Ръстът при продажбите на хибридни автомобили на фона на охлаждането на търсенето на електромобили ще осигури неочакван възходящ тласък на пазара на метали от групата на платината (PGM) през следващите години, подобно на прогнозирания сега удължен живот за въглищата, пише Ройтерс.
PGM – където попадат основно платината и паладият - са изправени пред дългосрочен структурен спад в търсенето, тъй като основната им употреба беше свързана с това да ограничат отделянето на емисии при автомобилите с двигател с вътрешно горене – процес, който липсва при електромобилите.
Преди няколко години перспективите пред тази група метали и техните производители като Anglo Platinum, Impala Platinum и Sibanye Stillwater, изглеждаха мрачни, тъй като продажбите на електромобили продължаваха да се ускоряват, а спадът в търсенето на тези метали се очакваше да бъде рязък.
Но охлаждането при ръста на продажбите на електромобили и нарастването на търсенето на хибридни автомобили, които се нуждаят от каталитични преобразуватели за ограничаване на замърсяването, дадоха нов живот на металите от групата на платината, което може да постави ценово дъно и да осигури на някои мини допълнителен експлоатационен живот.
„Все още сме изправени пред пряк спад на търсенето, но не се очаква незабавен срив, какъвто се прогнозираше в някои предходни сценарии“, коментира Маркъс Гарви, ръководител на отдела за стокова стратегия в Macquarie Bank.
Увеличението на продажбите на електромобили в световен мащаб през първата половина на 2024 г. се забави до 11%, докато продажбите на плъгин хибриди (PHEV) скочиха с 44%, сочат данни на консултантската компания Rho Motion.
Според Гарви ситуацията с платинената група има някои паралели с въглищата, които постепенно се премахват от глобалния енергиен микс, тъй като правителствата по света ограничават отделянето на въглеродни емисии, въпреки че са необходими години, за да се осигури достатъчно възобновяема енергия, която да замести излизащия от експлоатация въглищен капацитет.
Ниските цени на металите от групата на платината в момента ограничават инвестициите в производството и ако миннодобивните компании решат да спрат дейността си поради ниска рентабилност, цените могат да станат волатилни.
„Възможността пазарът да стане по-затегнат от очакваното в момента изглежда много, много голяма, ако започнем да отчитаме някаква реакция на производителите“, посочва Гарви.
Силата на хибридите
Възходът на хибридите може да продължи до 2030 г. или дори след това, удължавайки периода, в който са необходими платинените метали, прогнозират анализатори.
„Преминаването към хибриди може да бъде доста значимо за дългосрочната устойчивост на индустрията, свързана с платинените метали“, коментира Уилма Суортс от консултантската фирма Metals Focus.
Слабото представяне на електромобилите по отношение на продажбите означава засилен интерес към двигателя с вътрешно горене, посочва анализаторът Джонсън Матю, добавяйки, че само това „добавя 600 000 унции към нашите прогнози за търсенето на металите от групата на платината при автомобилите“.
Ситуацията при плъгин хибридите
Най-голямата област на растеж е при плъгин хибридите в Китай, където продажбите са се увеличили със 70% през първата половина на годината.
Консултантската фирма Alix Partners увеличи прогнозата си за глобалния дял на този вид задвижване до 12% до 2030 г. от 5% преди две години.
Това може да увеличи търсенето на платинени метали, тъй като в плъгин хибридите са необходими около 10-15% повече такива суровини, отколкото при бензиновите модели.
Изместване на ресурси
Анализаторите казват, че се очаква тенденцията на преминаване към хибриди да се запази, докато електромобилите изостават по отношение на ценовата достъпност от другите видове задвижвания.
Много производители на автомобили са доволни от пренасочването на ресурси към хибриди, които имат по-висок марж от електромобилите.
Миналата седмица най-големият производител на автомобили в света Toyota Motor Corp. обяви, че е коригирал в посока надолу плановете си за производство на електромобили за 2026 г. с една трета, докато шведската Volvo Cars отмени целта да премине изцяло към електрически модели до 2030 г.
Новите разпоредби за автомобилните емисии в САЩ също така подобряват перспективите за хибридите, като позволяват на производителите да спазват целта за електрификация, като произвеждат същевременно повече бензиново-електрически модели.
В Китай, където електромобилите вече са постигнали ценови паритет с бензиновите автомобили, много потребители избират плъгин хибриди с удължен пробег. В такива превозни средства бензиновият двигател се използва единствено за зареждане на батерията, осигурявайки по-дълъг пробег.