През последните месеци пазарите много внимателно следят вноса на петрол и потреблението на горива в Китай, опитвайки се да си отговорят на въпроса премина ли пика на търсенето, или свиването е резултат от по-бавното от очакваното съживяване на китайската икономика.
Отговорът е от съществено значение за развитието на петролния сектор - Китай е най-големият вносител на петрол в света и неговото поведение определя пазарните тенденции.
Засега надделяват гласовете, че този спад е само временно явление и търсенето през 2025 година ще се възстанови, пише колумнистът на Ройтерс Клайд Ръсел. Факт е обаче, че въпреки намаляването на добивите от страна на ОПЕК+ цената на петрола се задържа на ниво около 75-80 долара за барел именно заради опасенията за потреблението в Китай.
Какво показва статистиката
В периода 2001 - 2020 година потреблението на петрол в Китай растеше непрекъснато - от 1,2 млн. барела на ден до 10,85 млн. барела на ден. Но обемите се сринаха през двете години, когато китайската икономика затвори заради пандемията от коронавируса. През 2023 година потреблението беше рекордно - 11,29 млн. барела на ден, подкрепено от оживлението след премахването на ограниченията, свързани с Covid-19.
В първите седем месеца на 2024 година обаче търсенето очевидно се свива - до 10,9 млн. барела на ден, което е с около 320 хил. барела на ден по-малко спрямо същия период на 2023 година.
Вероятно намалението не изглежда толкова съществено, но то се дължи на фактор, който тепърва ще играе роля на пазара - новия автомобилен парк, който включва все повече напълно електрически или хибридни автомобили и камиони. За първи път през юли продажбите на "новите превозни средства" надхвърлят конвенционалните бензинови и дизелови двигатели, сочат данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили - 853 хил. от продадени общо 1,59 млн. автомобила в Китай.
Нещо повече - правителството насърчава покупката на електромобили или хибриди, предлагайки по 20 хил. юана (към 2800 долара) за всеки, предал за скрап старата си кола и купил нова - хибрид или електромобил. И това се случва на фона на данните, че Китай е най-големият производител на електромобили и електрическите превозни средства започват да стават все по-честа гледка по улиците на китайските градове.
Данните на американската Администрация за енергийна информация показват, че потреблението на дизел в Китай намалява с 11% до 3,9 млн. барела на ден. Причината за това е кризата в сектора на строителството, но и поради факта, че все повече се използват камиони с пропан бутан. Това "изтегля" още 220 хил. барела на ден от общото потребление на петрол.
Разбира се, има много фактори, които рязко да променят тази тенденция - например нов бум на китайската икономика, който да доведе до скок в търсенето на горива за транспорта, за индустрията и строителството, или ускоряване на работата на рафинериите за износ и тогава Китай да увеличи вноса на петрол, който да преработва и да изнася под формата на горива.
Това не може да бъде изключено, макар че изглежда по-скоро спекулативно, пише още Клайд Ръсел.