fallback

Въпреки напредъка в Китай софтуерът на Tesla за асистирано шофиране остава по-добър

Компанията обмисля варианта да изгради център за данни в Китай, ако Пекин не ѝ разреши да изнася същите в САЩ

13:22 | 20.08.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Неспособността на Tesla да внедри своите най-модерни функции за подпомагане на водача в Китай постави автомобилния производител зад своите китайски конкуренти, пише Wall Street Journal.

Американският концерн иска да даде възможност на шофьорите на най-големия си пазар извън САЩ да използват подобрена версия на софтуера Autopilot, който той нарича подвеждащо Full Self-Driving. Използвайки функцията, автомобилът може ефективно да се движи без човешка намеса да определена дестинацията, въпреки че шофьорите трябва да са в готовност да поемат контрола над превозното средство по всяко време.

Главният изпълнителен директор Илон Мъск обяви миналия месец, че очаква китайските регулатори да одобрят функциите, които са разрешени в САЩ, до края на тази година.

Пекин все още не е предоставил подобно одобрение за най-новата технология за асистирано управление на автомобила на Tesla на фона на опасенията за злополуки, свързани със софтуера на компанията, както и заради сигурността на данните, разкриват източници, запознати с плановете на китайските власти.

Tesla също така не е получила разрешение за прехвърляне на данни за шофиране, събрани от собствениците на Tesla в Китай, към базирани в САЩ сървъри, за да обучава своите модели за шофиране с изкуствен интелект (AI). Избледняващите перспективи за одобрение от страна на Пекин карат Tesla да обмисли допълнителни инвестиции в сървъри в Китай, посочват източници, запознати с плановете на компанията.

Китайските производители на автомобили са си осигурили разрешение от правителството и предлагат функции за подпомагане на водача, които са по-модерни от това, което Tesla има право да предоставя в Китай, и често са по-евтини.

Миналия месец XPeng, една от водещите стартъп компании за електромобили в Китай, направи достъпна за цялата страна системата си за подпомагане на водача, която осигурява асистирано управление по градските улици и реагира на пътните знаци. XPeng казва, че системата ѝ се захранва от AI.

Други китайски компании, включително Huawei Technologies и Li Auto, предоставят подобни функции, като например автономно придвижване по улиците в стотици градове в страната.

Ако Tesla получи одобрение в Китай за своята FSD услуга, тя вероятно ще бъде ограничена първоначално до няколко града като Шанхай, изтъкват източници, запознати с въпроса. Това е в съответствие с прецедента: китайските регулатори обикновено изискват от местните компании да тестват своите услуги първоначално в ограничени области.

Софтуерът на Tesla, наличен в момента в Китай, струва около 4500 долара, докато аналогичните продукти на китайските конкуренти обикновено са по-евтини или дори безплатни.

Анализаторите казват, че разликата в цената е направила софтуера на Tesla по-малко привлекателен за китайските шофьори.

„Tesla изостана в Китай“, коментира Йеол Джан от консултантската фирма Automotive Foresight, сравнявайки функциите, достъпни в момента за китайските шофьори.

На уебсайта на Tesla в Китай се казва, че компанията се нуждае от данни, покриващи милиарди километри шофиране и регулаторни одобрения, преди да може да предложи на китайските потребители разширените функции, налични в САЩ.

Развитието на автономните превозни средства е важно за Мъск и Tesla. „Всеки, който не вярва, че Tesla ще осигури автономността при превозните средства, не трябва да държи акции на Tesla“, изтъква милиардерът при представянето на последния отчет на компанията.

Някои китайски производители казват, че най-модерният софтуер на Tesla, ако бъде одобрен, може да засенчи техните продукти. Tesla изпреварва с две години китайските компании в технологиите за подпомагане на водача, посочва Гу Джунли, бивш технологичен мениджър в Tesla и XPeng.

Проблем с продажбите

Китай представлява 20% от приходите на Tesla през първата половина на тази година. Подобно на други американски и европейски автомобилни производители, продажбите на компанията в страната обаче спадат.

Пазарният дял на Tesla в Китай при електромобилите и плъгин хибридите се е понижил до 6,8% през първата половина на тази година, сочат данни на Китайската асоциация за леки автомобили - спад от 9,5% преди година.

Tesla казва, че последната версия на FSD, която често актуализира с нови подверсии, използва AI и инструменти за обучение, моделирани по примера на невронните мрежи на човешкия мозък.

Автомобилите с версия 12, достъпни за шофьорите в САЩ от началото на тази година, обикновено могат да се движат сами, без да се налага човек да върти волана или да натиска педалите, включително по градските улици. Tesla предупреждава обаче шофьорите, че трябва да са готови да поемат управлението по всяко време. В Китай регулаторите не са дали зелена светлина на автомобилните компании да предоставят системи, които позволяват шофиране без ръце.

Базираният на AI софтуер на Tesla заменя по-стария продукт, който се опитва да програмира предварително правила за всяка ситуация, в която автомобилът може да се сблъска. Tesla заяви през март, че най-новата ѝ система е обучена с помощта на милиони видеоклипове, заменяйки стотици хиляди редове компютърен код.

Китайските автопроизводители работят обучават свои собствени модели с AI. Подобна конкуренция при електромобилите помогна на тези марки да се разширят бързо отвъд граница.

Зелена светлина

При посещение в Пекин през април Мъск се срещна с премиера на страната и спечели предварителна благословия за внедряване на FSD, което повиши цената на акциите на компанията. Това отвори вратата за Tesla да започне да тества своите превозни средства и да събира данни, необходими за окончателно одобрение. През май властите в Шанхай позволиха на компанията да прехвърли ограничени данни от тестови коли от Китай в САЩ. Видео данните не могат да включват лица на хора или регистрационни номера.

Tesla тества малък автомобилен парк с най-новия си софтуер за шофиране в Шанхай и се подготвя за изпитания в Ханджоу и Пекин, разкриват източници, запознати с плана.

Концернът иска разрешение от Китай да прехвърля данни към САЩ от коли на потребители, а не само от тестовите превозни средства, и е обсъдила начини за филтриране на чувствителни данни, добавят източниците. Но те добавят, че перспективите са несигурни. Китайските власти са загрижени, че данните за местоположението, събрани от превозните средства, могат да дадат на САЩ информация за военни обекти или други чувствителни за Пекин съоръжения.

Tesla е разгледала и резервен план - изграждане на център за данни в Китай, за да обучи софтуера за китайските пътни условия - но това не е лесна задача, подчертават източниците. Tesla проучва дали може да се снабди с най-модерните чипове на Nvidia, за да използва AI. Междувременно САЩ ограничават износа на тези чипове за Китай.

Управляваната от AI система за шофиране на Tesla събуди допълнителни притеснения сред китайските регулатори, които се съмняват дали тя може правилно да се справи с китайския трафик без достатъчно обучение. Условията за шофиране в Китай може да се различават от тези в САЩ, които са били използвани за обучение на AI софтуера на Tesla.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:22 | 20.08.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още