fallback

Споровете между ЕС и Китай за електромобилите могат да засегнат и други отрасли

Контрамерките на Пекин върху вноса на редица европейски стоки показва, че Китай е готов да действа мащабно, ако ЕС не се откаже от митата върху електромобилите

20:45 | 30.08.24 г. 2

Временните мита на Европейския съюз (ЕС) върху китайските електрически превозни средства биха могли да окажат дълбоко въздействие върху вноса на тези автомобили в блока и да навредят на конкурентоспособността на китайските марки. В този контекст експертът по международни отношения Бертолд Кун подчертава възможните последици от тази мярка, която може да изостри напрежението между ЕС и Китай, пише германската медия Focus Online.

Как се отразяват европейските мита върху вноса на китайски автомобили?

Новите търговски бариери на ЕС срещу електрическите превозни средства от Китай, които могат да достигнат до 36,3% в зависимост от производителя, несъмнено ще окажат значително влияние върху вноса на китайски автомобили в европейския пазар. Тези мита ще повишат цените на китайските електрически превозни средства в Европа, което ще се отрази на тяхната конкурентоспособност в сравнение с европейските и други международни марки. За лидера на китайския пазар BYD, чиито модели ще бъдат подложени на по-ниски налози от 17%, и други производители, включително Volkswagen и BMW, въздействието може да е по-ограничено, но те също ще бъдат изправени пред по-високи разходи.

ЕС оправдава тези мита, като казва, че те са необходими за „неутрализиране“ на пазарното изкривяване, свързано с държавните субсидии на Пекин, и за компенсиране на конкурентните предимства, създадени от тази помощ. Китай, от друга страна, категорично отхвърля това оправдание и приема митата като неоправдана търговска бариера.

В обобщение може да се каже, че наказателните мита на ЕС върху вноса на китайски автомобили ще повишат цените и по този начин ще повлияят на конкурентоспособността на китайските марки на европейския пазар. Това може да доведе до промяна на пазара, въпреки че точният резултат все още не е сигурен.

Какво въздействие оказват митата върху отношенията между ЕС и Китай?

Налагането на тези налози върху китайските електрически превозни средства може потенциално да влоши и без това напрегнатите отношения между ЕС и Китай.

Налагането на мита беше придружено от критики от германската автомобилна индустрия, тъй като митата засягат и произведените в Китай превозни средства, предназначени за германския или европейския пазар, като електрическия Mini на BMW. Временните мита се прилагат от 5 юли за максимален период от четири месеца. На 20 август Европейската комисия (ЕК) уточни планираните налози, като взе решение да ги коригира леко в низходяща посока.

Spotlight Automotive, съвместното предприятие между BMW и китайската Great Wall, вече е класифицирано като сътрудничеща компания от ЕК. Първоначално се очакваше колите на тази компания да подлежат на допълнителни 36,3-процентни мита. Сега налогът е намален до 21,3%.

Въпреки това електромобилите на Tesla, произведени в Шанхай, успяха да си осигурят още по-добри условия – едва 9% мита по вноса.

Налозите обаче няма да бъдат официално въведени преди ноември и ЕС иска да вземе окончателно решение преди това. До въпросния месец тече преходен период, през който компаниите са освободени от допълнителните мита.

В отговор на съобщението за митата Министерството на търговията на Китай обяви жалба до Световната търговска организация (СТО) и започна разследване срещу вноса от ЕС на млечни продукти, особено на сирене, както и на бренди и свинско месо. Тези реакции надхвърлят отделните индустрии и показват, че търговските спорове с Китай могат бързо да се разпространят в други области. Това рискува допълнително ескалиране на напрежението между ЕС и Китай и може значително да обтегне икономическите отношения между страните в бъдеще.

Защо китайските производители на автомобили се третират по различен начин?

Третирането на китайските производители на автомобили варира поради особеностите на политиките на ЕС, които отговарят на специфичните пазарни условия. Пример за това са различните размери на митата, предложени за различните китайски производители. Компании като BYD, които получават ниски мита, вероятно са били по-слабо субсидирани от Пекин или следват пазарна стратегия, която се счита от ЕС за по-малко нарушаваща конкуренцията.

За разлика от тях компаниите, които са изправени пред по-високи мита, могат да се разглеждат като по-щедро субсидирани от Пекин, което ги прави по-уязвими към подобни мерки. Това предполага, че ЕС предприема целенасочени стъпки за компенсиране на изкривяванията на пазара, причинени от китайските субсидии.

Как реагира Китай?

Китай отговори на предложените наказателни мита на ЕС с контрамерки, които рядко се обсъждат сред европейската общественост. Въпреки това те могат да имат сериозни последици за отделните компании в региона и особено в Германия, но също и за потребителите в Китай. В азиатската страна скъпите млечни продукти биха засегнали особено силно средната класа и семействата, които са живели в чужбина и са се научили да ценят разнообразието от млечни продукти в Европа. Германските компании ще трябва да се подготвят за спад при продажбите, въпреки че последствията може да са много сериозни.

Подобни реакции от страна на Китай обаче показват, че Пекин желае да премине към други сектори, за да окаже натиск върху ЕС. Съществува риск от ескалация на търговското напрежение, което може да надхвърли автомобилния сектор и да засегне и други отрасли, които първоначално не са били пряко свързани със споровете.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:45 | 30.08.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още