fallback

Конкуренцията от Китай и намалените цени са в основата на кризата във Volkswagen

Към тези проблеми може да се добави и липсата на добър контрол върху разходите на групата

22:35 | 13.09.24 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

През май главният финансов директор на Volkswagen AG Арно Антлиц предупреди, че най-големият производител на леки автомобили в Европа разполага с около две или три години, за да се подготви за жестоката конкуренция извън региона, главно от Китай.

Миналата седмица Антлиц съкрати времето за подготовка с една година, създавайки трусове в международния автомобилен сектор, след като Volkswagen предупреди, че възнамерява да затвори някои германски фабрики – мярка, към която групата не е прибягвала в цялата си история, пише Ройтерс.

Въпреки че много от предизвикателствата пред Volkswagen - от по-слабото му представяне на китайския пазар до по-бавното от очакваното преминаване към електрически превозни средства, измъчват компанията от известно време, две скорошни събития влошиха нещата за германската група.

Първото е свързано с опасенията, че азиатските конкуренти, включително BYD, Chery и Leapmotor, може да ускорят плановете за изграждане на производствен капацитет в Европа, ако Брюксел премине към постоянни мита върху вноса на изградени в Китай електромобили.

Второто се отнася до скорошното намаляване на цените от страна на марката Volkswagen, за да може компанията да се противопостави на по-силната конкуренция - ход, който според синдикалния лидер Даниела Кавало е струвал на групата стотици милиони евро.

Отстъпките не само се оказаха по-високи от първоначално очакваните, но убедиха ръководството, че високата база на разходите в Германия застрашава способността на Volkswagen да се конкурира с по-пъргавите конкуренти.

„Това е един от най-големите производители на автомобили в света, който не генерира голяма възвръщаемост от целия този мащаб“, изтъква Коул Смийд, главен изпълнителен директор на акционера на Volkswagen Smead Capital Management.

В допълнение към разходите за преструктуриране, ценовите отстъпки подкопаха усилията на едноименната марка да намали разходите с повече от 10 млрд. евро до 2026 г. В резултат на това маржът на печалбата на бранда се срина до 0,9% през второто тримесечие от над 4% през първото.

За сравнение маржовете на Renault и Stellantis, другите големи европейски производители на автомобили, са съответно 8,1% и 10% през първата половина на годината.

Намалените маржове на Volkswagen - във време, когато китайските конкуренти увеличават вноса за Европа - породиха страхове какво може да се случи, когато последните започнат да произвеждат своите евтини модели в региона.

Все пак производителите на автомобили - включително китайските - се състезават за по-малък лъвски пай: европейският автомобилен пазар е с 13%, или с два милиона автомобила, по-малък, отколкото преди пандемията oт Covid-19, изтъква финансовият директор на Volkswagen Антлиц.

Позовавайки се на многобройните предизвикателства, анализаторът на DZ Bank Майкъл Пунцет казва, че очаква Volkswagen отново да намали целта си за груповия марж за цялата година, когато публикува финансовите си резултати за третото тримесечие.

Какво се надява да постигне Volkswagen. Графика: Ройтерс

Проблем с контрола на разходите

Тъй като търсенето намалява, продажбата на автомобили за масовия пазар се превърна в битка за това кой може да ги произвежда на най-ниска цена.

Антлиц посочи миналата седмица, че марката Volkswagen - която представлява повече от половината от производството на групата за миналата година - харчи повече пари, отколкото печели от известно време, добавяйки, че компанията няма да постигне успех, ако тази тенденция продължи.

Паричният поток на Volkswagen, ключов показател за рентабилността, стана отрицателен през първата половина на 2024 г. до минус 100 млн. евро, спрямо положителните 2,5 млрд. евро за същия период на миналата година.

Продажбите на нови автомобили в Европа спадат. Графика: Ройтерс

Жестоката конкуренция не е проблем само в Европа

Генерирането на пари в Китай, най-големият пазар на Volkswagen, са намалели почти наполовина през последното десетилетие до 2,6 млрд. евро през 2023 г. Очаква се те да нараснат до около 3 млрд. евро до 2030 г.

Друг голям проблем са разходите за енергия и труд в Германия, които са сред най-високите в Европа и също се превърнаха в основно главоболие за химическия и стоманодобивния сектор на страната.

„Новата по-евтина конкуренция, по-високите цени на енергията и високите разходи за труд са в съответствие с мрачната перспектива, особено за европейските марки за масовия пазар“, предупреждават анализатори на Citi.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:36 | 13.09.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още