Пазарът на електрически превозни средства в Китай предлага особено предизвикателство за прехода към батерии без никел или кобалт.
В продължение на години производителите на автомобили и компоненти се дистанцират от батерии, съдържащи никел, за да намалят разходите и рисковете при доставките. Но сега е налице нарастващ интерес към вида никелова батерия, която е по-евтина, защото съдържа малко по-малко количество от метала, като същевременно запазва висока енергийна плътност и голям пробег, пише Bloomberg.
Contemporary Amperex Technology (CATL), най-големият производител на батерии в света, е сред производителите, доставящи това, което е известно като никелови батерии със средно голямо количество от метала и достатъчна капацитет. Технологичните промени, драматичният спад в цените на материалите и променящите се потребителски предпочитания насърчават този тип батерия.
„Изглежда, че това е стратегическа игра да запазим никел-кобалт-мангановата формула жива за по-дълго време и да предложим диференциран продукт както за вътрешния, така и за външния пазар“, коментира Арън Уейд, ръководител на разходите за батерии в CRU Group.
Китайските производители на автомобили, включително Xiaomi, Li Auto и Zeekr, вече използват батерии с по-ниско съдържание на никел, изтъква Shanghai Metals Market, докато южнокорейската LG Energy Solution очаква да започне производство на този вид батерия през следващата година.
CNGR Advanced Material Co., основен доставчик на материали за батерии, разкрива, че приемането на тези клетки може да осигури важен тласък за електромобилния сектор, тъй като потребителите търсят по-голям пробег.
Китайските производители на електромобили и батерии са начело на промените в комбинацията от химикали при клетките, реагирайки бързо на промените на стоковите пазари или изискванията срсед шофьорите. Една предишна ера на изключително високи цени на никела и кобалта - заедно със страховете от недостиг - доведе до преминаването към литиево-желязо фосфатни батерии.
Но оттогава цените на металите се сринаха. LG Energy, южнокорейският производител на батерии, казва, че батериите с по-малко никел могат да намалят разходите с 10%.
По-бавен преход
„Преди няколко години се очакваше катодите със средно съдържание на никел да бъдат почти напълно заменени през следващите години“, коментира Йола Хюз, анализатор от консултантската фирма Rho Motion. „Сега ниската цена на кобалта и опасенията за безопасността около батериите с високо съдържание на никел забавиха драстично този преход“.
Делът на батериите с по-малко никел в производството на никелови батерии в Китай е нараснал до близо 60% от около 40% в началото на 2023 г., изчислява CRU. Анализатори казват, че новият вид батерии с по-ниско съдържание на никел забавя налагането на железните клетки и внася известна несигурност в развитието на батерийните технологии.
Исторически химията с по-малко никел може да работи само при по-ниски нива на напрежение в сравнение с клетките с високо съдържание на никел. Но редица технически промени позволиха на този тип батерии да работят по-безопасно и устойчиво при по-високо напрежение.
Цените на никела се понижават до сравнително ниски нива от близо 16 хил. долара за тон на фона на пренасищането с доставки, докато кобалтът поевтинява до най-ниското си ниво от почти осем години. Междувременно цената на лития се движи около най-ниското си ниво от 2021 г. Това означава, че общите разходи за батерии са много по-облекчени, но на фона на жестоката конкуренция на пазара, производителите на автомобили все още трябва да се приспособят към разходите и производителността.