IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китай завладя електромобилите, сега иска да доминира и при автономните коли

Стартъпи като XPeng пускат нови модели с повече функции за подпомагане на водача, докато контролът на технологията в САЩ нараства

19:00 | 10.09.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

При електрическите превозни средства Китай вече изпревари останалия свят. Сега страната се стреми да повтори подвига с автономното управление на автомобилите, пише Wall Street Journal.

Конкуренцията се засилва при разработването на софтуера за подпомагане на водача – правилният път към пълно автономно шофиране – сред стартъп компании като XPeng и китайските технологични гиганти, включително Huawei.

За да ускорят иновациите и да намалят разходите, те използват техники за изкуствен интелект (AI), за да имитират човешки модели на шофиране и да навигират автомобилите през множество полеви ситуации, въпреки че най-новите модели все още изискват водач зад волана.

Китайската технология все още не е широко достъпна в САЩ, докато американският контрол върху разработките и практическото им прилагане се засилва. Администрацията на президента Джо Байдън проучва дали свързаните превозни средства, заредени с китайски софтуер за наблюдение на шофьорите, представляват риск за националната сигурност.

Доминирането на тези технологии е важно за Китай, ако страната се надява да реализира амбициите си да стане глобална автомобилна сила, предизвиквайки Запада и Япония.

В сравнение със САЩ, където Tesla е водещ по отношение на технологията за подпомагане на водача, Китай предлага някои предимства за компаниите, които биха могли да ускорят напредъка.

Около половината от новите автомобили, продадени в страната, са електрически превозни средства или плъгин хибриди. Усъвършенстваните технологии за шофиране консумират електричество поради сложните компютри, които правят изчисления за части от секундата, а електрифицираните превозни средства осигуряват по-стабилно захранване от оловно-киселинните батерии в колите, задвижвани с бензин, посочват индустриални анализатори.

А китайските потребители, привлечени от новите технологии, са по-отворени да предоставят управлението на автомобила на компютър. В проучване от миналата година на PwC 85% от китайските потребители казват, че се чувстват комфортно с автономното шофиране, което не изисква човешко действие или надзор, в сравнение с 39% от американските потребители.

Компаниите разглеждат както системите за подпомагане на водача в потребителските автомобили, така и роботакситата като стъпки към пълно автономно управление. Министерствата в Пекин и местните власти въвеждат регулации, насочени към развитието на индустрията за роботизирани автомобили.

Майкъл Дън, който ръководи автомобилна консултантска фирма, казва, че местните власти са нетърпеливи да помогнат на компаниите да изпробват технологията.

„Китайската екосистема е предназначена да ускори комерсиализацията на автономното шофиране“, подчертава той.

Вдъхновени от Tesla

Tesla послужи като вдъхновение за китайската електромобилна индустрия, от минималистичния интериор до модела за директни продажби. Сега компанията прави същото при технологията за подпомагане на водача, въпреки че този път най-новата технология на Tesla все още не е достъпна в Китай. Tesla обяви на 5 септември, че има за цел да въведе технологията в Китай през първото тримесечие на 2025 г.

Tesla и китайските компании се фокусират върху технологията за подпомагане на водача, задвижвана чрез AI, която може да реагира на нови пътища и сценарии, вместо да разчитат на карти с висока разделителна способност и предварително зададени правила, написани от инженери.

Системата е обучена на базата на данни, включително видеоклипове на автомобили, управлявани от хора, което ѝ позволява да симулира как хората шофират. На теория това позволява на системата спонтанно да реагира на нови пътища и сценарии, въпреки че мнозина представители на индустрията казват, че предизвикателствата пред безопасността остават, особено в необичайни ситуации на пътя.

XPeng, една от най-големите стартъп компании за електромобили в Китай, представи своята версия на технологията през май. BYD, най-големият производител на автомобили в страната по продажби, работи с Huawei. Първата кола на BYD, използваща софтуер за шофиране с AI, трябва да бъде пусната в продажба по-късно тази година.

Nio, друг електромобилен стартъп, обяви подобни планове.

През първото тримесечие на 2024 г. повече от половината автомобили, продадени в Китай, са били оборудвани със системи за подпомагане на водача от второ ниво или по-високото – две плюс, става ясно от данни на консултантската фирма Canalys. Технологията от второ ниво на автономност може да управлява автомобила, да влияе на ускорението и спирането при определени условия, докато водачът остава ангажиран с пътната обстановка.

XPeng казва, че системата ѝ е тествана по китайските пътища и може да се използва в цялата страна за разлика от по-ранната версия, която беше ограничена до няколко града, използвайки карти с висока разделителна способност. Нова кола със системата ще струва едва 22 000 долара.

При тестово каране наскоро в Гуанджоу, шофьорът — служител на XPeng — поема контрола няколко пъти по маршрута от 16 километра през натоварени градски пътища и някои по-тихи странични улици. В един момент колата, опитвайки се да направи ляв завой, продължава да се движи напред при червен светофар за левия завои, което принуждава шофьорът да поеме контрол. Говорител на XPeng казва, че колата все още е била в зоната за изчакване за превозни средства, завиващи наляво, когато шофьорът е поел управлението.

Американските потребители едва ли ще изпитат китайската технология скоро поради митата, наложени върху китайските електромобили. XPeng казва, че се надява да пренесе своя софтуер за подпомагане на водача на други пазари.

Ограниченията на САЩ относно достъпа на Китай до напреднали чипове представляват предизвикателство за китайската автомобилна индустрия. Въпреки че в момента САЩ не забраняват износа на серията Orin на Nvidia и определени чипове на Qualcomm, които се използват широко в китайските превозни средства, това може да се промени.

Китайската индустрия за чипове обаче расте. И XPeng, и Nio проектират свои собствени чипове по примера на Tesla.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:57 | 10.09.24 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още