Въпреки многобройните прогнози за гибел Tesla остава една от най-популярните марки електромобили в света. Американският пазар в частност продължава да бъде един от най-важните за компанията, основана през 2003 г. Само през първата половина на 2024 г. там са продадени над 843 000 електрически коли от марката, съобщава германското издание Der Standard.
Ново проучване обаче показва, че 51 процента от собствениците на електромобили Tesla са преминали към автомобили с двигател с вътрешно горене от началото на годината. Едва около една трета, или 32 процента, остават лоялни към задвижването. Други 10% избират да преминат на хибриди, а 6 на сто залагат на плъгин хибридни превозни средства.
Но данните могат да се изтълкуват погрешно.
Всъщност броят на желаещите да сменят електрическото задвижване с друго е значително по-голям през предходните години.
Необходими са подобрения
Подобно проучване е проведено от Edmunds през 2020 г. По това време 76 процента от анкетираните собственици на Tesla казват, че биха се върнали към кола с двигател с вътрешно горене. По това време само 9 процента изтъкват, че ще продължат да разчитат на електрическата мобилност.
Всъщност собствениците на електромобили Tesla показват по-малка готовност да сменят задвижването. Тази промяна към лоялност към марката и вида задвижване може да е знак, че пътуването с електрическо превозно средство в САЩ ще стане по-удобно и по-безопасно с течение на времето. Настоящите данни обаче показват също, че са необходими допълнителни подобрения, за да стане притежаването на електрическо превозно средство по-привлекателно за широкото население.
Хибридът не е алтернатива
Друго интересно наблюдение от проучването е, че все повече купувачи заменят своите коли Tesla с електрически превозни средства от други производители. Тази промяна е обяснима, ако вземете предвид, че Tesla е пионер сред електрическите автомобили и почти няма сериозна конкуренция на пазара.
Американският производител сега се изправя срещу различни конкуренти в масовия сегмент, особено в Китай. Компанията на Илон Мъск не присъства на пазара на хибриди и плъгин хибриди. Очевидно много малко собственици на електромобили Tesla приемат тези задвижвания като алтернативи.
Въпреки че тези видове превозни средства стават все по-популярни сред купувачите на нови автомобили, те изглеждат по-малко привлекателни за тези, които вече имат опит с електрическите превозни средства.
Недостъчна информация?
Проучването беше критикувано от търговското списание Inside EVs. То поставя под съмнение резултатите на Edmunds, тъй като данните са предоставени предимно от традиционни търговци на автомобили. Въпреки това, както знаем, Tesla не работи с дилъри. Американският производител продава превозните си средства чрез собствени търговски представителства, които не са включени в набора от данни на Edmunds.
Inside EVs установява чрез собствено проучване, че в извадката липсват собственици на електромобили Tesla, които са преминали към нови коли на компанията, както и такива, които са заменили колите си с такива на други производители, продавани извън дилърските мрежи. Rivian или Lucid са споменати като примери.
Ново видео от EV Buyers Guide рисува по-широка картина и веднага се забелязва, че като се вземат предвид всички данни, впечатляващите 70 процента от собствениците на електромобили Tesla изглежда купуват пак коли на марката. Други 10 процента купуват електромобили на други брандове. В тази статистика само 13 процента преминават към автомобили с двигател с вътрешно горене.
Липсват достъпни модели
Според проучвания удовлетворението от електрическите автомобили на световния пазар непрекъснато нараства. По-специално, новите продуктови гами и нарастващата производителност при зареждането се приемат по-положително от много хора. Но това се отнася особено за купувачи, които вече имат опит със задвижването. Поради спада при субсидиите и забавянето на разширяването на зарядната инфраструктура на много места, електрическите автомобили в момента се продават по-бавно в Германия например. Причината, изтъквана отново и отново, е, че все още липсват достъпни модели на по-достъпни цени.