„Не мисля, че има корпоративна логика от гледна точка на рентабилността да смяташ, че можеш да снабдяваш глобалния автомобилен пазар от фабрики в Китай“, коментира Якоб Ф. Киркегаард, старши сътрудник в Peterson Institute for International Economics.
Китайските марки представляват 3,7% от всички електрически превозни средства, продадени в Европа през 2023 г., в сравнение с 0,4% четири години по-рано. Очаква се този брой да нарасне през следващите пет години.
През юли Турция обяви, че BYD ще построи монтажен завод там, като производството на електрически и хибридни автомобили ще започне през 2026 г. Турция не е член на ЕС, но търговските ѝ споразумения с блока гарантират, че колите, произведени там, няма да бъдат обект на мита.
В Сегед BYD се иска да увеличи производството през следващите няколко години, създавайки хиляди нови работни места.
Компанията вече работи усилено, за да стане достатъчно известна в цяла Европа, установявайки връзки с автомобилни дилъри. На Европейското първенство по футбол в Германия BYD представи колите си в 10 различни града, като логото ѝ често се появяваше на рекламните табло по време на мачовете.
Какво става с Германия?
Германия е най-голямата икономика в Европа и най-големият пазар за автомобили тук. Но също така страната има особена притегателна сила за Китай. Водещите автомобилни производители в Германия - Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz - помогнаха за развитието на автомобилната индустрия в азиатската страна чрез съвместни предприятия, създадени с китайски компании в началото на 90-те години на миналия век.
Но германските потребители остават консервативни и дълбоко лоялни към своите марки. Решението на Берлин да намали рязко субсидиите за закупуване на електрически превозни средства доведе до почти 37% спад на новите регистрации на този вид задвижване през първите седем месеца на годината в сравнение със същия период на 2023 г.
Сега китайските производители на автомобили се опитват да се наложат и там. Миналата седмица няколко марки показаха най-новите си модели на търговския панаир във Франкфурт, който обикновено е фокусиран върху доставчиците на автомобилни части.
„Дори някои в Европа да се обърнат срещу нас, ние никога няма да се обърнем срещу европейския пазар“, изтъква Виктор Ян, вицепрезидент на Geely.
Интересът към Европа не е само от автомобилните производители. Повече китайски доставчици навлязоха в региона през последните няколко години, за да бъдат по-близо до монтажните предприятия, които купуват техните продукти, коментира Маартен Оте, ръководител на отдела за връзки с инвеститорите за Централна и Източна Европа във фирмата за логистични и индустриални имоти CTP.
Автомобилни концерни като BMW, които разчитат на части, произведени от китайски компании, са притеснени за разходите и рисковете, свързани с доставката на стоки от чужбина, и се стремят да направят своите вериги на доставки по-достъпни и сигурни, добавя Оте.
Правителството на унгарския премиер Виктор Орбан обеща стимули в подкрепа на проекта на BYD, но все още не е разкрило сумата.
Някои анализатори направиха паралели между ситуацията в Европа и подхода на Вашингтон през 80-те години към Toyota и Honda - японски марки, които инвестират мащабно през това време в изграждане на капацитет в САЩ.
Но въпреки опитите за изместване на отношенията от сътрудничество към конкуренция, Китай остава вторият по големина търговски партньор на Европа след САЩ, с двустранна търговия на стойност 739 млрд. евро през 2023 г.
По време на посещение в Китай миналата седмица испанският премиер Педро Санчес, чиято страна е втора по големина в Европа по производство на автомобили, призова Брюксел да преразгледа позицията си за митата, твърдейки, че преследването на търговски бариери би било вредно.
„Нямаме нужда от друга война, в този случай търговска война“, посочи Санчес. „Мисля, че трябва да изградим мостове между Европейския съюз и Китай“.
преди 1 месец Урсулка само ги чака да се набутат пекинезите да построят завода в Унгария, та да им прасне зверски мита и върху частите дето ще ги внасат за да си сглобяват таралясниците. През 2026 на пазара излиза първият ОФОМОБИЛ - ofomobile.alle.bg задвижван от Ванкелов-тип ротационен двигател - liquidpiston.com , захранван със зелено OFO-гориво на цена под 0,20лв/кг, и/или он-борд ел. генератор . 90% от автомобила ще е произведен от извънредно здрав, лек и евтин базалтов фиброкомпозит.Цена - 3000 евр ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: khaoами , когато са командировани , заради кефа на европейските им конкуренти се очакват и по- сериозни последствия отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Да, китайците вървят по утъпкан от японците път, но с една малка разлика - Китай не е окупиран, а планините пари, които печели, не е длъжен да инвестира в американската икономика. Икономическата експанзия на новоизбуяли, генериращи свободен кеш и авангардни, търсени на пазара технологии икономики не е нещо ново - самият днешен Китай е плод на такива процеси. Това, което не знаем е, как точно ще се развие сблъсъкът между него и основният, заявил се за началник на света - САЩ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: corner и тия работници ще си носят буркани от Китай с мазния влак по пътя на коприната.. зада не харчат пари в ЕС, налЕ ? :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Сега китайските производители ще си внесат и работинци от Китай , или трети страни , за да не се налага да хрантутят европейската икономика . Всичко ще се нареди според желанието на европорлитиците . А препоръка е и данъците да се плащат в някоя друга страна , както правят повечето местни предприятия . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: Ironhorse Нещо не ми се връзва.На Европа благосъстоянието и е прахосано, пък китайците полагат неистови усилия да влязат на пазара и.За къв ч.еп им е? Доста са ви гръмки заключенията...Че не е в най-добрата си форма , не е, че прекалено много власт има в ръцете на група костюмирани посредственици в Брюксел е вярно, но ситуацията е много далеч от този тип драматични прокоби като вашата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: wart Абе голям ужас изпитвате от тез пустите гейове бе.Явно не сте много уверени в ориентацията си...Пък що се отнася до китайците-същите тези глупости за доминацията, едно към едно, изобилсваха из медиите през 80-те за японците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Западна Европа се самоунищожи, давайки власт на Зеленш комунисти и ЛГБТИ фашисти.Събираното столетия благосъстояние е прахосано.Сега имат дългове до над ушите, а си вкараха и терористи убийци.ЕС няма как да съществува в този си вариант на федерална структура.ЕС е преди всичко икономически съюз, а не политически, какъвто го направиха през 2004/5.Деиндустриализацията е факт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца "'''''европейската автомобилна индустрия ще получи работни места и достъп до авангардни технологии, докато китайските производители ще избегнат митата и високите разходи за доставка."''' Евро... гейовете рано или късно ще загубят Еврпейският пазар ще доминират Китайците. Те какво ще правят ли -- "Паради като" Парад гордости "Трансгени паради " Гей паради " като ще отделят повече внимание на еднополовите бракове това са ценностите им . Децата им ще ги правят Африканците , Сирийците, Арабите отговор Сигнализирай за неуместен коментар