лв/кг, и/или он-борд ел. генератор . 90% от автомобила ще е произведен от извънредно здрав, лек и евтин базалтов фиброкомпозит.Цена - 3000 евр ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 1 rate down comment 1
corner
преди 2 месеца
До: khaoами , когато са командировани , заради кефа на европейските им конкуренти се очакват и по- сериозни последствия
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 12 rate down comment 4
Tikva007
преди 2 месеца
Да, китайците вървят по утъпкан от японците път, но с една малка разлика - Китай не е окупиран, а планините пари, които печели, не е длъжен да инвестира в американската икономика. Икономическата експанзия на новоизбуяли, генериращи свободен кеш и авангардни, търсени на пазара технологии икономики не е нещо ново - самият днешен Китай е плод на такива процеси. Това, което не знаем е, как точно ще се развие сблъсъкът между него и основният, заявил се за началник на света - САЩ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 6
khao
преди 2 месеца
До: corner и тия работници ще си носят буркани от Китай с мазния влак по пътя на коприната.. зада не харчат пари в ЕС, налЕ ? :D:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 7
corner
преди 2 месеца
Сега китайските производители ще си внесат и работинци от Китай , или трети страни , за да не се налага да хрантутят европейската икономика . Всичко ще се нареди според желанието на европорлитиците . А препоръка е и данъците да се плащат в някоя друга страна , както правят повечето местни предприятия .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 13 rate down comment 11
evlogi
преди 2 месеца
До: Ironhorse Нещо не ми се връзва.На Европа благосъстоянието и е прахосано, пък китайците полагат неистови усилия да влязат на пазара и.За къв ч.еп им е? Доста са ви гръмки заключенията...Че не е в най-добрата си форма , не е, че прекалено много власт има в ръцете на група костюмирани посредственици в Брюксел е вярно, но ситуацията е много далеч от този тип драматични прокоби като вашата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 16 rate down comment 6
evlogi
преди 2 месеца
До: wart Абе голям ужас изпитвате от тез пустите гейове бе.Явно не сте много уверени в ориентацията си...Пък що се отнася до китайците-същите тези глупости за доминацията, едно към едно, изобилсваха из медиите през 80-те за японците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 27 rate down comment 8
Ironhorse
преди 2 месеца
Западна Европа се самоунищожи, давайки власт на Зеленш комунисти и ЛГБТИ фашисти.Събираното столетия благосъстояние е прахосано.Сега имат дългове до над ушите, а си вкараха и терористи убийци.ЕС няма как да съществува в този си вариант на федерална структура.ЕС е преди всичко икономически съюз, а не политически, какъвто го направиха през 2004/5.Деиндустриализацията е факт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 20 rate down comment 16
wart
преди 2 месеца
"'''''европейската автомобилна индустрия ще получи работни места и достъп до авангардни технологии, докато китайските производители ще избегнат митата и високите разходи за доставка."''' Евро... гейовете рано или късно ще загубят Еврпейският пазар ще доминират Китайците. Те какво ще правят ли -- "Паради като" Парад гордости "Трансгени паради " Гей паради " като ще отделят повече внимание на еднополовите бракове това са ценностите им . Децата им ще ги правят Африканците , Сирийците, Арабите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още